Aż 65 proc. prze­ba­da­nych przez Ponemon Institute na zle­ce­nie Check Po­int So­ftwa­re Tech­no­lo­gies firm, któ­re do­świad­czy­ły cy­be­ra­ta­ku, pod­kre­śla, że naj­częst­szym po­wo­dem ata­ku jest ko­rzyść fi­nan­so­wa. Firmom w ba­da­nych kra­jach (USA, Wiel­kiej Bry­ta­nii, Niem­czech, Hongkon­gu i Bra­zy­lii) przy­tra­fia się średnio 66 ata­ków ty­go­dnio­wo. Koszt po­kry­cia strat po ta­kim ata­ku wa­ha się od śred­nio 106,9 tys. do­la­rów w Bra­zy­lii do 298,3 tys. dol. w Niem­czech. 45 proc. firm jest prze­ko­na­nych, że do wła­mań do­cho­dzi po to, by za­kłó­cić dzia­ła­nie przed­się­bior­stwa. Ta­ki sam od­se­tek de­kla­ru­je, że czę­stym po­wo­dem jest chęć kra­dzie­ży da­nych klien­tów. – Nu­me­ry kart kre­dy­to­wych są rów­nie cen­ne dla ha­ke­rów, co da­ne pra­cow­ni­ków, kon­ta na Fa­ce­bo­oku czy lo­gi­ny do e-ma­ili, jak rów­nież sła­be punk­ty ty­pu ze­ro­-day (in­for­ma­cje o po­dat­no­ści ja­kie­goś miej­sca w sys­te­mie na atak – red.), któ­re mo­gą zo­stać wy­kra­dzio­ne i sprze­da­ne na czar­nym ryn­ku za kwo­tę od 10 tys. dol. do 500 tys. dol. – ko­men­tu­je To­mer Tel­ler, ba­dacz w Check Po­int So­ftwa­re Tech­no­lo­gies. Tyl­ko 5 proc. ata­ków ma motywacje po­li­tycz­ne lub ide­olo­gicz­ne. – Za­gro­że­niem, co do któ­re­go zga­dza­ją się re­spon­den­ci we wszyst­kich kra­jach, jest ko­rzy­sta­nie z mo­bil­ne­go In­ter­ne­tu przez ko­mór­kę czy ta­blet. Naj­wyż­sze wskaź­ni­ki ata­ków na ta­kie urzą­dze­nia ma­ją Hongkong i Bra­zy­lia – po­da­ją au­to­rzy ra­por­tu. Ry­zy­ko ata­ków się zwięk­sza, gdy pra­cow­ni­cy ko­rzy­sta­ją z mo­bil­ne­go In­ter­ne­tu, sie­ci spo­łecz­no­ścio­wych, apli­ka­cji pe­er­-to­-pe­er, wy­szu­ki­wa­rek in­ter­ne­to­wych, pra­cu­ją zdal­nie, uży­wa­ją prze­no­śnych twar­dych dys­ków i otwie­ra­ją nie­spraw­dzo­ne za­łącz­ni­ki do e-ma­ili. Zwykle skut­kiem ata­ków jest utra­ta waż­nych dla fir­my in­for­ma­cji. Naj­częst­szym ty­pem ata­ku jest tzw. DoS (De­nial of Se­rvi­ce), do­pro­wa­dza­ją­cy do te­go, że nie dzia­ła sys­tem kom­pu­te­ro­wy lub usłu­ga sie­cio­wa fir­my.