Jeszcze kilka lat temu o wirtualnych sklepach wiedzieli jedynie najwięksi zwolennicy internetu. Dzisiaj ponad 76% użytkowników sieci robi zakupy w ten właśnie sposób. Gwałtownie rozwijający się rynek e-commerce oraz wzrost świadomości konsumentów wymusił na właścicielach sklepów internetowych ciągłe poszerzanie asortymentu oraz podnoszenie jakości obsługi.
Pomimo, że dochody z segmentu e-commerce stanowią niewiele ponad 3% dochodów z całego polskiego handlu, to stosunkowo niskie koszty założenia i prowadzenia sklepu sprawiają, że osób sprzedających przez internet wciąż przybywa. Obok dużych sklepów wielobranżowych oraz handlujących sprzętem RTV/AGD i elektroniką powstają serwisy dedykowane wyselekcjonowanej grupie odbiorców – koncentrujące się na sprzedaży na przykład rękodzieła czy zabawek edukacyjnych.
O walorach e-handlu przekonywać już chyba nie trzeba. Dzięki niemu bez wychodzenia z domu kupimy nie tylko części komputerowe, sprzęt RTV/AGD, książki i płyty, ale zamówimy również świeże warzywa, owoce, a nawet karmę dla pupila.
Internet mimo swoich ogromnych zalet, nie jest niestety miejscem pozbawionym zagrożeń. Dlatego warto wymieniać się opiniami dotyczącymi sprzedawców czy towarów. W sieci znajdziemy wiele narzędzi, które pomogą nam podczas robienia zakupów, a także wiele miejsc, w których konsumenci mogą wymienić się swoimi doświadczeniami dotyczącymi wybranych produktów czy przebiegów transakcji. Są to na przykład serwisy porównujące ceny i zajmujące się agregowaniem opinii o sklepach internetowych oraz fora internetowe.
Dzięki opiniom zebranym przez serwis Opineo. pl od e-klientów, którzy dokonali transakcji w ponad 16 tys. sklepów internetowych, powstało już trzecie wydanie unikalnego rankingu wirtualnych sklepów. Na średnią punktację każdego z nich składa się ocena kilku aspektów działalności: szybkość realizacji zamówienia, poziom obsługi klienta, jakość zapakowania przesyłki oraz ogólny poziom zadowolenia klienta, który mierzony jest chęcią polecenia sklepu znajomym.