Od tradycji do nowoczesnych trendów w Polsce

Małe i średnie przedsiębiorstwa w branży czekają na wsparcie – mówi Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Publikacja: 10.09.2023 21:00

Od tradycji do nowoczesnych trendów w Polsce

Foto: rp.pl

Materiał powstał we współpracy z ZPPPS

Jakie jest znaczenie przemysłu spirytusowego dla polskiej gospodarki?

Przemysł spirytusowy odgrywa kluczową rolę w naszej gospodarce. Jesteśmy ważnym źródłem dochodów budżetowych. W 2022 r. odprowadziliśmy podatek akcyzowy na kwotę ponad 10 mld zł. Bezpośrednio zatrudniamy około 5 tys. osób, a pośrednio wpływamy na kreację niemal 100 tys. miejsc pracy. Jedno stanowisko w naszej branży generuje 14 dodatkowych miejsc pracy w powiązanych sektorach. Ponadto jesteśmy znaczącym odbiorcą surowców od rodzimych rolników, kupując ponad 1 mln ton zbóż i 50 tys. ton ziemniaków rocznie.

W 2023 r. spodziewamy się niższych wpływów z podatków ze względu na wzrost podatku akcyzowego i rosnące koszty produkcji. Aktualne ceny mocnych alkoholi są mniej akceptowane przez konsumentów, co prowadzi do spadku sprzedaży, w szczególności wódek czystych.

Obserwujemy też zmieniające się nawyki pokolenia Z, które spożywa mniej alkoholu niż poprzednie generacje – trend jest widoczny na całym kontynencie. Według WHO, Polska jest na 17. miejscu w Europie pod względem spożycia alkoholu. Ciekawe jest, że mniej niż 10 proc. naszego społeczeństwa odpowiada za ponad 50 proc. ogólnego spożycia alkoholu.

Spadek spożycia alkoholu to chyba dobra tendencja?

Oczywiście. Choć alkohol jest częścią polskiej tradycji, nigdy nie powinien być jego centrum. Jednocześnie dostrzegamy tendencję do premiumizacji – coraz częściej wybieramy alkohole wyższej jakości. To nie tylko międzynarodowe marki, ale również lokalne produkty kraftowe, jak nalewki czy wódki regionalne. Wódka, coraz częściej, pełni rolę składnika w drinkach, co jest zdrowym trendem. Obawy o narastający alkoholizm w Polsce są bezpodstawne; obserwacje wskazują na przeciwną tendencję.

Jakie działania mogą wzmocnić trend lokalności alkoholi?

Kluczem jest wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw w branży. Po pierwsze, należy uregulować kwestię sprzedaży alkoholu online jako jednego z najbezpieczniejszych kanałów dystrybucji, ze względu na liczne mechanizmy weryfikacyjne. Małe firmy często nie mają dostępu do większych sieci sprzedaży. Każdy producent alkoholu powinien mieć równe warunki startu. Opodatkowanie alkoholu powinno być oparte na zawartości czystego alkoholu, niezależnie od rodzaju produktu – czy to piwo, rum czy okowita. Na odstawie doświadczeń innych krajów, w branży alkoholowej pragniemy promować „spirits tourism” – turystykę skoncentrowaną wokół zwiedzania destylarni. W Polsce ta idea się rozwija, aczkolwiek wciąż na ograniczoną skalę. Naszym celem jest sformalizowanie specjalnej trasy dla turystów, zwłaszcza tych zagranicznych. Planujemy nie tylko prezentować destylarnie, ale także organizować degustacje alkoholi w połączeniu z tradycyjną polską kuchnią. Dodatkowo chcemy włączyć w trasę zwiedzanie miejsc o znaczeniu historycznym, dzięki czemu turyści nie tylko zapoznają się z bogactwem smaków naszych alkoholi, ale także zanurzą się w polską historię. Oferując możliwość zakupu naszych produktów online, promujemy jednocześnie eksport. Dla mniejszych przedsiębiorstw sprzedaż choćby kilku kartonów alkoholu stanowi znaczący sukces.

Materiał powstał we współpracy z ZPPPS

Materiał powstał we współpracy z ZPPPS

Jakie jest znaczenie przemysłu spirytusowego dla polskiej gospodarki?

Pozostało 97% artykułu
Biznes
Polacy ruszają na wakacje. Ile chcą wydać? Dokąd pojadą?
Biznes
Niemcy zbudują fabrykę pocisków na Litwie. Dostarczy je Ukrainie i NATO
Biznes
UOKiK dał zgodę browarom i producentom napojów na tworzenie operatora kaucyjnego
Biznes
Ciągle więcej firm znika, niż się pojawia nowych
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Biznes
Cyberbezpieczeństwo w biznesie. Między Polską a Unią jest przepaść
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży