Wyprzedaże stały się już obowiązkowym punktem sezonu handlowego i coraz więcej klientów odkłada zakupy, czekając na posezonowe przeceny. W poprzednich latach zazwyczaj rozpoczynały się dopiero w lipcu, jednak już w 2009 r. firmy zostały ze sporymi zapasami towaru, którego musiały się pozbyć nawet po niższych cenach. W tym roku sytuacja się powtarza, więc już od początku czerwca na szyldach sklepów zaczęły się pojawiać informacje o przecenach. – Wystarczy, że zacznie jedna firma, i od razu konkurencja robi to samo – mówi prezes jednej z firm odzieżowych.

Dla spółek nie jest to dobra informacja – najlepiej jest jak najwięcej towaru sprzedać przed wyprzedażami, w tzw. pierwszej cenie. – W każdej grupie konsumentów znajdą się klienci czekający na wyprzedaże, dlatego z tej okazji centra mają więcej klientów. Wiele wprowadza też tzw. noce zakupów – w miastach, gdzie to zjawisko się dopiero popularyzuje, przez cztery godziny w centrach jest tylu klientów, co w dwa, trzy zwykłe dni – mówi Elżbieta Dmowska-Mędrzycka, rzeczniczka spółki Cefic zarządzającej galeriami handlowymi.

Tradycyjnie najczęściej przy tej okazji kupowane są ubrania i buty – po zakupy z tej kategorii według badań firmy Market Side najchętniej wybieramy się właśnie do galerii handlowych. – Robi tak ponad połowa mieszkańców dużych miast. Drugim co do popularności miejscem takich zakupów są sklepy głównie przy ulicach handlowych – mówi Mirosław Bartoń, prezes firmy badawczej Market Side.

Jednak wyprzedaże stają się coraz popularniejsze i w innych branżach. Organizują je także sieci hipermarketów, sklepy meblowe, wnętrzarskie, jubilerzy czy drogerie. Także w przypadku sklepów ze sprzętem elektronicznym staje się to stałym elementem akcji promocyjnych. Jednak w przypadku tego rynku z powodu wysokich spadków sprzedaży (ok. 15 proc. w porównaniu z 2009 r.) klienci nie mogli narzekać na brak ofert promocyjnych.

– Organizujemy w roku dwie wyprzedaże. Najbliższa odbędzie się latem, ale w tej chwili więcej szczegółów nie mogę podać – mówi Wioletta Batóg, rzeczniczka Media Saturn Holding, największego sprzedawcy elektroniki w Polsce.