Zaciekła walka w USA o nazwę słodzika

Amerykańskie organizacje producentów cukru i wyrobów z kukurydzy prowadzą w sądzie i w mediach walkę z powodu planów zmiany nazwy słodzika z kukurydzy

Publikacja: 19.12.2011 15:32

Walka zaczęła się  w 2010 r., gdy branżowa organizacja handlu wyrobami  z kukurydzy Corn Refiners Association (CRA) zaproponowała zmianę nazwy syropu  o dużej zawartości fruktozy na „cukier kukurydziany". Argumentowała,  że nowa nazwa „dokładniej określa ten słodzik i ułatwia etykietowanie żywności przez  jej producentów oraz jej rozpoznawanie przez konsumentów".

Producenci normalnego cukru uznali taką propozycję za gorzką pigułkę dla konsumentów, która spowoduje tylko zamieszanie  wokół samego produktu,   krytykowanego przez  część specjalistów od zdrowego żywienia.

Złożyli więc pozew w sądzie twierdząc, że branża przetwarzania kukurydzy wydała 50 mln dolarów „na kampanię rebrandingu w środkach przekazu, która wprowadza w błąd konsumentów fałszywym twierdzeniem, że fruktozowy syrop kukurydziany jest produktem naturalnym i nie do odróżnienia od cukru trzcinowego i buraczanego".

W pozwie zażądali zakazania używania określenia  „cukier kukurydziany" i uzasadniają, że jego  spożycie  wzrosło o 1000 proc. w latach 1970-90 i wiąże się ze znacznym zwiększeniem otyłości wśród Amerykanów.

Branża kukurydziana ripostuje z kolei, że cukrownicy starają się udaremnić swobodę wypowiedzi i dążą do obrzydzania wyrobów z kukurydzy.

– Cukrownicy mylą się utrzymując, że syrop kukurydzany szkodzi zdrowiu, a spożywanie cukru trzcinowego i buraczanego jest bezpieczne -  uważa przewodnicząca CRA, Audrae Erickson. – Naszym zdaniem, cukrownicy wprowadzają w błąd amerykańskich konsumentów. CRA będzie nadal prowadzić kampanię oświatową o syropie kukurydzianym i ostro sprzeciwia się próbom zdławienia publicznej dyskusji o tak ważnej dla zdrowia kwestii.

„Kukurydziani" po wystąpieniu do Urzędu ds. Żywności i Leków FDA o zgodę na używanie nazwy „cukier kukurydziany" przystąpili do kampanii reklamowej  w prasie drukowanej i w telewizji licząc na uzyskanie poparcia w społeczeństwie. Powołują się na różnych ekspertów, że w zakresie metabolizmu, kalorii i wartości odżywczych nie ma różnic między różnymi cukrami.

Cukrownicy nie pozostają bezczynni.  Krajowa Liga Konsumentów NCL w piśmie do FDA zaapelowała o odrzucenie wniosku o zmianę nazwy słodzika, bo jej zdaniem zyskał w ostatnich lata bardzo negatywny rozgłos.

Specjalistka od żywienia, profesor Marion Nestle z Uniwersytetu Nowojorskiego uważa,  że obie strony tego konfliktu zapominają o najważniejszym – że Amerykanie  jedzą za dużo cukru. – Zmiana nazwy słodzika na cukier kukurydziany  to chwyt marketingowy, a nie troska o zdrowie publiczne. Jeśli FDA  zatwierdzi zmianę, to nie zmieni to faktu, że spożycie  słodzika i normalnego cukru wynosi rocznie po  60 funtów (27 kg) na statystycznego Amerykanina. Byłoby więc znacznie lepiej, gdyby ograniczyli i jedno i drugie.

Walka zaczęła się  w 2010 r., gdy branżowa organizacja handlu wyrobami  z kukurydzy Corn Refiners Association (CRA) zaproponowała zmianę nazwy syropu  o dużej zawartości fruktozy na „cukier kukurydziany". Argumentowała,  że nowa nazwa „dokładniej określa ten słodzik i ułatwia etykietowanie żywności przez  jej producentów oraz jej rozpoznawanie przez konsumentów".

Producenci normalnego cukru uznali taką propozycję za gorzką pigułkę dla konsumentów, która spowoduje tylko zamieszanie  wokół samego produktu,   krytykowanego przez  część specjalistów od zdrowego żywienia.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca