Rozwojowi ESG i przechodzeniu firm w kierunku tzw. kapitalizmu interesariuszy (w którym uwzględniane są nie tylko interesy udziałowców, ale też konsumentów czy pracowników) część komentatorów przypisują silną pozycję biznesu w tegorocznym Edelman Trust Barometer, czyli barometrze zaufania. To badanie firmy Edelman, największej na świecie niezależnej agencji komunikacji marketingowej i public relations, już od 24 lat sprawdza poziom zaufania do głównych instytucji publicznych, czyli rządu, biznesu, organizacji pozarządowych i mediów.
Najnowszy barometr zaufania, który objął 32 tys. mieszkańców z 28 krajów, nie przyniósł znaczących zmian. Po raz kolejny potwierdza wysoką wiarygodność biznesu. Ufa mu aż 63 proc. uczestników badania, o 1 pkt. proc. więcej niż przed rokiem.
Czytaj więcej
Spowolnienie gospodarcze przekłada się na opóźnienia z zapłatą za towar lub usługę, a to bije w z...
Duże zaufanie do pracodawców
Pozostałe instytucje cieszą się znacznie mniejszym zaufaniem — organizacjom pozarządowy ufa 59 proc. badanych, rządom – 51 proc. a mediom — 50 proc. Ten wynik to w dużej mierze efekt dużej wiarygodności pracodawców — swojemu pracodawcy ufa aż 79 proc. badanych, o 2 pkt. proc. więcej niż przed rokiem.
Duża wiarygodność to także duże oczekiwania wobec firm i ich szefów. Prawie dwie trzecie badanych oczekuje, że prezesi będą zarządzać zmianami nie tylko w swojej firmie, ale też tymi zachodzącymi w społeczeństwie. Jeszcze więcej pracowników oczekuje, że ich prezes będzie publicznie mówił o kwalifikacjach zawodowych przyszłości (82 proc.), etycznym wykorzystaniu technologii (79 proc.) i wpływie automatyzacji na miejsca pracy (78 proc.).