E-zakupy najczęściej w poniedziałek

Najwięcej transakcji w e-sklepach odbywa się w poniedziałki, a najmniej w soboty.

Publikacja: 16.04.2014 16:50

E-zakupy najczęściej w poniedziałek

Foto: Fotorzepa, Franek Mazur

Zakupy internetowe zazwyczaj promowane są hasłem, że można je robić w dowolnym miejscu i czasie.

Jednak ponownie okazuje się, że Polacy także w tej materii poruszają się utartymi ścieżkami i niechętnie zmieniają zwyczaje.

W pracy do sklepu

Na poniedziałek przypada najwięcej transakcji – wynika z danych przygotowanych dla „Rz" przez system e-płatności PayByNet, prowadzony przez Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR). W kolejnych dniach udział się obniża, by minimum osiągnąć w sobotę.

– Kupujący w internecie wiedzą, że w weekendy kurierzy nie dostarczają przesyłek. Dlatego nie są gotowi płacić z wyprzedzeniem za towar, który i tak będzie mógł zostać wysłany dopiero w poniedziałek – mówi Artur Wojtczuk, dyrektor linii biznesowej płatności internetowe w KIR. – Drugim powodem jest fakt, że ciągle ok. 20–30 proc. osób za zakupy płaci zwykłymi przelewami, które w weekend również nie są przesyłane z banku do banku – dodaje.

Jak zauważa, w porównaniu z pozostałymi dniami tygodnia w poniedziałek i wtorek udział wartościowy zakupów jest wyższy niż ilościowy. – Oznacza to, że większe transakcje rozważane są w weekend. Wtedy towary są poszukiwane, porównywane, do zakupu dochodzi zaś później – wskazuje Wojtczuk.

Jak podaje PayByNet, obserwując ruch na stronach sklepów, można zauważyć, że najwięcej transakcji zawieranych jest w godzinach pracy. Aktywność spada na czas powrotu do domu i wieczorem znowu rośnie.

– Wielu klientów robi zakupy na początku tygodnia, żeby jeszcze przed weekendem otrzymać towar. Mają świadomość, że jeśli złożą zamówienie w piątek, to paczka nie zostanie wysłana od razu, co wydłuża oczekiwanie – mówi Anna Korzycka, kierownik Działu PR Merlin.pl. – W szczególności mniejszą liczbę transakcji zauważamy w weekendy, gdy jest np. ładna pogoda. W niedziele z kolei internauci często przeglądają ofertę sklepu i decydują, co kupić w nadchodzącym tygodniu – dodaje.

– Najlepszy dla nas jest środek tygodnia, obserwujemy również wyraźny spadek ruchu  w soboty – mówi Przemek Kowalewski, dyrektor zarządzający Westwing Home & Living Polska. Jak wyjaśnia, powód to model sprzedaży – firma oferuje produkty w krótkich kampaniach, dostępnych tylko przez kilka dni.

– Polacy coraz chętniej spędzają czas wolny aktywnie i mimo że planują zakupy w czasie weekendów i świąt, finalizują je dopiero w tygodniu pracy – mówi Piotr Głowiak, zastępca dyrektora Działu Handlowego Agito.pl.

Rynek rozwija się. Liczba e-sklepów ma w tym roku przekroczyć 14 tys., a wartość internetowych zakupów sięgnie 30 mld zł. Sieć Tesco podała, że jej e-sklep zrealizował w Polsce właśnie milionowe zamówienie, działa w 17 aglomeracjach. – Zamierzamy w tym roku rozszerzyć e-zakupy o kilka kolejnych miast – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska.

Mobilny przełom

Są szanse, że zwyczaje dotyczące preferowanych dni na zakupy w sieci przełamią transakcje dokonywane za pośrednictwem tabletów czy smartfonów. Ich popularność systematycznie rośnie.

– Urządzenia mobilne nie tylko cieszą się dużym zainteresowaniem klientów, ale również są coraz większym źródłem odwiedzin naszej witryny – mówi Marcin Duma, dyrektor działu rozwoju e-commerce w Neo24.pl. – Wskazuje to, iż użytkownicy nie tylko korzystają z tych urządzeń do rozrywki, ale również do zakupów – podkreśla.

Spadającą w kolejnych dniach do weekendu liczbę transakcji potwierdza też serwis Groupon. – Kanał mobilny jest remedium na tę zasadę. Na rynkach, na których klienci aktywnie używają do zakupów smartfonów i tabletów, nie widać już takiego trendu. Klient mobilny kupuje, co chce, gdzie chce i kiedy chce, także w weekend – mówi Ilona Peszko-Biskupska, szefowa marketingu w Groupon.

– Polacy pobierają aplikacje, ale kupowanie za ich pośrednictwem nie jest takie proste, między innymi z powodu płatności. Użytkownik jest i tak przekierowywany do innej aplikacji służącej do płatności lub na stronę np. agenta rozliczeniowego, dlatego Polacy na razie zdecydowanie wolą finalizować zakupy ze stacjonarnego komputera lub notebooka – wskazuje Artur Wojtczuk.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

Internet ułatwia nie tylko zakupy

Choć Polacy potrzebują często sporo czasu, by przekonać się do wielu nowości, to coraz chętniej korzystają z nowoczesnych produktów i usług – głównie dzięki internetowi. Z raportu Bezpieczniejwsieci.org wynika, że już co trzeci Polak płaci przelewami online przynajmniej raz w tygodniu, natomiast 27 proc. płaci bieżące rachunki przy wykorzystaniu e-konta. Z kolei w 2013 r. płatność online przynajmniej raz w miesiącu wykonało 87 proc. badanych – w 2011 r. odpowiedziało tak 73 proc. Ankietowani deklarują też znaczący wzrost wydatków w sieci. – Wzrost liczby transakcji online o niskiej wartości (np. pliki muzyczne, dobra wirtualne) świadczy o dojrzałości rynku i o tym, że oswoiliśmy internet jako miejsce codziennych, mniej istotnych zakupów – mówi Damien Perillat, dyrektor zarządzający w Europie Środkowo-Wschodniej firmy PayPal obsługującej płatności elektroniczne.

Zakupy internetowe zazwyczaj promowane są hasłem, że można je robić w dowolnym miejscu i czasie.

Jednak ponownie okazuje się, że Polacy także w tej materii poruszają się utartymi ścieżkami i niechętnie zmieniają zwyczaje.

Pozostało 96% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca