Rynek mieszkaniowy przyciąga kolejnych inwestorów

Zmiana strategii. Mimo boomu na rynku biurowym spółki zajmujące się ich budową szukają innych możliwości zwiększenia zysków

Publikacja: 21.02.2008 02:14

Rynek mieszkaniowy przyciąga kolejnych inwestorów

Foto: Rzeczpospolita

Ghelamco, Dantex i Atlas Estates – to tylko trzy przykłady spółek budujących dotychczas biura i centra handlowe, które ogłosiły ostatnio plany budowy mieszkań. Nowy profil działalności ma ograniczyć ryzyko firm uzależnionych tylko od jednego segmentu rynku.

– Rynek biurowy będzie się w najbliższych latach szybko rozwijał, ale i w mieszkaniach firmy widzą potencjał – tłumaczy Jakub Marszałek, analityk Cushman & Wakefield.

Ghelamco powołało już spółkę Ghelamco Residential. Firma, która przez ostatnich 17 lat wybudowała w Polsce ponad 250 tys. mkw. powierzchni biurowej, nie powinna mieć trudności ze znalezieniem klientów. Ma już ponad 20 lat doświadczenia w budowie mieszkań, m.in. w rodzimej Belgii. W najbliższych latach firma planuje sześć inwestycji mieszkaniowych. Jedną z nich jest 180-metrowy apartamentowiec w centrum stolicy, blisko hotelu Hilton. Obok niego trzy wieże mieszkaniowe postawi Atlas Estates, znany z kilku projektów. To właśnie Atlas zarządzał warszawskim Millennium Plaza i hotelem Hilton. Teraz zapowiada ekspansję na rynku mieszkaniowym, m.in. Warszawy i Gdańska.

To niejedyne firmy, które zadebiutują na rynku mieszkaniowym. – Przez kilkanaście lat nauczyliśmy się, że trzeba różnicować działalność. Nasze główne źródła przychodów do tej pory stanowiły projekty biurowe i zarządzanie nimi – mówi także Piotr Wiślicki, wiceprezes Danteksu, który ma na koncie 18 projektów biurowych.

Magda Czempińska, ekspert Knight Frank, podkreśla, że deweloperzy komercyjni, obserwując rynek, mieli świadomość boomu mieszkaniowego. Zatem gromadząc banki ziemi, mogli kupować również grunty pod budownictwo mieszkaniowe. – Teraz zaczynają je zagospodarowywać – tłumaczy.

Wchodząc w nowy segment, firmy zajmujące się budową biur niewiele ryzykują. – Stawianie biurowców jest nieco bardziej skomplikowane techniczne. Kto radzi sobie na rynku biurowym, raczej poradzi sobie i z mieszkaniami – uważa Jakub Marszałek.

Nie wszyscy analitycy się zgadzają, że nowy segment pozwoli deweloperom biurowym ograniczyć ryzyko działania.

– W nieruchomościach dywersyfikować ryzyko można bardziej przez lokalizacje niż segmenty. Rozszerzanie działalności na inne miasta, regiony. Choć trzeba przyznać, że wchodzenie teraz w rynek mieszkaniowy nie jest złym pomysłem. W 2009 – 2010 roku rynek powinien wyraźnie odżyć – polemizuje Kacper Żak, analityk DI BRE Bank.

Ghelamco, Dantex i Atlas Estates – to tylko trzy przykłady spółek budujących dotychczas biura i centra handlowe, które ogłosiły ostatnio plany budowy mieszkań. Nowy profil działalności ma ograniczyć ryzyko firm uzależnionych tylko od jednego segmentu rynku.

– Rynek biurowy będzie się w najbliższych latach szybko rozwijał, ale i w mieszkaniach firmy widzą potencjał – tłumaczy Jakub Marszałek, analityk Cushman & Wakefield.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne