Marka Electro World należy do brytyjskiej grupy DSG International, jednego z największych sprzedawców sprzętu elektronicznego w Europie. Jednak właściciel zaprzecza informacjom węgierskiego dziennika. – Europa Środkowa wraz z Hiszpanią i Włochami to rynki, na których chcemy być coraz bardziej obecni. Informacja o sprzedaży to absolutna nieprawda – usłyszeliśmy w biurze prasowym DSG.
Jednak sprzedawcy elektroniki w Polsce nie dowierzają oświadczeniom Brytyjczyków. – Informacja o możliwości sprzedaży Electro World nie jest dla nas zaskoczeniem, ale nie jesteśmy zainteresowani uczestniczeniem w tej transakcji – mówi „Rz” Jacek Hudowicz, dyrektor ds. rozwoju sieci Media Markt, największego sprzedawcy sprzętu RTV i AGD w Polsce. Inni z kolei stwierdzili, że spodziewali się możliwości wycofania się DSG z Polski, bo w firmie dobrze się nie działo i często zmieniał się management. Zdaniem chcących zachować anonimowość przedstawicieli branży brytyjska marka nie jest wiele warta, sklepy nie należą też do firmy, są jedynie wynajmowane. – Jeśli znajdzie się chętny, wartość transakcji w Polsce może sięgnąć góra 30 – 40 mln euro, nie wiemy jednak, jak będzie to wyglądało w pozostałych krajach, gdzie Electro World działa – mówi „Rz” jeden z prezesów.
Jak podał węgierski dziennik, powodem decyzji o sprzedaży Electro World ma być ujemny wynik operacyjny, jaki łącznie generują sklepy w tych trzech krajach. Według gazety koncern stracił nadzieję na przełom na rynkach w tej części Europy. 33 sklepy Electro World w regionie (z czego siedem w Polsce) mają przegrywać cenowo nie tylko ze swoimi bezpośrednimi konkurentami, ale także z ofertą hipermarketów.
Jak naprawdę wyglądają wyniki tego oddziału firmy, nie wiadomo – DSG podaje jedynie, że w roku finansowym zakończonym 3 maja 2008 r. przychody spółki Electro World w Polsce, Czechach i na Węgrzech wyniosły 282,3 mln euro netto, co oznacza ich wzrost o 14 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym. W tym okresie sieć powiększyła się o osiem sklepów, w tym jeden w Polsce. Zysku netto ani operacyjnego jednak nie podano. Dodatkowym impulsem do sprzedaży sieci w Europie Środkowej może być to, że także centrala przeżywa kłopoty. We wspomnianym roku finansowym DSG International zanotowało 8,54 mld funtów przychodów, wobec 7,93 mld funtów w roku finansowym 2006/2007. Jednak już zysk operacyjny spadł z ponad 295 mln funtów za rok 2006/2007 do nieco ponad 205 mln funtów obecnie. Dlatego zdaniem części ekspertów można się spodziewać, że firma będzie się pozbywała swoich sklepów na rynkach, na których nie udało się jej zdobyć zbyt mocnej pozycji. Działa bowiem w niemal 30 krajach europejskich, zatrudnia też ponad 40 tys. pracowników. Jej głównymi rynkami są Wielka Brytania i Irlandia, gdzie w ostatnim roku finansowym DSG zanotowało wzrost obrotów jedynie o 4 proc.
Electro World wszedł do Polski pod koniec 2005 r., zapowiadając rekordowo niskie ceny i pokonanie konkurencji, głównie Media Markt. Przed sklepami już dzień przed otwarciem ustawiały się ogromne kolejki. Przez pierwszy rok sieć miała 1,5 mln klientów. Jednak mimo szumnych deklaracji Electro World nie uruchomił wielu sklepów – Media Markt ma ich już 34.