Opowiedz, proszę, więcej na temat Bolta w Polsce.

Paweł Kuncicki: Bolt to europejska superaplikacja oferująca rozwiązania mobilności współdzielonej, dostawy jedzenia i zakupów oraz wynajmu samochodów, dostępne w ponad 600 miastach w 50 krajach. Nasze usługi uzupełniają istniejące środki transportu, ułatwiając poruszanie się po mieście, a celem jest ograniczenie korzystania z samochodów prywatnych na rzecz alternatywnych środków transportu. Wiemy, że przejazdy taksówkami zamawianymi przez aplikację odgrywają ważną rolę w systemie transportu i poprawiają ogólną dostępność komunikacji w miastach. Dlatego codziennie pracujemy, by każda podróż Bolt była bezpieczna dla wszystkich użytkowników. W zeszłym roku zobowiązaliśmy się przeznaczyć 100 milionów euro w ciągu trzech lat na rozwój działań związanych z bezpieczeństwem – od tworzenia produktów, przez pomoc techniczną, po wdrażanie rozwiązań prewencyjnych.

Paweł Kuncicki, Senior General Manager Bolt w Polsce.

Paweł Kuncicki, Senior General Manager Bolt w Polsce.

Foto: Mat. Partnera

Jak Bolt podchodzi do kwestii bezpieczeństwa?

Biorąc pod uwagę skalę biznesu przewozów, to poważne incydenty, wiążące się z bezpieczeństwem, zdarzają się niezwykle rzadko. Nasze podejście charakteryzuje myślenie, że każdy incydent to o jeden za dużo, dlatego też traktujemy ten temat bardzo poważnie. W Polsce podjęliśmy liczne działania samoregulacyjne, jak i technologiczne. Strategia produktowa naszego zespołu ds. bezpieczeństwa opiera się na trójstopniowym podejściu: zapobieganie przed podróżą, monitorowanie w trakcie oraz narzędzia wsparcia po zakończeniu przejazdu.

Aby zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom, korzystamy z szeregu funkcji weryfikacyjnych, które pomagają wzmacniać zaufanie pomiędzy kierowcami a pasażerami, m.in. weryfikacja tożsamości kierowcy w czasie rzeczywistym (tzw. Selfie Check), oceny pasażerów oraz weryfikacja użytkowników. W Polsce jako pierwsza duża platforma wdrożyliśmy rygorystyczne zasady weryfikacji dokumentów kierowców, także w trybie osobistego stawiennictwa.

Podczas trwającej podróży zapewniamy dostęp do narzędzi monitorujących w aplikacji Bolt w panelu bezpieczeństwa: Ride Check, udostępnianie danych przejazdu, przycisk alarmowy oraz nagrywanie dźwięku.

Po zakończeniu przejazdu nasi specjaliści ds. bezpieczeństwa wspierają kierowców i pasażerów, analizują przychodzące zgłoszenia, wobec których podejmują działania zapobiegające podobnym zdarzeniom w przyszłości.

Czy współpracujecie lokalnie z ekspertami zewnętrznymi?

Tak. Wiemy, że nie możemy działać w oderwaniu od lokalnego kontekstu, dlatego współpracujemy z administracją publiczną oraz policją, a także organizacjami pozarządowymi, aby wspólnie przeciwdziałać zagrożeniom i podnosić świadomość w zakresie bezpieczeństwa. W Polsce od kilku lat naszym partnerem jest Fundacja Feminoteka, z którą tworzymy różne akcje edukacyjno-informacyjne.

Jakie są twoje najważniejsze wskazówki dla użytkowników, by podróżowali bezpiecznie z Boltem?

Oto kilka prostych kroków, które zawsze polecam:

  • Sprawdź kierowcę i pojazd: gdy aplikacja pokaże, że „Kierowca jest na miejscu”, upewnij się, że marka, model i numer rejestracyjny zgadzają się z danymi w aplikacji oraz że na dachu widnieje lampa taxi. Sprawdź też zdjęcie i imię kierowcy. Jeśli coś się nie zgadza – anuluj przejazd i zgłoś to przez opcję „Kierowca/pojazd niezgodny z opisem”.
  • Zawsze podróżuj przejazdem zarejestrowanym w aplikacji: nie akceptuj przejazdów poza aplikacją. Jeśli kierowca poprosi cię o anulowanie w aplikacji i kontynuowanie przejazdu, nasz zespół ds. bezpieczeństwa utraci możliwość monitorowania trasy i reagowania w razie potrzeby.
  • Udostępnij trasę bliskim: w aplikacji możesz jednym kliknięciem wysłać link z lokalizacją i danymi przejazdu przez e-mail, SMS, WhatsApp lub Telegram.
  • Panel bezpieczeństwa: w trakcie przejazdu kliknij ikonę bezpieczeństwa w aplikacji, znajdziesz tam m.in. przycisk alarmowy łączący ze 112 i funkcję nagrywania dźwięku.

Jak najlepiej zgłosić coś nietypowego po przejeździe?

To bardzo proste! Po zakończeniu przejazdu należy wejść w zakładkę „Przejazdy”, wybrać odpowiedni kurs z listy i kliknąć „Uzyskaj pomoc”. To otworzy czat z naszym zespołem wsparcia. Jeśli coś niepokojącego dzieje się podczas trwania przejazdu, najlepiej użyć przycisku alarmowego łączącego ze 112, dostępnego w panelu bezpieczeństwa w aplikacji.

Wspomniałeś o kilku funkcjach bezpieczeństwa, co jeszcze znajdziemy w aplikacji Bolt?

W trakcie przejazdu aplikacja oferuje szereg narzędzi, które pomagają czuć się bezpieczniej:

  • Ride Check wykrywa nietypowe zdarzenia (np. długi postój) i automatycznie powiadamia zespół ds. bezpieczeństwa.
  • Przycisk alarmowy łączący ze 112 pozwala szybko połączyć się ze służbami ratunkowymi, a także informuje Bolt, który natychmiast oddzwania.
  • Nagrywanie dźwięku pozwala w bezpieczny sposób dołączyć nagranie w przypadku zgłoszenia incydentu.

Materiał Partnera