Aplikacje do przewozu osób stawiają na biznes

Bolt w rok zanotował 166-proc. wzrost liczby zamówień taxi ze strony korporacji. A teraz biznesowi zaproponuje rowery i hulajnogi – ustaliła „Rzeczpospolita”.

Publikacja: 20.01.2023 03:00

Aplikacje do przewozu osób stawiają na biznes

Foto: Adobe stock

Klienci indywidualni to sól rynku taxi, jednak prawdziwe pieniądze i stabilizację biznesu gwarantują klienci instytucjonalni. Wiedzą o tym operatorzy jak iTaxi, który już od początku działalności (mija właśnie dziesięć lat) skoncentrował się właśnie na takich użytkownikach. Mocną nogę B2B zbudował też Free Now, a za nimi poszedł Uber. Teraz wyraźny akcent na obsługę firm stawia Bolt. – Bolt Business, który oferuje usługi w całej Europie, od początku ub. r. zwiększył GMV (wskaźnik wartości sprzedaży – red.) o 425 proc. W efekcie liczba unikalnych użytkowników platformy Bolt Business wzrosła o 400 proc., przy jednoczesnym wzroście liczby zamówień – dowiadujemy się w centrali firmy.

Obiecujące prognozy dla branży

Platforma specjalizująca się w przewozie osób nad Wisłą dotąd nie była kojarzona z obsługą klientów korporacyjnych, choć taką ofertę rozwijała od 2019 r. Teraz to się zmienia. Z jej usług korzysta coraz więcej przedsiębiorstw, a operator nastawia się mocno na pozyskanie kolejnych. Wystarczy wspomnieć, że w 2022 r. odnotował on aż 166-proc. wzrost przejazdów służbowych. Firma nie zdradza jednak, jaką część jej biznesu stanowią już zamówienia B2B.

– Podróże służbowe przechodzą okres bezprecedensowych zmian. Pandemia zasadniczo zatrzymała branżę, spowolnienie gospodarcze stanowi wyzwanie dla firm ze wszystkich sektorów, a zmiana klimatu jest słusznie uznawana za poważny problem dla wszystkich. Widzimy też, że po latach siedzenia za ekranem firmy mają coraz większe pragnienie wspierania bezpośredniej współpracy między współpracownikami. Każdy, kto zarządza podróżami służbowymi, musi znaleźć równowagę między bezpieczeństwem pracowników, kosztami i zrównoważonym rozwojem – mówi Nick Powell, wiceprezes Bolt Business.

O swoistym boomie mówią też w iTaxi. Tam w 2022 r. o 30 proc. wzrosła liczba aktywnych klientów biznesowych w stosunku do roku poprzedniego, i aż o prawie 50 proc. w stosunku do roku 2020. Jak wskazuje Jarosław Grabowski, prezes iTaxi, efektem tego jest rosnąca liczba wykonywanych kursów. – W ub.r. wzrosła ona o ponad 100 proc. względem 2020 r. – tłumaczy.

2023 może być rokiem dalszych zwyżek segmentu biznesowego. – Chociaż ogólna sytuacja nadal stanowić będzie wyzwanie, to jednak zmęczenie wywołane rozmowami wideo jest realne, co prowadzi do wzrostu liczby bezpośrednich spotkań – zaznacza Powell.

Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now w Polsce, przyznaje, że skończył się słaby dla branży okres covidowy i wrócił popyt. – I to ze zdwojoną siłą. Wyniki, jakie notowaliśmy w 2022 r., są dwukrotnie wyższe niż w 2019 r. – zaznacza.

Pracownicy na rowerach i hulajnogach

Bolt w obsłudze firm nie zamierza jednak ograniczać się tylko do taksówek. Operator ten w naszym kraju oferuje klientom indywidualnym m.in. wynajem elektrycznych hulajnóg i rowerów na minuty. Jak się dowiedzieliśmy, teraz takie pojazdy mają być zaoferowane klientom biznesowym. Usługa miałaby dać pracodawcom rodzaj benefitu dla zatrudnionych. – W okresie pandemii drastycznie wzrosła liczba osób pracujących zdalnie. Nasze rozmowy z pracodawcami pokazują, że w wielu wypadkach zależy im na tym, aby skłonić pracowników do przynajmniej częściowego powrotu do biura. W związku z tym stopniowo włączamy do naszej oferty także nasze usługi mikromobilności – przyznają w warszawskiej centrali Bolta.

Rynek e-rowerów nad Wisłą czeka świetlana przyszłość. Prognozy wskazują bowiem, że – jak zauważa Tomasz Przygucki, założyciel TrybEco (krajowy producent jednośladów) – przez najbliższych sześć lat liczba takich pojazdów może wzrosnąć nawet siedmiokrotnie. Z kolei na rodzimym rynku e-hulajnóg na minuty flota sięga 38 tys. urządzeń – to ponad dwa razy więcej niż rok temu.

Klienci indywidualni to sól rynku taxi, jednak prawdziwe pieniądze i stabilizację biznesu gwarantują klienci instytucjonalni. Wiedzą o tym operatorzy jak iTaxi, który już od początku działalności (mija właśnie dziesięć lat) skoncentrował się właśnie na takich użytkownikach. Mocną nogę B2B zbudował też Free Now, a za nimi poszedł Uber. Teraz wyraźny akcent na obsługę firm stawia Bolt. – Bolt Business, który oferuje usługi w całej Europie, od początku ub. r. zwiększył GMV (wskaźnik wartości sprzedaży – red.) o 425 proc. W efekcie liczba unikalnych użytkowników platformy Bolt Business wzrosła o 400 proc., przy jednoczesnym wzroście liczby zamówień – dowiadujemy się w centrali firmy.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje