Wódki smakowe popularne nie tylko w Polsce

Rynek wódki w Polsce zalewają smakowe trunki. Ich liczba rośnie, ?bo producenci widzą w nich szansę nie tylko na wyższe obroty, ale i marże.

Publikacja: 19.08.2014 10:38

Polacy odwracają się od "czystej"

Polacy odwracają się od "czystej"

Foto: Fotorzepa, Robert gardziński RG Robert gardziński

Już niemal co piąty litr wódki kupowany w Polsce przypada na jej warianty smakowe, w tym coraz częściej na te o zawartości alkoholu mniejszej niż 40 proc. Jeszcze pięć lat temu ich udział w rynku wartym ok. 10 mld zł nie przekraczał 18 proc.

Polska nie jest jedynym krajem, gdzie dotarła moda na kolorowe trunki.

– Zmiany społeczne w Europie Środkowo-Wschodniej przyczyniają się do wzrostu konsumpcji wśród kobiet i młodszych pełnoletnich, a oni poszukają różnych smaków i nowych rodzajów alkoholi ?– mówi „Rz" Richard Hayes, dyrektor sprzedaży i marketingu grupy Stock Spirits, do której należy m.in. marka Lubelska.

Espresso i ogórek

Mikołaj Szymborski z Pernod Ricard Polska, właściciela m.in. Wyborowej, zwraca uwagę, że modę na smakowe wódki napędza także coraz większa oferta produktów.

– Otwartość na nowe doznania i ciekawość konsumentów sprawiają, że smaki są coraz bardziej zaskakujące, a połączenia coraz bardziej odważne – mówi Mikołaj Szymborski.

Do sklepów wchodzi właśnie wódka Wyborowa o smaku kawy i karmelu, a pod marką Luksusowa Pernod Ricard oferuje m.in. wódkę o smaku ogórka. Dwa nowe smaki – cynamon i espresso – zyskała ostatnio w Polsce wódka Sobieski produkowana przez grupę Belvedere. Wcześniej te warianty sprzedawała tylko w USA.

Z kolei CEDC zaczęło w te wakacje sprzedaż słodko-gorzkiej Żubrówki. Jest ona siódmym alkoholem smakowym, który firma ta wprowadziła od początku 2014 r.

Do zwiększania oferty wódek smakowych – szczególnie tych o mniejszej zawartości alkoholu – firmy zachęca również szansa na większe marże. Jak zaznaczył w wywiadzie dla „Rz" Krzysztof Michalski, dyrektor zarządzający Diageo Polska, dystrybutora alkoholi Johnnie Walker i Smirnoff, nie jest to bez znaczenia, gdyż rentowność branży spirytusowej jest dziś jedną z najniższych na rynku spożywczym.

Richard Hayes podaje za firmą badawczą Nielsen, że w ostatnich 12 miesiącach średnia cena wódek smakowych i likierów wynosiła 49,06 zł za litr. Tradycyjne wódki kosztowały w tym czasie 42,31 zł za l.

Producenci rywalizują ze  sobą tym bardziej, że trudności na rynku pogłębiła ostatnio podwyżka akcyzy o 15 proc. na wyroby spirytusowe (weszła w życie od 1 stycznia 2014 r.).

W pierwszej połowie tego roku produkcja wódki czystej była w Polsce o niemal 22 proc. niższa niż przed rokiem – podaje GUS. Sieci handlowe i hurtownie ograniczyły zamówienia, bo zrobiły zapasy pod koniec 2013 r.

Załamania sprzedaży nie widać na razie w sklepach, ale nie wszędzie podwyżki cen pojawiły się tuż po Nowym Roku. Z danych Nielsena wynika, że w pierwszych sześciu miesiącach br. Polacy kupili o niespełna 4 proc. wódki mniej niż przed rokiem. Branża nie wyklucza jednak, że w ciągu całego roku popyt na nią skurczy się nawet o 10 proc.

Małe też mają wzięcie

Podwyżka akcyzy wraz ze zmianą stylu picia alkoholi sprawia też, że rośnie popyt na trunki w mniejszych opakowaniach. Dlatego nowa Żubrówka Złota dostępna jest od razu nie tylko w butelkach o pojemności 0,5 czy 0,2 litra, ale również 0,1 l. – Dziś konsument świadomie korzysta z dużo większego wyboru rynkowego niż pół litra czystej – mówi Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik CEDC. – Ponadto w wyniku podwyżki cen mocnych alkoholi dla części kupujących mniejsze pojemności mogły stać się bardziej atrakcyjne.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora b.drewnowska@rp.pl

Już niemal co piąty litr wódki kupowany w Polsce przypada na jej warianty smakowe, w tym coraz częściej na te o zawartości alkoholu mniejszej niż 40 proc. Jeszcze pięć lat temu ich udział w rynku wartym ok. 10 mld zł nie przekraczał 18 proc.

Polska nie jest jedynym krajem, gdzie dotarła moda na kolorowe trunki.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?