Reklama tzw. samochodów z kratką bez VAT przedstawia Szkota, który łączy skojarzenie oszczędności i kratki.
Zdaniem skarżącego, który jest Szkotem audycja narusza Kodeks Etyki Reklamy odwołując się do stereotypowego przedstawienia jego narodowości. Gra słów użyta w reklamie przedstawia Szkotów jako naród skąpy. Ponadto zdaniem odbiorcy połączenie Szkotów i kraty przypomina trudną historię tej narodowości.
- Wielu nie wie (..), że język angielski powstał z połączenia języków Rzymian, Niemców (po części Anglosasów) i Francuzów. I został wprowadzony przymusowo dla Szkotów. Za sprzeciwianie się i domaganie swoich praw byli on skazywani, karani grzywną, wrzucani za kratki – czytamy w skardze konsumenckiej.
Skarżący wskazał na naruszenie art. 2 ust 1 kodeksu etyki reklamy, który stanowi, że reklama powinna być zgodna z dobrymi obyczajami, prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Zdaniem wnioskodawcy reklama nadużywa zaufanie odbiorcy i wprowadza go w błąd utrwalając fałszywy stereotyp skąpych Szkotów, a tym samym zawiera treści dyskryminujące narodowość szkocką. Mimo że reklamodawca posłużył się w audycji żartem i grą słów, skarżący uznał reklamę za niezgodną z art. 4, 8, 10 i 11 kodeksu etyki reklamy.