Umowę kupna Kopiejki podpisano w Londynie w weekend. Jak podaje dziś sama X5 cena wyniosła 51,5 mld rubli (1,64 mld dol.), co jest największą transakcją w historii rosyjskiego handlu detalicznego. Sprzedającym był milioner Nikołaj Cwietkow, który na początku roku wystawił dyskonty Kopiejka na sprzedaż. Sieć liczyła 601 sklepów z tanią żywnością i produktami przemysłowymi. W kryzysie, gdy inni tracili, tanie sklepy miały wzięcie. W 2009 r przychody sieci wzrosły o 69 proc. do 47 mld rubli (1,5 mld dol.). Zadłużenie to ok. 400 mln dol. (zostało wliczone w cenę sprzedaży).
Od początku wśród chętnych liczyło się tylko dwóch — X5 Retail Group największa sieć Rosji, kierowana przez niezwykle skutecznego menadżera Lwa Chasisa i należąca do Alfa Group — oligarchy Michaiła Friedmana oraz światowy lider branży — Wal-Mart.
X5 ma 1630 sklepów w Rosji i na Ukrainie (z fanczyzną ok. 2 tys.). Za 10 miesięcy tegor oku dochody wzrosły o 28 proc. do 7,8 mld dol.. EBITA wyniosła 593 mln dol. a zysk netto 183 mln dol. Sieć wyróżnia się w naszej części Europy tym, że stawia na rodzime wyroby, oraz wystrój sklepów. Ten pomysł Chasisa, bardzo się Rosjanom spodobał Jako pierwsza w Rosji wprowadziła też system nagród (8000 dol.) za doniesienie o próbie korupcji. Dostaną ją zarówno pracownicy sieci, którzy wskażą na nieuczciwych dostawców jak i dostawcy, którzy otrzymają propozycję od pracownika. Z winnymi sieć się rozstaje od razu.
Amerykanie od ośmiu lat bezskutecznie próbują wejść na ostatni nie zajęty wielki rynek Europy. Od uruchomienia biura w Moskwie, był bliski w 2008 r kupna 89 proc. akcji petersburskiej sieci „Lenta”, ale transakcja nie doszła do skutku z powodu kryzysu. Z Cwietkowem negocjował od lutego, potem przerwał rozmowy, by wrócić w październiku, podobno z wyższą ofertą. Lew Chasis przebił i ją.