Reklama
Rozwiń
Reklama

Etihad nadal zainteresowany Alitalią

Etihad Airways zasygnalizował, że jest gotów nadal rozmawiać o inwestycji w Alitalię, ale nie zgadza się na zmianę surowych warunków restrukturyzacji długu i redukcji załogi włoskiego przewoźnika

Publikacja: 30.04.2014 21:07

Etihad nadal zainteresowany Alitalią

Foto: Bloomberg

Deficytowy włoski przewoźnik otrzymał w ubiegłym roku od rządu pomoc w wysokości 500 mln euro, co pozwoliło mu na dalsze funkcjonowanie, ale musi szybko znaleźć bogatego partnera do przebudowy siatki połączeń inaczej grozi mu uziemienie całej floty. Linia z Abu Zabi byłaby skłonna zainwestować 500 mln euro w zamian za 49 proc. udziałów, ale rozmowy utknęły w kwietniu, gdy Włosi zgłosili zastrzeżenia do warunków  kupna.

W piśmie przesłanym teraz Etihad powtórzył, że chce, aby banki zamieniły połowę długu Alitalii wynoszącego ponad 800 mln euro na akcje, a drugą połowę umorzyły. Chce też zmniejszenia zatrudnienia o 3 tys. etatów załogi liczącej 14 tys. ludzi. Pismo sugeruje, że Etihad jest gotów negocjować, ale swoboda manewru jest nikła — stwierdził jeden informator.

Jedna z gazet włoskich napisała, że Etihad zwrócił się do banków wierzycielskich Alitalii, w tym dwóch największych we Włoszech Intesa Sanpaolo i UniCredit, by alternatywnie udzieliły tej linii dodatkowych 300 mln euro środków finansowych.

— Etihad nadal kieruje negocjacjami, a Alitalia jeśli chce porozumienia, to musi się zgodzić — uważa analityk transportu na Uniwersytecie Bicocca w Mediolanie, Andrea Giuricin.

Każde duże redukcje zatrudnienia wywołają z pewnością opór potężnych włoskich związków zawodowych, jakkolwiek działacze zasygnalizowali już gotowość negocjowania, bo Alitalia nie ma zbyt wielu opcji poza Etihadem.

Reklama
Reklama

Topniejąca gotówka

W 6 lat po uratowaniu od bankructwa włoska linia szybko traci gotówkę, bo jej ambitny plan stania się silnym regionalnym graczem, spalił na panewce wobec agresywnej konkurencji tanich linii lotniczych i superszybkich pociągów. Związanie się z Etihadem dałoby Alitalii pieniądze na nową strategię rozwijania bardziej atrakcyjnych tras międzykontynentalnych.

Analitycy oceniają, że Alitalii zostało niecałe 100 mln euro. Nawet przy rentownym sezonie letnim będzie potrzebować świeżej gotówki najpóźniej w połowie sierpnia.

Banki będące także dużymi udziałowcami są gotowe rozważyć zamianę część długu na udziały, ale nawet w takim przypadku chcą wyraźnych gwarancji, że przewoźnik nie zbankrutuje — stwierdził drugi informator.

Różnice zdań co do restrukturyzacji długu pozbawiły w ubiegłym roku Alitalię możliwości uzyskania dalszego wsparcia finansowego od dawnego głównego udziałowca, Air France-KLM.. Francusko-holenderski przewoźnik doprowadził do zmniejszenia swego stanu posiadania z 25 do ok. 7 proc., ale jego prezes Alexandre de Juniac powiedział teraz, że nie wyklucza ponownego zainwestowania w Alitalię, jeśli dojdzie do porozumienia z Etihadem.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama