Polskie intranety szybko się rozwijają

Firmowe serwisy wewnętrzne - intranety stają się coraz popularniejsze w polskich firmach. Dobrze funkcjonują nie tylko w wielkich korporacjach, ale także w mniejszych spółkach

Aktualizacja: 24.02.2011 15:10 Publikacja: 24.02.2011 14:40

Polskie intranety szybko się rozwijają

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Wewnętrzne sieci znajdują się w  przedsiębiorstwach z każdej branży, ale najbardziej popularne są według danych rynekpracy.pl w firmach zajmujących się przetwarzaniem informacji.

Według danych GUS z 2009 roku ma je u siebie ponad 59 proc. podmiotów gospodarczych z tej grupy, a więc redakcje, studia telewizyjne, wytwórnie filmowe, firmy telekomunikacyjne, informatyczne. W firmach informatycznych odsetek był rekordowy i wyniósł 70 proc. Również otwarte na rozwiązania intranetowe są przedsiębiorstwa finansowe oraz ubezpieczeniowe – ponad 50 proc.

— Okazuje się, że mniejsze  zastosowanie znajdują w hotelach, restauracjach oraz w budownictwie. Wynika to niewątpliwie stąd, że zatrudnieni w tych branżach, szczególnie na niższych stanowiskach, nie muszą korzystać z komputera — mówi Karolina Widera z serwisu rynekpracy.pl.

Dane GUS pokazują, że intranet w 2009  wykorzystywało 28,5 proc. przedsiębiorstw w Polsce. W firmach średnich i dużych sieć wewnętrzna jest znacznie popularniejszym rozwiązaniem. Intranet obecny był w 40 proc. firm zatrudniających od 50 do 249 osób oraz w 60 proc. firm z liczbą pracowników 250 i więcej.

Najwięcej firm zaopatrzonych w intranet zlokalizowanych jest na terenie województwa mazowieckiego. W województwie dolnośląskim było  mniej, trochę ponad  31. Intranety są  najmniej popularne na północy i wschodzie  kraju w województwach zachodniopomorskim, podlaskim, warmińsko-mazurskim.

Sieci wewnętrzne wykorzystywane są głównie do gromadzenia wiedzy organizacji i zarządzania nią - prawie 91 proc. Na drugim miejscu znalazła się komunikacja wewnętrzna kierownictwa z pracownikami i wymiana informacji między jednostkami organizacyjnymi - ponad  86,3 proc. Niemal 60 proc. ankietowanych wskazało na automatyzację i obsługę działań administracyjnych i biurowych (np. rezerwacja sal konferencyjnych).

 

Wewnętrzne sieci znajdują się w  przedsiębiorstwach z każdej branży, ale najbardziej popularne są według danych rynekpracy.pl w firmach zajmujących się przetwarzaniem informacji.

Według danych GUS z 2009 roku ma je u siebie ponad 59 proc. podmiotów gospodarczych z tej grupy, a więc redakcje, studia telewizyjne, wytwórnie filmowe, firmy telekomunikacyjne, informatyczne. W firmach informatycznych odsetek był rekordowy i wyniósł 70 proc. Również otwarte na rozwiązania intranetowe są przedsiębiorstwa finansowe oraz ubezpieczeniowe – ponad 50 proc.

Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA
Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji
Biznes
Brytyjski koncern Jaguar nie planuje produkcji samochodów w USA
Biznes
Tysiące dronów Macierewicza wreszcie dolecą. MON kupuje Warmate’y