Reklama

Sprzedaż wódki nie będzie szybko rosła

W 2013 roku może nieco spaść popyt na wódkę. Wydatki na nią sięgną 14,7 mld złotych.

Publikacja: 08.01.2013 01:26

Sprzedaż wódki nie będzie szybko rosła

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

– Ten rok nie będzie przełomowy na polskim rynku wódki – mówi „Rz" Grzegorz Chojnacki, przewodniczący rady nadzorczej Polmosu Bielsko-Biała, właściciela Extra Żytniej oraz Advocata.

Z najnowszej prognozy firmy badawczej Euromonitor International wynika, że w 2013 roku kupimy w sumie 278 mln litrów wódki. W zeszłym roku, według jej szacunków, było to 279,4 mln litrów. Wydatki na najpopularniejszy napój spirytusowy w Polsce zwiększą się o niecałe 3 proc., do ponad 14,7 mld złotych.

Czysta traci na popularności

Niewielkiego spadku wielkości sprzedaży wódki, przy jednoczesnym wzrośnie jej wartości, spodziewa się Krzysztof Tryliński, prezes grupy Belvedere, trzeciego gracza w branży, producenta Krupniku i Sobieskiego. – Polacy będą nadal chętnie kupować wódki smakowe, które są nieco droższe od czystych – mówi szef Belvedere.

Wódki smakowe były tymi, które napędziły przychody producentów w ubiegłym roku. Firma Nielsen, która bada sprzedaż w sklepach, policzyła, że od grudnia 2011 roku do listopada 2012 roku kupiliśmy o 0,5 proc. więcej wódki niż przed rokiem. Wydaliśmy na nią niemal 9,9 mld zł, o nieco ponad 2 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

– Popularność wódki czystej może nadal spadać, ale zyskiwać będą smakowe i likiery o mniejszej zawartości alkoholu – uważa Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS).

Reklama
Reklama

Jednymi z najpopularniejszych likierów w naszym kraju pod marką Lubelskie, oferuje Stock Polska, lider polskiego rynku wódki. Wariant smakowy o mniejszej zawartości alkoholu z logo Wyborowa wprowadził także Pernod Ricard. Z kolei marka Bielska była jednym z motorów sięgającego kilkudziesięciu procent wzrostu sprzedaży Polmosu Bielsko-Biała w 2012 roku.

Branża na plusie?

– Hamująco na sprzedaż czystej wódki wpływać będzie także rosnąca popularność innych alkoholi, w tym whisky – uważa Leszek Wiwała. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wydatki na szkocką rosły o ponad 20 proc.

Zdaniem Grzegorza Chojnackiego nie należy spodziewać się dużej liczby nowych produktów. – Najwięksi gracze, jak CEDC czy Belvedre, będą skupieni na swoich wewnętrznych problemach, a nie aktywności rynkowej – uważa Grzegorz Chojnacki.

Belvedere stara się sprzedać aktywa, aby spłacić sięgające 550 mln euro zadłużenie. Z kolei w marcu zapadają obligacje CEDC o wartości 310 mln dolarów.

Leszek Wiwała spodziewa się także zakończenia wojny cenowej między producentami, co powinno przełożyć się na dalszą poprawę rentowności branży. –  Ubiegł rok, po bardzo nieudanym 2011 roku,  udało się jej raczej zakończyć na plusie – mówi szef ZPPPS.  W 2012 roku zysk wypracował Polmos Bielsko-Biała, który przed sprywatyzowaniem w 2011 roku przynosił straty. – W tym roku chcemy ponownie wyjść na plus i zwiększyć przychody – mówi Grzegorz Chojnacki.

Tym, co może zaszkodzić marżom producentów, jest rosnący udział sieci dyskontowych walczących o rynek niskimi cenami. Ich udział w sprzedaży wódki w Polsce może wynosić, według ZP PPS, ok. 20 proc.

Reklama
Reklama

Eksport wyhamuje

Według Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA) w pierwszej połowie 2012 roku  łączna sprzedaż zagraniczna wódki urosła o ponad 8 proc. Jej wartość wyniosła w tym czasie 65,8 mln euro.

Także ZP PPS ocenia, że w 2012 roku eksport wódki mógł być nieco większy niż w poprzednim. – W tym roku może być trudno o poprawę wyniku eksportowego, ponieważ firmy ograniczyły wydatki na promocję za granicą – mówi Leszek Wiwała.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

b.drewnowska@rp.pl

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama