Tak Polacy spędzą wakacje. Pojawił się nowy, zaskakujący trend

Ponad połowa z nas ma już sprecyzowane plany wakacyjne. Średnio wyjazd urlopowy potrwa tak jak przed rokiem dwa tygodnie, ale wydamy w tym czasie znacznie więcej niż wtedy.

Publikacja: 08.06.2024 14:13

Ponad połowa z nas ma już sprecyzowane plany wakacyjne

Ponad połowa z nas ma już sprecyzowane plany wakacyjne

Foto: Adobe Stock

Z badania Holiday Barometer 2024 zrealizowanego przez IPSOS w 21 krajach świata na zlecenie Europ Assistance wynika, że plany wakacyjne ma już 63 proc. Polaków.

Najedź myszką (stuknij w ekran) na diagram, by wyświetlić interesującą Cię wartość liczbową z opisem.

rp.pl/Weronika Porębska

Wakacyjna radość i niepokoje

Zdecydowana większość z nas cieszy się na myśl o wyjazdach wakacyjnych, nie oznacza to jednak, że podchodzimy do nich beztrosko. Najmocniej niepokoi nas ciągle inflacja i wysokie ceny drenujące nasze budżety domowe. Ten problem wskazało 74 proc. badanych, o 2 pkt. proc. mniej niż przed rokiem. 56 proc. badanych będzie próbowało sobie z tym poradzić szukając atrakcyjnych ofert last minute, 53 proc. przeznaczy nieco mniejszy budżet na jedzenie, zwiedzanie i aktywności w wakacyjnym kurorcie, a 51 proc. wybierze tańszy nocleg. Mimo tych kroków oszczędnościowych na wakacje wydamy znacząco, bo aż o 1550 zł więcej niż przed rokiem.

Ale nie tylko drożyzna psuje nam wakacyjny spokój. Niepokoją nas także wojny i konflikty zbrojne na świecie. Ten problem wskazało 62 proc. badanych, aż o 15 proc. więcej niż przed rokiem. Dostrzegamy także niekorzystne zmiany klimatyczne, które powodują na tyle duży wzrost temperatur w niektórych regionach wakacyjnych, że ciężko w nich latem wypoczywać (57 proc. wskazań).

Czytaj więcej

Albania, czyli powrót do przeszłości. Ostatni taki kraj w Europie

Wakacyjne cele Polaków

Tegoroczny urlop wakacyjny Polaka będzie trwał przeciętnie dwa tygodnie, tak jak przed rokiem, przy czym 43 proc. badanych zadeklarowało, że spędzi wakacje podróżując po kraju. W dalszym ciągu najczęściej wskazywanym kierunkiem wyjazdów jest morze (65 proc., wzrost o 4 pkt. proc. w porównaniu z 2023 r.) oraz góry (32 proc., spadek o 2 pkt. proc.). 39 proc. badanych zdecydowało się na wyjazd za granicę. W tym roku ulubionym kierunkiem będzie Hiszpania (10 proc.), a zaraz za nią Włochy (8 proc.) i Grecja (7 proc.). O wyborze tych kierunków decyduje przede wszystkim klimat i gwarancja dobrej pogody (42 proc., wzrost aż o 16 pkt. proc.). Istotną dla nas sprawą jest też to, że już tam byliśmy i czujemy się w tych miejscach bezpiecznie (ponad 30 proc.).

Najczęściej wybieraną przez nas formą zakwaterowania są hotele (48 proc.). Nieco ponad 1/3 badanych (34 proc., wzrost o 11 pkt. proc.) zdecyduje się na wynajem domu lub mieszkania. 18 proc. spędzi wakacje w domu przyjaciela, rodziny lub w swoim własnym domku letniskowym. Kolejne 18 proc. zdecyduje się na pokój w pensjonacie. Ciągle mało popularne w Polsce są wyjazdy kamperem. W tym roku wybiera się na nie 4 proc. badanych, tyle ile przed rokiem. Nowością jest opcja zamiany domów, na którą zdecyduje się również 4 proc. z nas.

Czytaj więcej

Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść

Aż 87 proc. z nas na letni odpoczynek odpoczynek wybierze się z rodziną. Z przyjaciółmi wakacje spędzi 18 proc. badanych, a samotnie zaledwie 8 proc., przy czym wskazań w tej ostatniej grupie wyraźnie ubywa.

W dalszym ciągu, aby dojechać na miejsce wypoczynku, najchętniej wsiadamy we własny samochód (46 proc. wskazań). 58 proc. badanych twierdzi, że jest to najwygodniejszy sposób dotarcia do celu ich podróży. Mimo to zarówno samolot (40 proc.), jak i pociąg (22 proc.) zanotowały wzrosty wskazań, odpowiednio o 9 i 4 pkt. proc.) przy jednoczesnym spadku popularności wyjazdów autem o 5 pkt. proc.). W podróż busem lub autokarem wybierze się 12 proc. badanych. Co ciekawe prawie 40 proc. osób, wybierając wakacyjny środek transportu, kieruje się przyzwyczajeniem.

Wakacyjne trendy i polisy

Pracy zdalnej towarzyszy nowe zjawisko – workation, czyli łączenie wakacji z z pracą. Na taką formę urlopu zdecyduje się w tym roku aż 31 proc. z nas. Dla 9 proc. pracourlop będzie przy tym nowością, a 22 proc. już tak wcześniej wyjeżdżało. Zdecydowana większość z nas nadal rozdziela jednak czas wolny od pracy. 69 proc. badanych wskazało, że nie skorzysta z workation, tylko w pełni będzie cieszyło się urlopem. Natomiast 36 proc. z tych, którzy planują pracourlop, najpierw w czasie wyjazdu będzie tylko wypoczywać, a następnie zostanie w wybranym na wakacje miejscu, by tam także pracować.

Czytaj więcej

Inflacja spada, a bilety drożeją. Ile wydamy w tym roku na wakacje?

Na popularności zaczyna zyskiwać nowy wakacyjny trend - slow tourism. Autorzy badania tłumaczą, że polega on na tym, że zamiast w rekordowym tempie odhaczać kolejne zabytki na naszej liście „do zobaczenia”, poświęcimy czas na poznanie lokalnej historii i kultury, przy jednoczesnej dbałości o środowisko. W wakacyjnym barometrze ‘2024 zainteresowanie takim sposobem spędzenia urlopu zadeklarowało aż 75 proc. badanych. Równie wysoko uplasował się wyjazd do mniej turystycznych miejsc (77 proc.).

I jeszcze ubezpieczenia. 54 proc. badanych zadeklarowało, że wykupi ubezpieczenie turystyczne na wakacyjny wyjazd. Głównymi kryteriami, jakimi będą kierować się przy wyborze polisy turystycznej, są: przystępna cena (38 proc.), gama oferowanych produktów i usług (14 proc.) i reputacja towarzystwa ubezpieczeniowego (13 proc.). Polisy na wyjazd najczęściej kupujemy bezpośrednio od firmy ubezpieczeniowej (26 proc.) oraz w biurze podróży (21 proc.). Część z nas korzysta też z usług brokera ubezpieczeniowego (17 proc.).

Z badania Holiday Barometer 2024 zrealizowanego przez IPSOS w 21 krajach świata na zlecenie Europ Assistance wynika, że plany wakacyjne ma już 63 proc. Polaków.

Wakacyjna radość i niepokoje

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rynek mocy do przeglądu, a elastyczność pilnie poszukiwana
Biznes
"Przerażające" wyniki badań uczciwości w firmach
Biznes
"Cwaniactwo zaczęło być trendy". Spadły standardy uczciwości w polskich firmach
Biznes
Polskie firmy duszone kosztami. Lista problemów
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Biznes
Lego i Nike można nadal kupić w Rosji. Chciwość nie ma granic
Biznes
Przyszłość prawa w świecie transformacji biznesu – relacja z Forum Legal Transformation 2024