Żubrówka wraca w polskie ręce. Powstanie największa w kraju grupa spożywcza

Grupa Maspex podpisała umowę przejęcia producenta wódek CEDC, znanego z marek Żubrówka czy Soplica. Wartości transakcji to 3,9 mld zł.

Publikacja: 02.11.2021 12:10

Żubrówka wraca w polskie ręce. Powstanie największa w kraju grupa spożywcza

Foto: Adobe Stock

Grupa Maspex to właściciel m.in. marek Tymbark, Kubuś, Lubella, Łowicz, a CEDC to dwudzieste przejęcie zrealizowane przez koncern, a dziewiąte w kraju. Producent wódek także pod markami Absolwent czy Bols to część rosyjskiego Roust Corporation.

W wyniku planowanej transakcji Maspex stanie się liderem rynku wódki w Polsce i powiększy swoje portfolio o kolejne kultowe polskie marki. Dzięki transakcji powstanie także największa polska grupa spożywcza o obrotach przekraczających 11 mld zł.

Firma podaje, że w 2020 r. łączna wartość rynku napojów alkoholowych wynosiła ponad 39 mld zł, z czego sprzedaż wódki odpowiadała za 34 proc. rynku i miała wartość powyżej 13 mld zł. Warunkiem wejścia w życie umowy jest uzyskanie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

CEDC to lider na rynku wódki z udziałem powyżej 47 proc. (ilościowo) i największy importer zagranicznych alkoholi w naszym kraju. Perłą w koronie jest Żubrówka, polska marka z blisko 500-letnią tradycją, wolumenowy nr. 3 na globalnym rynku wódki, obecna na 86 rynkach, Soplica (światowy nr. 8), Absolwent i Bols. Jest również dystrybutorem m.in. win Carlo Rossi, Barefoot i Gancia oraz alkoholi kolorowych: Grant’s, Glenfiddich i Tullamore D.E.W., Metaxa, Jȁgermeister, Cointreau, Campari, Aperol, czy Remy Martin. Produkcja prowadzona jest w zakładach produkcyjnych w Obornikach i Białymstoku. W 2020 roku spółka uzyskała obrót ze sprzedaży na poziomie 5,7 mld zł. Niespełna 10 proc. sprzedaży jest realizowane na rynkach zagranicznych, a produkty spółki trafiają do prawie 100 krajów świata. Na bazie firmy CEDC, Maspex planuje zbudować kolejny, mocny obszar swojej działalności w oparciu o kompetencje pracowników tej spółki, nowoczesne zaplecze produkcyjne i wyjątkowe marki.

Czytaj więcej

Nowy podatek dochodowy miał uderzyć w korporacje, oberwą małe firmy

- Długo czekaliśmy na taki projekt. Mocno wierzyliśmy, że kiedyś uda nam się zrealizować przejęcie, które w sposób skokowy zwiększy skalę naszego biznesu – podwoi nasze obroty - mówi Krzysztof Pawiński, współwłaściciel i prezes Grupy Maspex. - Wchodzimy w całkowicie nowy, ale bardzo interesujący segment rynku i poszerzamy nasze portfolio o kolejne kultowe polskie marki. To już nasza 20 akwizycja – piękne zwieńczenie 30 lat historii Maspeksu - dodaje.

- Dzisiejsze CEDC jest wynikiem ciężkiej pracy przez ostatnie 7 lat i niezwykle udanej rewitalizacji biznesu CEDC. Przejmując firmę w 2013 roku startowaliśmy z pozycji nr 2 (22,7 proc. udziału ilościowego w rynku), aby do 2021 roku podwoić nasz udział (47 proc.) i osiągnąć pozycję niekwestionowanego lidera w Polsce - mówi Roustam Tariko, główny akcjonariusz i prezes. - Po tych siedmiu latach, w których z sukcesem istotnie zwiększyliśmy wartość spółki, Roust Corporation zgodziła się przyjąć ofertę na sprzedaż CEDC inwestorowi strategicznemu - dodaje.

Grupa Maspex to właściciel m.in. marek Tymbark, Kubuś, Lubella, Łowicz, a CEDC to dwudzieste przejęcie zrealizowane przez koncern, a dziewiąte w kraju. Producent wódek także pod markami Absolwent czy Bols to część rosyjskiego Roust Corporation.

W wyniku planowanej transakcji Maspex stanie się liderem rynku wódki w Polsce i powiększy swoje portfolio o kolejne kultowe polskie marki. Dzięki transakcji powstanie także największa polska grupa spożywcza o obrotach przekraczających 11 mld zł.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”