Konsumenci kontratakują

Polacy walczą ze skutkami spowolnienia gospodarczego. Powstają grupy nacisku na banki, a klienci łączą siły, by razem negocjować niższe ceny

Publikacja: 03.06.2009 02:56

Konsumenci kontratakują

Foto: www.nabiciwmbank.pl

Jedną z podstawowych reakcji Polaków na złą sytuację gospodarczą jest ograniczanie wydatków. Wielu po prostu rezygnuje z zakupów – robi tak 46 proc. tych, którzy zmienili swoje zachowania w reakcji na kryzys. Jednak coraz więcej wybiera podejście aktywne. Ułatwia im to Internet – np. na forach budowlanych przybywa ogłoszeń osób, które szukają chętnych do wspólnych zakupów materiałów czy najęcia ekipy. Dzięki temu mogą wynegocjować u sprzedawców lub wykonawców niższą cenę.

Jak ocenia socjolog Jacek Wódz z Uniwersytetu Śląskiego, takie inicjatywy dotyczą póki co konsumentów najbardziej świadomych – głównie młodych mieszkańców dużych miast. – Większość żyje z dnia na dzień i tak naprawdę nie ma świadomości kryzysu – dodaje.

Ale grupa aktywnych konsumentów rośnie. Widać to zwłaszcza w przypadku klientów banków, którzy od kilku miesięcy organizują się w grupy nacisku. Są to ci, którzy czują się oszukiwani sposobem naliczania oprocentowania kredytów. Najbardziej znane przykłady to akcje klientów mBanku i MultiBanku (oba należące do BRE Banku), którzy uruchomili własne strony internetowe. Za ich pomocą chcieli wymusić na władzach instytucji obniżenie oprocentowania kredytów ustalanych arbitralną decyzją zarządu. Gdy oprocentowanie większości kredytów mieszkaniowych leciało w dół w ślad za malejącymi stawkami LIBOR, oni płacili coraz więcej. Szybko okazało się, że w podobnej sytuacji jest część posiadaczy kredytów w Raiffeisen Banku oraz Santander Consumer Banku, którzy przyłączyli się do grup dyskusyjnych klientów BRE Banku.

[wyimek]11 tysięcy zarejestrowanych użytkowników ma portal Kupfranki.pl[/wyimek]

Z pomysłu na finansową grupę zakupową powstał portal Kupfranki.pl. Jego pomysłodawcy przygotowują się do wejścia w życie nowych regulacji, które umożliwią posiadaczom kredytów w walutach obcych ich spłatę w tych walutach. Dziś jest to możliwe tylko w złotówkach, co daje bankom okazję do dodatkowego zarobku dzięki zastosowaniu wysokich kursów sprzedaży np. franka. – Powodem stworzenia serwisu było rozszerzanie przez banki spreadów walutowych i ukrywania w ten sposób rzeczywistych marż. Wcześniej nie było to tak odczuwalne ze względu na silniejszego złotego – mówi Rafał Łyczek, inicjator przedsięwzięcia.

Dzięki Kupfranki.pl powstała inna bankowa grupa nacisku. To właśnie na tym portalu skrzyknęli się klienci Polbanku, którym bank zagroził podwyższeniem marż z powodu zmniejszenia się wartości ich domów i mieszkań, które były zabezpieczeniem udzielonych kredytów. Klienci Polbanku zaczęli zasypywać pismami KNF, UOKiK i media, a bank wycofał się z podwyżek.

– W czasie kryzysu klienci się mocniej organizują, bo banki zaczynają wykorzystywać różne haczyki w umowach kredytowych – uważa Michał Macierzyński, analityk Bankier.pl. Potwierdzają to także sygnały, jakie wpływają do UOKiK. – W porównaniu z sytuacją sprzed roku skarg jest 30 – 40 proc. więcej – mówi Maciej Chmielowski z biura prasowego urzędu.

[ramka]Kryzys jest już odczuwalny w 45 proc. polskich domów i zmienił sposób życia 40 proc. Polaków – wynika z najnowszego badania firmy 4P Research Mix. Jedną z konsekwencji tąpnięcia w gospodarce jest pogłębiający się kryzys zaufania do instytucji rządowych i finansowych. Z badania wynika, że w przypadku banków, rządu i prezydenta zmalało ono u ponad 60 proc. ankietowanych. – Teraz bardziej liczymy głównie na siebie – mówi dr Barbara Frątczak-Rudnicka, konsultant ds. badań 4P Research Mix. [/ramka]

Jedną z podstawowych reakcji Polaków na złą sytuację gospodarczą jest ograniczanie wydatków. Wielu po prostu rezygnuje z zakupów – robi tak 46 proc. tych, którzy zmienili swoje zachowania w reakcji na kryzys. Jednak coraz więcej wybiera podejście aktywne. Ułatwia im to Internet – np. na forach budowlanych przybywa ogłoszeń osób, które szukają chętnych do wspólnych zakupów materiałów czy najęcia ekipy. Dzięki temu mogą wynegocjować u sprzedawców lub wykonawców niższą cenę.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku