Smyk wchodzi do Turcji

Polska sieć z artykułami dla dzieci wchodzi na nowy rynek. Jej właściciel, grupa Empik, kupił też niemiecką firmę Spiele Max z 41 sklepami

Publikacja: 03.09.2008 04:27

Smyk

Smyk

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Trwa szturm marek EM&F na kolejne rynki. Grupa prowadzi sieci Smyk, Empik i sklepy marek odzieżowych Hugo Boss, Mango, Mexx i Aldo na podstawie franczyzy w Polsce oraz w Niemczech, Rosji, Kazachstanie i na Ukrainie. Przez spółki dystrybucyjne działa także w Czechach i na Słowacji.

Jeszcze w tym roku ma ruszyć pierwszy Smyk w tureckiej stolicy Ankarze, kolejny ma się pojawić w Stambule. – To na razie test. Musimy mieć trochę czasu na podjęcie decyzji, tureckie centra handlowe muszą też nas poznać. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to ekspansja ruszy w 2010 r. – zapowiada Maciej Dyjas, prezes Empik Media & Fashion.

To nowy kierunek dla rodzimych marek. Reserved, House, Tatuum czy Gino Rossi podbijają od kilku lat takie rynki jak Rosja, Czechy, Słowacja czy kraje nadbałtyckie. Jednak tak daleko mało kto miał odwagę sięgać.

Najnowszy nabytek grupy to niemiecka sieć Spiele Max z 41 sklepami z artykułami dla dzieci. W Niemczech działają już także trzy Smyki. – Nie planujemy likwidacji niemieckiej marki. Klienci ją znają, na pewno uzupełnimy ofertę tych sklepów o odzież – mówi Maciej Dyjas.

Wartość transakcji – ok. 9 mln euro – nie jest wysoka, ale jak zapewnia prezes, było to możliwe, gdyż sprzedającym był niemiecki bank IKB, który zbankrutował. Cena nie obejmuje spłaty zobowiązań wobec udziałowców do 1 mln euro oraz ewentualnych rekompensat do wysokości maksymalnie 1,7 mln euro. W 2007 r. firma miała 84,5 mln euro przychodów oraz EBITDA ok. 3 mln euro.

Grupa EM&F przyśpiesza rozwój za granicą, ale rośnie także w Polsce. Na koniec czerwca jej sieć to 534 punkty – sklepy, kawiarnie czy szkoły językowe. Do końca roku ma ich być 689.

W I półroczu grupa otworzyła 70 nowych placówek. Inwestycje w tym okresie, obejmujące też przejęcia, wyniosły 113 mln zł. Grupa kupiła m.in. Amersport, sprzedający obuwie marek CAT czy Converse. W lutym EM&F podpisał umowę z HDS Polska na wspólne rozwijanie sieci Empik Cafe. Kawiarń jest ok. 50, w ciągu czterech lat planowane jest otwarcie kolejnych 90 – 120.

Rozwój idzie w parze z poprawą wyników finansowych. W I półroczu przychody grupy wzrosły w porównaniu z 2007 r. o 47,9 proc., do 918,66 mln zł. Zysk netto zwiększył się o 132,2 proc., do 25 mln zł. – Jest to możliwe dzięki rozwojowi organicznemu i przejęciom, ale także wyższym marżom i mocnemu złotemu. Spodziewamy się ok. 40-proc. rocznego tempa wzrostu – mówi Jacek Bagiński, dyrektor finansowy EM&F.

Wczoraj analitycy Citigroup rozpoczęli wydawanie rekomendacji dla akcji grupy od „kupuj”, z ceną docelową 20,8 zł. Na zamknięciu notowań na GPW akcje spółki zdrożały o 3,51 proc., do 16,50 zł, przy obrotach przekraczających 11,6 mln zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

Trwa szturm marek EM&F na kolejne rynki. Grupa prowadzi sieci Smyk, Empik i sklepy marek odzieżowych Hugo Boss, Mango, Mexx i Aldo na podstawie franczyzy w Polsce oraz w Niemczech, Rosji, Kazachstanie i na Ukrainie. Przez spółki dystrybucyjne działa także w Czechach i na Słowacji.

Jeszcze w tym roku ma ruszyć pierwszy Smyk w tureckiej stolicy Ankarze, kolejny ma się pojawić w Stambule. – To na razie test. Musimy mieć trochę czasu na podjęcie decyzji, tureckie centra handlowe muszą też nas poznać. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to ekspansja ruszy w 2010 r. – zapowiada Maciej Dyjas, prezes Empik Media & Fashion.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku