Koniec roku udany dla whisky

Grudzień to czas największych żniw na rynku szkockiej i burbonów. Rocznie wydajemy na nie już ponad 1 mld zł.

Publikacja: 23.12.2013 01:00

Koniec roku udany dla whisky

Foto: Bloomberg

– Sezon świąteczny to najważniejszy okres w roku dla branży alkoholowej. Szacuje się, że sprzedaje się wtedy co 10. butelka wódki kupiona w ciągu całego roku. W kategorii whisky odsetek może być jeszcze wyższy i sięga ok. 14 proc. rocznej sprzedaży – mówi „Rz" Marek Nizioł, dyrektor sprzedaży Pernod Ricard Polska, dystrybutora wódki Wyborowa oraz takich whisky jak Ballantine's Finest i Chivas Regal.

Luksus w butelce

Grudniowy boom na mocne trunki, w tym szczególnie na whisky, ma związek z tym, że Polacy kupują je chętnie na prezent. Dlatego firmy zasypują rynek limitowanymi edycjami alkoholi, często także w świątecznych opakowaniach. W tym roku Pernod Ricard Polska oferuje m.in. Ballantine's Christmas Reserve. Można go również łączyć z ciepłą herbatą lub kawą.

Końcówka roku to także czas, kiedy Polacy znacznie chętniej kupują whisky z wyższej półki cenowej.

– W przypadku marek droższych sprzedaż może wzrastać nawet o kilkaset procent w porównaniu ze średnią z pozostałych miesięcy roku – mówi Marek Nizioł.

Nie dziwni więc, że właśnie teraz firma Brown-Forman rozpoczyna w Polsce sprzedaż limitowanej edycji whiskey Jack Daniel's Sinatra Select. Jej litrowa butelka kosztuje ok. 800 zł. Polska znalazła się w gronie zaledwie kilku krajów, gdzie pojawił się do tej pory trunek przygotowany na zbliżającą się setną rocznicę urodzin Franka Sinatry, znanego fana Jacka Daniel'sa.

– Koncerny się przekonały, że w Polsce są konsumenci gotowi zapłacić więcej za whisky premium i nie warto jest już skupiać się przede wszystkim na markach ze średniej i niskiej półki cenowej – komentuje Jarosław Buss, prezes spółki Tudor House zajmującej się importem i dystrybucją alkoholi.

Jego firma postawiła w ostatnim czasie na produkty limitowane, na które stać najbardziej zamożnych miłośników whisky. Chętnych nie brakuje. Bez problemu sprzedała np. cztery 35-letnie szkockie whisky Glengoyne w kryształowej butelce ze złotymi literami. Na cały świat trafi w sumie tylko 500 butelek tego trunku. Jedna kosztuje ok. 19 tys. zł.

– Mamy już chętnych na cztery kolejne butelki Glengoyne, które trafią do Polski w styczniu 2014 r. – mówi Jarosław Buss.

Strategia przynosi efekty. W tym roku obroty Tudor House będą o 40 proc. wyższe niż przed rokiem.

W szybkim tempie rozwija się nadal również masowy rynek whisky. – 2013 rok był kolejnym, bardzo dobrym rokiem dla whisky, która w dalszym ciągu notowała dwucyfrowe zwyżki sprzedaży – mówi Marek Nizioł.

W tym roku po raz pierwszy w historii wartość detalicznego rynku whisky przekroczyła 1 mld zł. Firma badawcza Nielsen podaje, że od października 2012 roku do września 2013 roku wydaliśmy na nią niemal 1,01 mld zł, o 14,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Natomiast o ok. 20 proc. poszedł w górę w ciągu ostatniego roku popyt na whisky super premium, czyli za ponad 120 zł za butelkę.

Polacy najchętniej kupują whisky ze Szkocji. Przypada na nią ok. 80 proc. całego rynku whisky w naszym kraju. Najpopularniejsze są marki ze ze średniej półki cenowej: Johnnie Walker Red koncernu Diageo oraz Ballantine's Finest.

Polska jest 16. największym rynkiem eksportowym szkockiej – podaje Scotch Whisky Association. W pierwszej połowie 2013 r. na nasz rynek trafiło 9 mln butelek tych alkoholi. To o 10 proc. więcej niż rok wcześniej.

Na czele zestawiania znalazła się Francja z niemal 83 mln butelek. Tuż za nią były Stany Zjednoczone i Singapur. Natomiast Polska wyprzedziła m.in. Chiny, Holandię i Panamę.

Niemal co piąta złotówka przeznaczana przez Polaków na whisky przypada na whiskey i burbony amerykańskie. Najbardziej znane u nas to Jack Daniel's i Jim Beam, którego dystrybutorem został w tym roku Stock Polska, lider krajowego rynku wódki.

Nadal w górę, ale wolniej

Według ostatniego raportu firmy badawczej International Wine & Spirit Research (IWSR) rynek whisky w Polsce ma szanse nadal się rozwijać. Tempo wzrostu sprzedaży będzie już jednak wolniejsze niż w latach 2008–2012, kiedy przekraczało ono 20 proc. rocznie.

W latach 2012–2018 najszybciej będzie się rozwijał rynek szkockiej. Średnio jej sprzedaż będzie rosła o 9 proc. rocznie.

Whisky – którą, jak zwracają uwagę w IWSR, kupują głównie dobrze wyedukowani mężczyźni w wieku 25–30 lat – odbiera część udziałów rynkowych wódce. W tym roku jej sprzedaż będzie o ok. 3 proc. niższa niż w 2012 r. Na popularności traci czysta. Zwolenników zyskują za to wódki smakowe. Przypada na nie już 20 proc. całego rynku wódki.

Miliardy na mocne trunki

Na whisky przypada już ok. 4 proc. polskiego rynku alkoholi wartego, według Nielsena, ponad 27 mld zł.

Daje jej to czwarte miejsce wśród najpopularniejszych trunków w naszym kraju. Pierwsze miejsce przypada piwu. Wydajemy na nie prawie co drugą złotówkę przeznaczaną na zakupy alkoholi w sklepach. Druga jest wódka – ma ok. 35 proc. udziałów, a trzecie wino – ok. 5 proc. udziałów. Biorąc pod uwagę wyłącznie napoje spirytusowe, whisky – z udziałami zbliżonymi do 9 proc. – wyprzedza już tylko wódka.

Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu