W „Czystym Powietrzu" są trzy sposoby. Elektronicznie za
pośrednictwem serwisu gov.pl, korzystając z profilu zaufanego lub
składając podpis kwalifikowany. Papierowo do właściwego WFOŚiGW,
bezpośrednio, za pośrednictwem poczty lub gminy, jeżeli zawarła
porozumienie z WFOŚiGW ws. wdrażania programu. Wniosek należy wcześniej
wypełnić i przesłać w postaci elektronicznej w Portalu Beneficjenta
dostępnym na stronach internetowych WFOŚiGW, a następnie wydrukować i
podpisać własnoręcznie (opcja bez profilu zaufanego lub podpisu
kwalifikowanego).
Nową ścieżką wnioskowania są banki. To propozycja dla
zainteresowanych Kredytem Czyste Powietrze (bank po przyznaniu kredytu
przyjmuje wniosek o dotację i przekazuje do WFOŚiGW). Obecnie o dotację
na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego można starać się w trzech
bankach lub ich oddziałach. Są to: Alior Bank, Bank Ochrony Środowiska
oraz BNP Paribas Bank Polska.
Szansa na sfinansowanie
100 proc. kosztów inwestycji
Od 1 stycznia 2021 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z
NFOŚiGW przejęli od Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii zadania
związane z wdrażaniem programu „Stop Smog", który jest finansowany z
Funduszu Termomodernizacji i Remontów.
O dotacje na likwidację lub wymianę źródeł ciepła na niskoemisyjne
oraz termomodernizację w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych osób
najmniej zamożnych mogą starać się: gminy, związki międzygminne,
powiaty, a także związek metropolitalny w województwie śląskim. Ci
wnioskodawcy w programie „Stop Smog" mogą uzyskać do 70 proc.
dofinansowania kosztów inwestycji. Pozostałe 30 proc. stanowi ich wkład
własny. Dzięki temu mieszkańcy gmin – położonych na obszarze, gdzie
obowiązuje tzw. uchwała antysmogowa – mogą otrzymać dotację do 100 proc.
kosztów przedsięwzięcia.
Średni koszt realizacji niskoemisyjnych inwestycji w jednym budynku, a
w przypadku budynku o dwóch lokalach w jednym lokalu, nie może
przekroczyć 53 tys. zł.