Tanie sklepy zyskają na kryzysie

Nadchodzi dobry czas dla dyskontów. Coraz więcej klientów zaczyna szukać tanich marek własnych, z których znane są zwłaszcza takie sieci, jak Biedronka, Aldi czy Netto

Publikacja: 06.10.2008 05:23

Światowym liderem wśród sieci dyskontowych pozostanie Aldi. Zdaniem branżowego serwisu Planet Retail

Światowym liderem wśród sieci dyskontowych pozostanie Aldi. Zdaniem branżowego serwisu Planet Retail spowolnienie gospodarcze w Europie może przysporzyć klientów tanim sieciom i znacznie podbić wyniki tego typu sklepów.

Foto: Rzeczpospolita

Według raportu przygotowanego przez branżowy serwis Planet Retail do 2012 r. przychody sieci dyskontowych na świecie mają wzrosnąć w porównaniu z 2007 r. o 65 proc. i sięgnąć 390 mld dol. Paradoksalnie kryzys finansowy może bowiem tanim sieciom napędzić jeszcze więcej klientów. Ich oferta z reguły w 60, a nawet 90 proc. składa się z produkowanych na ich zlecenie i dostępnych tylko w danej sieci marek własnych. Taki system pozwala zrezygnować z marketingu i obniżyć koszty opakowań, dzięki czemu cena jest o 20 – 30 proc. niższa od markowych odpowiedników.

Prognozy analityków Planet Retail już zaczynają się potwierdzać. Belgijski browar InBev, drugi co do wielkości na świecie, podał w piątek, że popyt na rosyjskim rynku maleje z powodu nasilającego się kryzysu. Klienci zaczynają oszczędzać i siłą rzeczy coraz chętniej kupują tanie marki własne kosztem produktów z wyższej półki. Zjawisko można już zaobserwować także we Francji. Hipermarkety Carrefour w tym kraju już notują spadek obrotów.

– W Polsce trudno mówić o kryzysie, ale w skali europejskiej te dane mają wysokie prawdopodobieństwo potwierdzenia. Klienci na pewno zaczną oszczędzać na zakupach i zwracać coraz większą uwagę na ceny produktów, co przyciąga ich do dyskontów – mówi Sławomir Nitek, dyrektor sieci Netto należącej do duńskiego Dansk Supermarked.

[wyimek]14,9 mld zł Polacy mają wydać – według firmy Euromonitor – w 2008 roku w sklepach dyskontowych[/wyimek]

Według Planet Retail największą tanią siecią na świecie będzie nadal niemiecki Aldi, który od lutego działa także w Polsce. Sieć, która kilka razy przesuwała debiut w naszym kraju, ruszyła w lutym z ośmioma sklepami. W 2007 r. globalne przychody Aldiego wyniosły 60,8 mld dol., a w 2012 r. mają przekroczyć 96 mld.

Pod względem liczby sklepów dyskontowych zdecydowanie dominuje Europa, gdzie kontrolują one nieco ponad 10 proc. wartości rynku handlowego. Liderem jest Norwegia z ok. 30-proc. udziałem. W Polsce dyskonty od lat rozwijają się szybko, choć na razie kontrolują niespełna 10 proc. wartości handlu detalicznego. Jak podaje firma Euromonitor International, w tym roku w takich sklepach wydamy 14,9 mld zł, a do 2012 r. kwota ta ma wzrosnąć do ponad 17 mld zł.

– W czasie koniunktury najszybciej rozwijają się delikatesy, a gdy tempo wzrostu słabnie, do łask wracają dyskonty. Takie możliwości mają też sieci hipermarketów, które mogą szybko powiększyć ofertę tanich marek własnych kosztem droższych produktów – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Zdecydowanym liderem tego segmentu w naszym kraju jest Biedronka należąca do portugalskiego Jeronimo Martins. W I półroczu poprawiła sprzedaż (liczoną w euro) o 52 proc., do 5,6 mld zł. W czwartek firma ostatecznie sfinalizowała też zakup ok. 200 sklepów Plus w naszym kraju, co spowoduje wzrost liczby Biedronek do niemal 1,3 tys.

Według raportu przygotowanego przez branżowy serwis Planet Retail do 2012 r. przychody sieci dyskontowych na świecie mają wzrosnąć w porównaniu z 2007 r. o 65 proc. i sięgnąć 390 mld dol. Paradoksalnie kryzys finansowy może bowiem tanim sieciom napędzić jeszcze więcej klientów. Ich oferta z reguły w 60, a nawet 90 proc. składa się z produkowanych na ich zlecenie i dostępnych tylko w danej sieci marek własnych. Taki system pozwala zrezygnować z marketingu i obniżyć koszty opakowań, dzięki czemu cena jest o 20 – 30 proc. niższa od markowych odpowiedników.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej