Klienci indywidualni to sól rynku taxi, jednak prawdziwe pieniądze i stabilizację biznesu gwarantują klienci instytucjonalni. Wiedzą o tym operatorzy jak iTaxi, który już od początku działalności (mija właśnie dziesięć lat) skoncentrował się właśnie na takich użytkownikach. Mocną nogę B2B zbudował też Free Now, a za nimi poszedł Uber. Teraz wyraźny akcent na obsługę firm stawia Bolt. – Bolt Business, który oferuje usługi w całej Europie, od początku ub. r. zwiększył GMV (wskaźnik wartości sprzedaży – red.) o 425 proc. W efekcie liczba unikalnych użytkowników platformy Bolt Business wzrosła o 400 proc., przy jednoczesnym wzroście liczby zamówień – dowiadujemy się w centrali firmy.
Obiecujące prognozy dla branży
Platforma specjalizująca się w przewozie osób nad Wisłą dotąd nie była kojarzona z obsługą klientów korporacyjnych, choć taką ofertę rozwijała od 2019 r. Teraz to się zmienia. Z jej usług korzysta coraz więcej przedsiębiorstw, a operator nastawia się mocno na pozyskanie kolejnych. Wystarczy wspomnieć, że w 2022 r. odnotował on aż 166-proc. wzrost przejazdów służbowych. Firma nie zdradza jednak, jaką część jej biznesu stanowią już zamówienia B2B.
– Podróże służbowe przechodzą okres bezprecedensowych zmian. Pandemia zasadniczo zatrzymała branżę, spowolnienie gospodarcze stanowi wyzwanie dla firm ze wszystkich sektorów, a zmiana klimatu jest słusznie uznawana za poważny problem dla wszystkich. Widzimy też, że po latach siedzenia za ekranem firmy mają coraz większe pragnienie wspierania bezpośredniej współpracy między współpracownikami. Każdy, kto zarządza podróżami służbowymi, musi znaleźć równowagę między bezpieczeństwem pracowników, kosztami i zrównoważonym rozwojem – mówi Nick Powell, wiceprezes Bolt Business.
O swoistym boomie mówią też w iTaxi. Tam w 2022 r. o 30 proc. wzrosła liczba aktywnych klientów biznesowych w stosunku do roku poprzedniego, i aż o prawie 50 proc. w stosunku do roku 2020. Jak wskazuje Jarosław Grabowski, prezes iTaxi, efektem tego jest rosnąca liczba wykonywanych kursów. – W ub.r. wzrosła ona o ponad 100 proc. względem 2020 r. – tłumaczy.