– Ten rok nie będzie przełomowy na polskim rynku wódki – mówi „Rz" Grzegorz Chojnacki, przewodniczący rady nadzorczej Polmosu Bielsko-Biała, właściciela Extra Żytniej oraz Advocata.
Z najnowszej prognozy firmy badawczej Euromonitor International wynika, że w 2013 roku kupimy w sumie 278 mln litrów wódki. W zeszłym roku, według jej szacunków, było to 279,4 mln litrów. Wydatki na najpopularniejszy napój spirytusowy w Polsce zwiększą się o niecałe 3 proc., do ponad 14,7 mld złotych.
Czysta traci na popularności
Niewielkiego spadku wielkości sprzedaży wódki, przy jednoczesnym wzrośnie jej wartości, spodziewa się Krzysztof Tryliński, prezes grupy Belvedere, trzeciego gracza w branży, producenta Krupniku i Sobieskiego. – Polacy będą nadal chętnie kupować wódki smakowe, które są nieco droższe od czystych – mówi szef Belvedere.
Wódki smakowe były tymi, które napędziły przychody producentów w ubiegłym roku. Firma Nielsen, która bada sprzedaż w sklepach, policzyła, że od grudnia 2011 roku do listopada 2012 roku kupiliśmy o 0,5 proc. więcej wódki niż przed rokiem. Wydaliśmy na nią niemal 9,9 mld zł, o nieco ponad 2 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.
– Popularność wódki czystej może nadal spadać, ale zyskiwać będą smakowe i likiery o mniejszej zawartości alkoholu – uważa Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS).