Uszczelnienie podatków ma przynieść 22-33 mld zł do 2019 r.

Ministerstwo Finansów planuje szereg działań zwiększających skuteczność w ściąganiu podatków, w tym powrót do pomysłu rejestru dłużników podatkowy – wynika z projektu Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2016-2019 r.

Publikacja: 20.04.2016 18:44

Uszczelnienie podatków ma przynieść 22-33 mld zł do 2019 r.

Foto: Fotorzepa, Jakub Kamiński

Relacja dochodów podatkowych do PKB uległa znaczącemu zmniejszeniu w 2015 r. w porównaniu z 2007 r. – do 16,9 proc. z 21 proc. – podaje Ministerstwo Finansów. Nominalnie daje to ubytek rzędu 60 mld zł, za co w największym stopniu odpowiada luka w VAT oraz CIT, w najmniejszy zaś w PIT. Stąd konieczność uszczelniania sytemu podatkowego. W WPFP (który zawiera także Aktualizację Programu Konwergencji), przedstawiona szereg działań w ten zakresie.

1. Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – pozwolić ma na zwalczanie sztucznych czynności, zwykle zawierających elementy zagraniczne, wykorzystywanych zazwyczaj przez wielkie korporacje do unikania zapłaty podatku. Decyzje wydawane w związku z zastosowaniem klauzuli z istoty będą dotyczyły znaczących kwot – uważa resort finansów. Przy założeniu, że kwota uszczuplenia wynikającego z pojedynczej decyzji wyniesie ok. 2–2,2 mln zł, bezpośrednie skutki finansowe zastosowania klauzuli można szacować na: 50 mln zł w 2017 r. oraz 100 mln zł w 2018 r. i w latach następnych. Zakładając zaś, że w efekcie zastosowania klauzuli wysokość kosztów uzyskania przychodów tylko w podatku CIT zostanie zmniejszona w granicach 0,12%–0,5% skutki pośrednie wprowadzenia klauzuli w 2017 r. i w latach następnych wyniosą minimalnie 2,7 mld zł, a maksymalnie 10,87 mld zł.

2. Uszczelnienie CIT i PIT – zmiana przepisów w celu doprecyzowanie obecnie funkcjonujących regulacji eliminujących wątpliwości interpretacyjne, mogące skutkować unikaniem opodatkowania niektórych dochodów. Powyższe działania będą zmierzać do ograniczenia stosowania niektórych preferencji podatkowych w przypadku transakcji dokonywanych wyłącznie lub głównie w celu uzyskania korzyści podatkowej (bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych), jak również zmiany przepisów wykorzystywanych w stosowanych przez podatników schematach optymalizacyjnych. Wprowadzenie tych rozwiązań powinno wpłynąć na wzrost dochodów sektora finansów publicznych w pierwszym roku obowiązywania regulacji w kwocie 277 mln zł.

3. Uszczelnienie VAT ­- Zmiana przepisów w celu ograniczenie oszustw i nadużyć występujących w tym podatku, powodujących ograniczenie wpływów budżetowych oraz zakłócenia konkurencji na rynku. Zmiany to m.in. wprowadzenie obowiązku składania przez niektórych podatników deklaracji VAT wyłącznie drogą elektroniczną; modyfikacja istniejących rozwiązań dotyczących odpowiedzialności solidarnej oraz kaucji gwarancyjnej, w szczególności w zakresie obrotu paliwami; modyfikacja zasad rejestracji podatników jako podatników podatku VAT. Szacowany skutek finansowy: wzrost dochodów w pierwszym roku obowiązywania regulacji w kwocie 2,3 mld zł, natomiast w 2017 r. 3,4 mld zł.

4. Utworzenie spółki celowej do realizacji projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu, których celem jest zapewnienie fiskusowi narzędzi teleinformatycznych wspierających wykrywanie naruszenia prawa podatkowego. W wariancie bazowym zakłada się wdrożenie wstępnej funkcjonalności systemu od połowy 2017 r. i jego całkowita operacyjność w 2018 r. Dałoby to 1,4 mld zł skutków finansowych w 2017., 2 mld zł w 2018 i kolejne 10,2 mld zł w 2019 r.

5. Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Cele to zdecydowane ograniczenie skali oszustw podatkowych, zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych; zwiększenie poziomu dobrowolności wypełniania obowiązków podatkowych; zapewnienie obsługi klienta na wysokim poziomie; obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do poziomu uzyskiwanych dochodów budżetowych. Zakłada się, że całkowite korzyści wynikające z wdrożenia KAS w roku 2018 oraz w roku 2019 wyniosą minimalnie 2,51 mld zł. Wariant maksymalny to 3,42 mld zł.

6. Informatyzacja kontroli ksiąg podatkowych (Jednolity Plik Kontrolny) – celem jest poprawa efektywności kontroli podatkowych poprzez wprowadzenie do systemów księgowych nowej funkcjonalności. Oczekiwane efekty w 2017 r. to od 350 do 700 mln zł dochodów podatkowych.

7. Utworzenie Rejestru Dłużników Należności Publicznoprawnych - celem jest zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego poprzez umożliwienie przedsiębiorcom weryfikacji wiarygodności kontrahentów gospodarczych, zwiększenie dyscypliny podatkowej, wzrost dochodów budżetu państwa poprzez mobilizującego dłużników do dobrowolnej zapłaty zobowiązań, zmniejszenie kosztów ponoszonych na odzyskiwanie należności, a także zmniejszenie wielkości należności, które ulegną przedawnieniu ze względu na bezskuteczność podjętych działań egzekucyjnych. Rejestr prowadzony będzie w systemie teleinformatycznym przez ministra finansów. Osoby zainteresowane będą miały dostęp do rejestru za pomocą portalu podatkowego. Oczekiwane efekty w 2018 r. to od 0,8-1,6 mld zł.

8. Zwiększenie liczby transakcji między przedsiębiorcami dokonywanych w formie bezgotówkowej. Oznacza to obniżenie z obecnych 15 tys. euro na 15 tys. zł limitu wartości transakcji pomiędzy przedsiębiorcami obowiązkowo dokonywanych poprzez rachunek płatniczy. Brak jest możliwości bliższego oszacowania efektów tego rozwiązania.

Relacja dochodów podatkowych do PKB uległa znaczącemu zmniejszeniu w 2015 r. w porównaniu z 2007 r. – do 16,9 proc. z 21 proc. – podaje Ministerstwo Finansów. Nominalnie daje to ubytek rzędu 60 mld zł, za co w największym stopniu odpowiada luka w VAT oraz CIT, w najmniejszy zaś w PIT. Stąd konieczność uszczelniania sytemu podatkowego. W WPFP (który zawiera także Aktualizację Programu Konwergencji), przedstawiona szereg działań w ten zakresie.

1. Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – pozwolić ma na zwalczanie sztucznych czynności, zwykle zawierających elementy zagraniczne, wykorzystywanych zazwyczaj przez wielkie korporacje do unikania zapłaty podatku. Decyzje wydawane w związku z zastosowaniem klauzuli z istoty będą dotyczyły znaczących kwot – uważa resort finansów. Przy założeniu, że kwota uszczuplenia wynikającego z pojedynczej decyzji wyniesie ok. 2–2,2 mln zł, bezpośrednie skutki finansowe zastosowania klauzuli można szacować na: 50 mln zł w 2017 r. oraz 100 mln zł w 2018 r. i w latach następnych. Zakładając zaś, że w efekcie zastosowania klauzuli wysokość kosztów uzyskania przychodów tylko w podatku CIT zostanie zmniejszona w granicach 0,12%–0,5% skutki pośrednie wprowadzenia klauzuli w 2017 r. i w latach następnych wyniosą minimalnie 2,7 mld zł, a maksymalnie 10,87 mld zł.

Budżet i podatki
Rok rządu: Andrzej Domański z oceną niejednoznaczną
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Budżet i podatki
Viktor Orbán grozi Komisji Europejskiej. Uwolnienie KPO, albo blokada budżetu UE
Budżet i podatki
Machina wojenna Putina pożera budżet Rosji
Budżet i podatki
Policjanci szykują wielki protest. „Żarty się skończyły”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Budżet i podatki
Policjanci ogłosili protest. Przyczyną zbyt niska podwyżka w budżecie