Sprzedaź żywności napędza eksport

Coraz wyraźniej widać, że polskie firmy zmieniają kierunek ekspansji. Ale strefa euro wciąż utrzymuje ponad połowę sprzedaży zagranicznej.

Publikacja: 20.11.2012 02:33

Sprzedaź żywności napędza eksport

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Dla firmeksporterów w tym roku najbardziej obiecującym kierunkiem jest Wschód. Wartość sprzedaży do Rosji i na Ukrainę wzrosła w ciągu dziewięciu miesięcy o jedną czwartą w porównaniu do 2011 r. i wynosi prawie o 8,5 mld euro. Nie udało się za to utrzymać sprzedaży na rynkach europejskich. Eksport do UE zmniejszył się po 3 kwartałach o 0,8 proc., w tym do krajów strefy euro o 2,1 proc. Europa wciąż jest jednak naszym największym rynkiem zbytu przypada na nią ponad 76 proc. eksportu i 57 proc. importu.

Czy Wschód to dobry kierunek?

-

wypowiedz się na Facebooku - www.facebook.com/ekonomia

Reorientacja eksportu z zachodu na wschód jest odpowiedzią na to, co się dzieje w UE. Obecnie ma to większe znaczenie dla przedsiębiorstw niż dla całej gospodarki mówi Jakub Borowski, główny ekonomista Kredyt Banku. Jego zdaniem zwiększa to odporność firm na zmiany koniunktury. Ale ponieważ wymiana handlowa z krajami strefy euro stanowi wciąż ponad połowę eksportu, dla gospodarki ma to mniejsze znaczenie.

Zmiany geograficzne

Gdy popatrzymy na listę największych eksporterów i importerów, to okazuje się, że liderami są te same kraje dodaje Tomasz Kaczor, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Co więcej wymiana handlowa dotyczy też podobnych grup towarów. A to oznacza, że polskie firmy biorą udział w wymianie wewnątrzgałęziowej. Kupują surowce, wykonują akcesoria czy półprodukty, i sprzedają je dalej. Nie wymieniamy się towarami, tylko częściami tłumaczy ekonomista. Jego zdaniem to pokazuje dojrzałość firm, ale też oznacza, że spowolnienie i koniunktura przychodzi do naszej gospodarki z zewnątrz.

Ale dla firm ważna jest dywersyfikacja rynków zbytu. Stąd ich zwrot w stronę naszych wschodnich sąsiadów. Kryzys tam jeszcze nie dotarł tłumaczy Wojciech Morawski, szef firmy bieliźniarskiej Atlantic.

Kraje na wschodzie wydają się też dobrą alternatywą dla firm z branży budowlanej oraz kooperujących z wielkimi sieciami supermarketów, które w najbliższych latach zamierzają budować sklepy.

W Europie nasze firmy mają znacznie mniej zamówień lub najszybciej wycofują się z Hiszpanii i Włoch. Ale też nieznacznie zmniejszył się eksport do Niemiec, głównie z powodu mniejszych zamówień motoryzacyjnych.

Na tym tle relatywnie korzystnie kształtował się eksport do Wielkiej Brytanii, gdzie odnotowano wzrost o 6,4 proc, (do prawie 7 mld euro) oraz Czech (wzrost o 1,4 proc., do 6,5 mld euro). Podobnie jak w zeszłym roku w tempie dwucyfrowym rośnie wymiana z krajami nadbałtyckimi. Eksport po dziewięciu miesiącach na Litwę, Łotwę oraz do Estonii wyniósł ok. 3 mld euro. Cały polski eksport w tym okresie miał wartość 104,3 mld euro.

Nie tylko jabłka

Branża rolniczo-spożywcza wciąż jest liderem eksportu. Firmy sprzedały o 12 proc. więcej towarów niż rok temu. Eksport tej branży to już prawie 12 proc. całego wywozu towarów, wart po wrześniu 12,4 mld euro.

W grupie dziesięciu rodzajów towarów, gdzie najbardziej wzrósł w tym roku eksport, sześć jest z branży spożywczej. To cukry i wyroby cukiernicze (wzrost o 58 proc., do 450 mln euro), owoce, przetwory z warzyw i mięsa, mięso oraz produkty mleczne i jaja. Tylko w przypadku tej ostatniej grupy wzrost jest jednocyfrowy ponad 9 proc.

W firmie Wawel szacowano, że w tym roku eksport wzrośnie o 35 proc., a już teraz dynamika przekracza 60 proc. Najistotniejszym kierunkiem dla nas zdecydowanie jest UE. Inne rejony Europy też są ważne. Sondujemy też dalekie rynki. Niedawno weszliśmy do Chin. Mamy tam już pierwsze kontrakty, ale na razie jest to raczej sprzedaż testowa. Sondujemy ten rynek i na podstawie osiąganych wyników będziemy podejmować dalsze decyzje mówi Dariusz Orłowski, prezes Wawelu.

Podobnie sytuacja wygląda wśród innych firm cukierniczych, które znajdują się na Liście 2000 „Rz".

O prawie jedną czwartą wzrosła zagraniczna sprzedaż pereł, kamieni szlachetnych i półszlachetnych i wyrobów potrzebnych do biżuterii i wynosi prawie 1,2 mld euro. Tu niepodzielnie największym rynkiem jest Europa, a my przede wszystkim rośniemy jako lider biżuterii z bursztynu.

Sprzedajemy też coraz więcej wyrobów ceramicznych. Wzrost o 10 proc., do 3,2 mld euro (3 proc. eksportu) zawdzięczamy głównie sprzedaży płytek ceramicznych.

W tym roku udało się zwiększyć zagraniczną sprzedaż firmom z branży lotniczej. Samolotowe potęgi zamawiają w podkarpackiej dolinie kluczowe elementy podwozi do swych maszyn. Z fabryk w południowowschodniej Polsce pochodzą podwozia m. in. do najbardziej rozpowszechnionego modelu pasażerskiego Boeinga 737, a także bojowego odrzutowca F35 najnowszego supermyśliwca koncernu Lockheed Martin. Na podwoziach z Podkarpacia lądują airbusy, w tym największy A380, a także samoloty takich producentów jak Gulfstream czy Bombardier.

Sprzedajemy sporo maszyn i urządzeń, O 6 proc. wzrósł eksport maszyn i urządzeń mechanicznych (12,6 proc. eksportu ogółem, czyli 13,2 mld euro), a eksport maszyn i urządzeń elektrycznych o 1,2 proc. (do 11,3 mld euro).

Motoryzacja i sprzęt pływający w dół

Dla wielkości wymiany handlowej największe znaczenie ma jednak ponad 8-proc. spadek eksportu w branży motoryzacyjnej, ponieważ jest to filar naszej sprzedaży zagranicznej. Po wrześniu było to 12 mld euro, ponad 1 mld euro mniej niż w tym samym czasie rok temu. Ale najbardziej, bo o prawie 27 proc., zmniejszyła się zagraniczna sprzedaż łodzi i statków (tj. o prawie 850 mln euro, do ponad 2,2 mld euro). Spada też eksport wyrobów z papieru, chemicznych i miedzi.

Ministerstwo Gospodarki obniżyło ostatnio swoje przewidywania dotyczące wzrostu eksportu w tym roku. Analitycy przewidują, że wzrośnie on o 2 proc., ale ponieważ ich zdaniem import spadnie o 3 proc., to oznacza, że wpływ eksportu netto może być znaczący dla wysokości PKB.

Andrzej Faliński: Polska jest bardzo dobrym eksporterem usług

Rosja otwiera się na naszą żywność

W ciągu dziewięciu miesięcy najbardziej wzrósł eksport do krajów WNP chemikaliów organicznych (o ponad 76 proc.), ale wynosi niespełna 131 mln euro. Kolejni liderzy wzrostów (ok. 50 proc) to towary z branży spożywczej: owoce, produkty mleczne, mięso i podroby, o sprzedaży wartej ponad 850 mln euro. Rośnie też wyraźnie eksport żelaza i stali, przyrządów optycznych, medycznych oraz odzieży i wyrobów z dzianin. Na rynki WNP pod względem wartości eksportujemy najwięcej maszyn i urządzeń mechanicznych oraz wyrobów przemysłu motoryzacyjnego (każda z grup towarów to eksport wart ponad 1,1 mld euro) oraz maszyn i urządzeń elektrycznych, tworzyw sztucznych i owoców. Na szóstym miejscu znajdują się paliwa mineralne. Z danych MG wynika, że wyraźnie w tym roku zmniejszyła się sprzedaż wyrobów z papieru i tektury (o prawie 38 proc.) i wyniosła 286 mln euro. W przypadku grup towarów, jakie polskie firmy wysyłają do krajów UE, nie było w tym roku tak wysokich wzrostów jak w przypadku kierunku wschodniego, ale też wartość naszego eksportu do UE jest prawie osiem razy większa niż do krajów WNP. Przez dziewięć miesięcy wartość eksportu 30 grup towarów o dominującym znaczeniu wyniosła do UE 68,7 mld euro, podczas gdy do krajów WNP – nieco ponad 8,9 mld euro. Wśród pięciu liderów eksportu do UE mamy po wrześniu albo kilkuprocentowe spadki wartości eksportu (motoryzacja, maszyny i urządzenia elektryczne oraz meble), albo minimalne wzrosty (maszyny i urządzenia mechaniczne oraz paliwa mineralne).

Dla firmeksporterów w tym roku najbardziej obiecującym kierunkiem jest Wschód. Wartość sprzedaży do Rosji i na Ukrainę wzrosła w ciągu dziewięciu miesięcy o jedną czwartą w porównaniu do 2011 r. i wynosi prawie o 8,5 mld euro. Nie udało się za to utrzymać sprzedaży na rynkach europejskich. Eksport do UE zmniejszył się po 3 kwartałach o 0,8 proc., w tym do krajów strefy euro o 2,1 proc. Europa wciąż jest jednak naszym największym rynkiem zbytu przypada na nią ponad 76 proc. eksportu i 57 proc. importu.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca