Awans oznacza, że Żubrówkę będą wyprzedzać już tylko Smirnoff koncernu Diageo oraz Absolut należący do Pernod Ricard.

- W przeciwieństwie do swoich konkurentów, którzy obecni są na ponad 100 rynkach świata, Żubrówka dobre wyniki osiąga głównie za sprawą Polski oraz ponad 40 krajów, gdzie ją eksportujemy – mówi Monzer Elabrashy, prezes CEDC, lidera polskiego rynku wódki.

W 2015 roku, uwzględniając sprzedaż za 2014 r., marka produkowana w Białymstoku przesunęła się na 6. miejsce wśród 30 wódek o największej sprzedaży na świecie – wynika  tegorocznego rankingu Millionaires' Club  autorstwa brytyjskiego pisma „Drinks International". W 2014 roku była 11. Nie licząc Smirnoffa i Absoluta wyprzedzały ją Khortytsa z Global Spirits, Chlebny Dar należący do grupy Bayadera oraz Pyat Ozer Alcohol Siberia Group.

Lista Millionaires' Club  obejmuje marki alkoholi, których sprzedaż w danym roku wyniosła co najmniej 1 mln 9 –litrowych skrzynek. W 2014 roku sprzedaż Żubrówki sięgnęła 46,8 mln l, wobec 39,6 mln l rok wcześniej. Popyt na Smirnoffa wyniósł wówczas 230,4 mln l, a na Absoluta 99,9 mln l.

Dobry wynik Żubrówki to nie tylko efekt popularności aromatycznego trunku z trawą żubrową, ale także wersji czystej - Żubrówka Biała. Ta ostatnia pod koniec 2014 r. została najpopularniejszą wódką w Polsce. Tym samy w dużym stopniu przyczyniła się do tego, że na początku tego roku CEDC po sześciu latach przerwy powrócił na pozycję lidera detronizując Stock Polska (Żołądkowa Gorzka, Lubelska, 1906).

Żubrówka jest szczególnie popularna we Francji oraz na Ukrainie i Węgrzech. W ciągu siedmiu miesięcy tego roku jej eksport zwiększył wartościowo się rok do roku o  60 proc.

- Nadal jednak w 80 proc. za wzrost sprzedaży Żubrówki odpowiada rynek krajowy – mówi szef CEDC.

Na wzrost sprzedaży CEDC na kurczącym się rynku wódki w Polsce – w ciągu siedmiu miesięcy 2015 r. jej sprzedaż była o 2,4 proc. niższa niż przed rokiem – wpływ mają także dobre wyniki Żytniówki oraz Bolsa.

W przeciwieństwie do swoich konkurentów CEDC rośnie w handlu tradycyjnym, czyli małych sklepach. Przypada na niego nadal ponad 60 proc. sprzedaży wódki w Polsce i jak zaznacza Monzer Elabrashy – jest on kluczowy ze względy na wyższe marże.

Autopromocja
Ranking Samorządów

Poznaj najlepsze samorządy w Polsce

WEŹ UDZIAŁ

Od stycznia do lipca 2015 roku CEDC zwiększyła sprzedaż w małych sklepach o prawie 31 proc. ilościowo. To sprawiło, że jego udziały zrównały się już niemal z udziałami Stock Polska. Sprzedaż konkurenta w kanale tradycyjnym zmalała jednak o jedną czwartą.

- Naszym celem jest pierwsze miejsce w kanale tradycyjnym – mówi prezes CEDC.