Trwa szturm marek EM&F na kolejne rynki. Grupa prowadzi sieci Smyk, Empik i sklepy marek odzieżowych Hugo Boss, Mango, Mexx i Aldo na podstawie franczyzy w Polsce oraz w Niemczech, Rosji, Kazachstanie i na Ukrainie. Przez spółki dystrybucyjne działa także w Czechach i na Słowacji.
Jeszcze w tym roku ma ruszyć pierwszy Smyk w tureckiej stolicy Ankarze, kolejny ma się pojawić w Stambule. – To na razie test. Musimy mieć trochę czasu na podjęcie decyzji, tureckie centra handlowe muszą też nas poznać. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to ekspansja ruszy w 2010 r. – zapowiada Maciej Dyjas, prezes Empik Media & Fashion.
To nowy kierunek dla rodzimych marek. Reserved, House, Tatuum czy Gino Rossi podbijają od kilku lat takie rynki jak Rosja, Czechy, Słowacja czy kraje nadbałtyckie. Jednak tak daleko mało kto miał odwagę sięgać.
Najnowszy nabytek grupy to niemiecka sieć Spiele Max z 41 sklepami z artykułami dla dzieci. W Niemczech działają już także trzy Smyki. – Nie planujemy likwidacji niemieckiej marki. Klienci ją znają, na pewno uzupełnimy ofertę tych sklepów o odzież – mówi Maciej Dyjas.
Wartość transakcji – ok. 9 mln euro – nie jest wysoka, ale jak zapewnia prezes, było to możliwe, gdyż sprzedającym był niemiecki bank IKB, który zbankrutował. Cena nie obejmuje spłaty zobowiązań wobec udziałowców do 1 mln euro oraz ewentualnych rekompensat do wysokości maksymalnie 1,7 mln euro. W 2007 r. firma miała 84,5 mln euro przychodów oraz EBITDA ok. 3 mln euro.