Powstaje nowa strategia dla grupy

Rynek maszyn jest rynkiem światowym i nie można patrzeć, czy coś jest polskie czy europejskie - mówi Jacek Domogała, twórca grupy Famur

Publikacja: 19.07.2012 13:05

Powstaje nowa strategia dla grupy

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Czy pana zdaniem polskie rządy i resort gospodarki np. poprzez program wsparcia eksportu odpowiednio pomagają w rozwoju rynku maszynowego, na którym działa Famur?

Najważniejsze, żeby politycy nie przeszkadzali. W mojej opinii nasz rząd od 20 lat uczy się wspomagania przedsiębiorców. Weźmy np. firmę w Niemczech. Tam dobrze przewidują sytuację w danym regionie i odpowiednio na to reagują przy współpracy z przedsiębiorcami. Podejrzewam, że nasz rząd będzie dochodził do tego jeszcze jakieś 50 lat. Ale jakieś inicjatywy są. Pomoc biznesowa to jest polityka. Dyplomacja powinna promować polski biznes, a nie być polityką dla samej polityki. W to powinni się włączać ambasadorowie, tak jak ma to miejsce w przypadku innych krajów. A polska dyplomacja raczej nie zna się wystarczająco na biznesie, bo ci ludzie nigdy nie robili nic na rzecz biznesu. Powinny zostać stworzone takie ambasady unijne, które promują wspólny biznes.

Polskie kopalnie nie są skazane tylko na polskich producentów sprzętu. Czy jednak chętniej wybierają współpracę z rodzimymi firmami? Mają większe zaufanie do was?

Przede wszystkim trzeba powiedzieć, że rynek maszyn jest rynkiem światowym i nie można patrzeć, czy coś jest polskie czy europejskie. Każdy wie o każdej budowanej kopalni oraz w co ma być wyposażona. Mamy na czele Joya i Caterpillara, obecne w Polsce tak, jak my jesteśmy obecni za granicą, i dla mnie jest to naturalne, nie możemy się na to zamknąć. Kultura obsługi i wpływu odbiorcy na producenta, zamawianie ściśle określonych maszyn – to jest podstawa obustronnej współpracy.

Co jakiś czas wraca temat współpracy czy też połączenia sił głównych polskich producentów maszyn – Kopeksu i Famuru. Jest na to jakaś szansa? Na razie bowiem spotykacie się w sądzie w sprawie nieudanej współpracy w Chinach...

Z punktu widzenia analityków taka współpraca byłaby logicznie uzasadniona, a w biznesie nigdy nie można mówić nigdy. Na rynkach międzynarodowych taka grupa na pewno dałaby większą siłę nam jako Polakom. A jeśli chodzi o Chiny – to nie nasza wina, jest przecież wyrok w tej sprawie. Może był to po prostu brak doświadczenia?

Czy pana zdaniem polskie rządy i resort gospodarki np. poprzez program wsparcia eksportu odpowiednio pomagają w rozwoju rynku maszynowego, na którym działa Famur?

Najważniejsze, żeby politycy nie przeszkadzali. W mojej opinii nasz rząd od 20 lat uczy się wspomagania przedsiębiorców. Weźmy np. firmę w Niemczech. Tam dobrze przewidują sytuację w danym regionie i odpowiednio na to reagują przy współpracy z przedsiębiorcami. Podejrzewam, że nasz rząd będzie dochodził do tego jeszcze jakieś 50 lat. Ale jakieś inicjatywy są. Pomoc biznesowa to jest polityka. Dyplomacja powinna promować polski biznes, a nie być polityką dla samej polityki. W to powinni się włączać ambasadorowie, tak jak ma to miejsce w przypadku innych krajów. A polska dyplomacja raczej nie zna się wystarczająco na biznesie, bo ci ludzie nigdy nie robili nic na rzecz biznesu. Powinny zostać stworzone takie ambasady unijne, które promują wspólny biznes.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?