W „Czystym Powietrzu" są trzy sposoby. Elektronicznie za pośrednictwem serwisu gov.pl, korzystając z profilu zaufanego lub składając podpis kwalifikowany. Papierowo do właściwego WFOŚiGW, bezpośrednio, za pośrednictwem poczty lub gminy, jeżeli zawarła porozumienie z WFOŚiGW ws. wdrażania programu. Wniosek należy wcześniej wypełnić i przesłać w postaci elektronicznej w Portalu Beneficjenta dostępnym na stronach internetowych WFOŚiGW, a następnie wydrukować i podpisać własnoręcznie (opcja bez profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego).
Nową ścieżką wnioskowania są banki. To propozycja dla zainteresowanych Kredytem Czyste Powietrze (bank po przyznaniu kredytu przyjmuje wniosek o dotację i przekazuje do WFOŚiGW). Obecnie o dotację na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego można starać się w trzech bankach lub ich oddziałach. Są to: Alior Bank, Bank Ochrony Środowiska oraz BNP Paribas Bank Polska.
Szansa na sfinansowanie
100 proc. kosztów inwestycji
Od 1 stycznia 2021 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z NFOŚiGW przejęli od Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii zadania związane z wdrażaniem programu „Stop Smog", który jest finansowany z Funduszu Termomodernizacji i Remontów.
O dotacje na likwidację lub wymianę źródeł ciepła na niskoemisyjne oraz termomodernizację w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych osób najmniej zamożnych mogą starać się: gminy, związki międzygminne, powiaty, a także związek metropolitalny w województwie śląskim. Ci wnioskodawcy w programie „Stop Smog" mogą uzyskać do 70 proc. dofinansowania kosztów inwestycji. Pozostałe 30 proc. stanowi ich wkład własny. Dzięki temu mieszkańcy gmin – położonych na obszarze, gdzie obowiązuje tzw. uchwała antysmogowa – mogą otrzymać dotację do 100 proc. kosztów przedsięwzięcia.
Średni koszt realizacji niskoemisyjnych inwestycji w jednym budynku, a w przypadku budynku o dwóch lokalach w jednym lokalu, nie może przekroczyć 53 tys. zł.