Globalne korporacje są podejrzane, ale biznesowi nadal ufamy

Pomimo rosnącej nieufności wobec globalnych korporacji, to biznes cieszy się największym zaufaniem opinii publicznej na świecie.

Publikacja: 19.01.2024 13:26

Najnowszy barometr zaufania po raz kolejny potwierdza wysoką wiarygodność biznesu

Najnowszy barometr zaufania po raz kolejny potwierdza wysoką wiarygodność biznesu

Foto: Adobe Stock

Rozwojowi ESG i przechodzeniu firm w kierunku tzw. kapitalizmu interesariuszy (w którym uwzględniane są nie tylko interesy udziałowców, ale też konsumentów czy pracowników) część komentatorów przypisują silną pozycję biznesu w tegorocznym Edelman Trust Barometer, czyli barometrze zaufania. To badanie firmy Edelman, największej na świecie niezależnej agencji komunikacji marketingowej i public relations, już od 24 lat sprawdza poziom zaufania do głównych instytucji publicznych, czyli rządu, biznesu, organizacji pozarządowych i mediów. 

Najnowszy barometr zaufania, który objął 32 tys. mieszkańców z 28 krajów, nie przyniósł znaczących zmian. Po raz kolejny potwierdza wysoką wiarygodność biznesu. Ufa mu aż 63 proc. uczestników badania, o 1 pkt. proc. więcej niż przed rokiem.

Czytaj więcej

Co czwarta firma traci zaufanie do partnera biznesowego

Duże zaufanie do pracodawców

Pozostałe instytucje cieszą się znacznie mniejszym zaufaniem — organizacjom pozarządowy ufa 59 proc. badanych, rządom – 51 proc. a mediom — 50 proc. Ten wynik to w dużej mierze efekt dużej wiarygodności pracodawców — swojemu pracodawcy ufa aż 79 proc. badanych, o 2 pkt. proc. więcej niż przed rokiem.

Duża wiarygodność to także duże oczekiwania wobec firm i ich szefów. Prawie dwie trzecie badanych oczekuje, że prezesi będą zarządzać zmianami nie tylko w swojej firmie, ale też tymi zachodzącymi w społeczeństwie. Jeszcze więcej pracowników oczekuje, że ich prezes będzie publicznie mówił o kwalifikacjach zawodowych przyszłości (82 proc.), etycznym wykorzystaniu technologii (79 proc.) i wpływie automatyzacji na miejsca pracy (78 proc.).

Małe zaufanie do firm z Chin

Kolejny rok z rzędu światowe wyniki badania pokazują raczej ogólny brak zaufania. Autorzy raportu zwracają uwagę, że globalny Trust Index 2024 (podsumowujący zaufanie do wszystkich instytucji) wynosi 56 proc., podczas gdy dopiero wynik na poziomie co najmniej 60 proc. dowodzi zaufania.

Ogólny wskaźnik Trust Index podwyższają kraje rozwijające się (63 proc.), na czele z Chinami (79 proc.), podczas gdy w państwach rozwiniętych wynosi on tylko 49 proc. średnio. Najmniejszy jest w Wielkiej Brytanii i Japonii (39 proc.), ale słabo jest też z zaufaniem w USA (46 proc.) czy w Niemczech (45 proc.). Polski, niestety, badanie od kilku lat nie obejmuje.

Czytaj więcej

Niemiecki biznes ostrzega przed prawicowym ekstremizmem i AfD

Autorzy raportu zwracają uwagę na spadek zaufania do globalnych korporacji, m.in tych pochodzących z USA, którym ufa tylko 53 proc. badanych w innych krajach, czy z Chin — zaledwie 30 proc. Większą, choć i tak malejącą, wiarygodnością cieszą się na świecie koncerny z Niemiec.

Rośnie też przekonanie, że liderzy biznesu celowo próbują wprowadzać ludzi w błąd, mówiąc rzeczy, o których wiedzą, że są fałszywe (61 proc.). Jeszcze gorzej wypadają pod tym względem dziennikarze (64 proc.) i przywódcy państw (63 proc.). Z kolei najbardziej ufamy naukowcom (77 proc.) i nauczycielom (74 proc.)

Strach przed GMO i sztuczną inteligencją

Jednak głównym punktem tegorocznego Edelman Trust Barometer są innowacje, zwłaszcza te technologiczne. – Innowacje przyspieszają i mogą być czynnikiem wzrostu, ale ich rozwój będzie utrudniony, jeśli biznes nie będzie dbał w takim stopniu o zwiększenie poparcia dla innowacji, w jakim dba o ich rozwój — ostrzega Richard Edelman, założyciel i szef firmy Edelman.

Jej badanie dowodzi, że to ryzyko jest spore. Niemal czterech na dziesięciu respondentów na świecie (w USA niemal dwie trzecie, a w Niemczech prawie co drugi) uważa, że innowacje są źle zarządzane. Opinia ta dotyczy to wszystkich grup wiekowych, poziomów dochodów i płci.

Czytaj więcej

Ponad 40 proc. Polaków skarży się na mobbing

Innowacje postrzegane są również jako upolitycznione, szczególnie w zachodnich demokracjach i wśród osób o prawicowych poglądach. Wiele jednak zależy od rodzaju innowacji — największym zaufaniem cieszą się te związane z zieloną energią i OZE, które popiera 61 proc. badanych. Sztuczną inteligencję popiera dużo mniej, bo 30 proc. a najwięcej nieufności budzą innowacje związane z żywnością GMO.

- Tegoroczna edycja ETB pokazuje, że innowacje i nowe technologie mają coraz większy wpływ na poziom społecznego zaufania i niestety wpływ ten jest negatywny. Boimy się nowości, a nasz strach jest wykorzystywany przez różne środowiska do podgrzewania temperatury nastrojów społecznych i w konsekwencji pogłębiania podziałów – komentuje Jarosław Bańda, dyrektor zarządzający w firmie Lighthouse, wyłącznego przedstawiciela sieci Edelman w Polsce. - Biznes może to zmienić, powinien jednak wziąć odpowiedzialność nie tylko za rozwój nowych technologii i ich późniejszą monetyzację, ale także za edukację i budowanie społecznej akceptacji dla wprowadzanych rozwiązań. Sztuczna inteligencja, robotyzacja, zielona energia, czy rozwój sieci 5G to tylko przykładowe obszary, w których jest bardzo dużo do zrobienia, jeśli chodzi o zarządzanie społecznymi lękami – dodaje.

Rozwojowi ESG i przechodzeniu firm w kierunku tzw. kapitalizmu interesariuszy (w którym uwzględniane są nie tylko interesy udziałowców, ale też konsumentów czy pracowników) część komentatorów przypisują silną pozycję biznesu w tegorocznym Edelman Trust Barometer, czyli barometrze zaufania. To badanie firmy Edelman, największej na świecie niezależnej agencji komunikacji marketingowej i public relations, już od 24 lat sprawdza poziom zaufania do głównych instytucji publicznych, czyli rządu, biznesu, organizacji pozarządowych i mediów. 

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły