Reklama

Porządki w Grupie Lufthansy. Wszystkie decyzje będą podejmowane w Niemczech

Od początku 2026 roku w Grupie Lufthansy dojdzie do wielkich zmian. Swiss, Austrian Airlines i Brussels Airlines stracą swoją dotychczasową niezależność.

Publikacja: 26.08.2025 16:29

Porządki w Grupie Lufthansy. Wszystkie decyzje będą podejmowane w Niemczech

Foto: Bloomberg

Jak napisał niemiecki dziennik „Handelsblatt” powołując się na wewnętrzny dokument, do którego dotarli jego dziennikarze, reorganizacja Grupy LH ma przynieść wzrost zysków i „poprawę zadowolenia pasażerów”.

Z pewnością poskutkuje również zmniejszeniem konkurencji, bo dotychczas przewoźnicy jednak konkurowali ze sobą. Dokument został nazwany „Matrix Next Level”.

Swiss i Austrian Airlines nie znikną z rynku

Lufthansa jest większościowym, a w niektórych przypadkach nawet 100-procentowym właścicielem linii, które przejęła.

- Nie oznacza to jednak, że na przykład marka Austrian Airlines zniknie z rynku. Takich zmian nie będzie - uważa Kurt Hoffmann, austriacki ekspert rynku lotniczego. Jego zdaniem nie ma również obaw, że znikną miejsca pracy na wiedeńskim lotnisku, bo zostaną przeniesione do portów niemieckich.

Czytaj więcej

Piloci Lufthansy się buntują. Będą zakłócenia w podróżach?
Reklama
Reklama

art41975781Grupa Lufthansy jest jednym z trzech konsolidatorów europejskiego rynku lotniczego (dwaj pozostali to International Airlines Group i Air France KLM). W jej skład wchodzą m.in. sama Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines, włoskie ITA, Eurowings, Discover. Ma także udziały np. w łotewskim AirBaltic i przymierza się do przejęcia portugalskiego TAP-u.

Flota kupowana centralnie

Centrala Grupy LH znajduje się we Frankfurcie nad Menem, ale dotychczas linie narodowe, takie jak Austrian i Swiss miały jednak spory margines samodzielności, mimo że ich kierownictwo najczęściej wyznaczane było przez Niemców. To w Wiedniu i Zurichu podejmowane były decyzje dotyczące strategii, ale flotę wybierano i kupowano centralnie.

Czytaj więcej

Polskie lotniska najlepsze w Europie. Będzie rekord odprawionych pasażerów

Zdarzało się, że niektórymi połączeniami z Wiednia Austrian konkurował z lotami LH z Monachium. A poziom usług na pokładach Swissa był znacząco wyższy, niż w samej Lufthansie. Wszystko wskazuje teraz, że poszczególni przewoźnicy będą odpowiadali co najwyżej za catering na pokładzie i kolory mundurów załóg.

Lufthansa chce pomóc samej sobie

W Zurichu, Wiedniu i Brukseli, jak na razie nie widać niepokoju. Michael Peltzer, rzecznik Swissa potwierdził, że „coś może się wydarzyć”, ale „Grupa Lufthansy wspólnie z liniami do niej należącymi dokonuje obecnie analizy struktur organizacyjnych”. I „że chodzi tutaj o wytypowanie obszarów działalności, w których dalsza konsolidacja mogłaby jeszcze bardziej zespoić grupę”. - Dla nas najważniejsze jest, że Swiss pozostanie silnym przewoźnikiem, który w przyszłości będzie podejmował własne decyzje dotyczące swojej działalności - mówił rzecznik Swissa.

Z kolei rzeczniczka Austrian Airlines, Barbara Greul zarzeka się, że zmiany w żadnym wypadku nie oznaczają ograniczenia władzy zarządu, a jedynie lepszą koordynację. - Nasz zarząd nadal będzie obecny przy podejmowaniu kluczowych decyzji - zapewnia Barbara Greul.

Reklama
Reklama

Decyzja prezesa Grupy LH jest wyraźnie kolejną próbą restrukturyzacji samej Lufthansy i zwiększenia jej zyskowności. Poprzednie (delikatnie mówiąc) nie do końca były udane. Teraz mają w niej pomóc przewoźnicy z innych krajów. Niewykluczone, że kosztem własnej zyskowności.

Jak pisze austriacki „DerStandard”, Lufthansa, ograniczając niezależność przewoźników należących do grupy, próbuje rozwiązać własne problemy, w tym zarządzanie flotą, narastające opóźnienia, coraz większe zniecierpliwienie pasażerów. Jak niedawno powiedział Till Streichert, wiceprezes Grupy LH ds. finansowych, Lufthansa ma gorsze wyniki, niż jej europejska konkurencja. I to jest nie do zaakceptowania.

Jak napisał niemiecki dziennik „Handelsblatt” powołując się na wewnętrzny dokument, do którego dotarli jego dziennikarze, reorganizacja Grupy LH ma przynieść wzrost zysków i „poprawę zadowolenia pasażerów”.

Z pewnością poskutkuje również zmniejszeniem konkurencji, bo dotychczas przewoźnicy jednak konkurowali ze sobą. Dokument został nazwany „Matrix Next Level”.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Transport
Polskie lotniska najlepsze w Europie. Będzie rekord odprawionych pasażerów
Transport
Największy port zbożowy Rosji sparaliżowany przez dekret Putina
Transport
Tak mało taksówek jeszcze nie było
Transport
Strajk w Air Canada uziemił już setki samolotów. Może potrwać trzy doby
Transport
Największy armator Rosji tonie. To on stworzył flotę cieni
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama