Reklama

Elektronika tanieje w oczach

Przez ostatnie lata ceny sprzętu spadły o kilkadziesiąt procent. Telewizory i komputery nigdy nie były tak tanie, ale 2009 r. jest trudny

Publikacja: 12.10.2009 18:01

Elektronika tanieje w oczach

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Sieć marketów z elektroniką Saturn właśnie świętuje piątą rocznicę rozpoczęcia działalności w Polsce. Według sieci zmiany to efekt postępu technologicznego i wzrost zainteresowania konsumentów.

Trudno się dziwić, że w ostatnich latach sprzedaż płaskich telewizorów rosła w tempie co najmniej 20 proc. rocznie, skoro ich ceny spadały tak mocno. Kiedy w 2004 r. startowały dwa markety Saturna reklamowany wówczas był w gazetce telewizor plazmowy 42 cale firmy Medion w cenie 8888 zł. Choć cena wydaje się astronomiczna to wszystkie egzemplarze zostały sprzedane w przeciągu pierwszych dwóch godzin.

Dziś telewizor tej klasy można kupić już poniżej 2000 zł. Rewolucję widać także w innych typach - pięć lat temu średnia cena telewizora LCD o przekątnej 15 cali wynosiła około 2000 zł, zaś 20-calowy kosztował już 3000 zł. Najpopularniejsze modele "32 cale" jeszcze w technologii kineskopowej kosztowały 2800 zł, zaś dzisiaj model LCD w rozdzielczości full HD można kupić nawet za 1600 zł.

Zmiany cen widać także w innych kategoriach sprzętu – laptopy można dzisiaj kupić nawet ponad 50 proc. taniej niż pięć lat temu i to przy lepszych parametrach technicznych. Jak podaje Saturn w czasach jego debiutu rynkowego laptop w promocji kosztował 4500 zł. Dziś taki model kosztuje 2000 zł i ma przynajmniej ośmiokrotnie większą pamięć i w podobnej skali większy dysk.

Postęp branży spowodował, że pewne kategorie zniknęły z rynku, np. dyskietki czy monitory kineskopowe. Kiedy otwierano pierwsze Saturny także aparaty cyfrowe dopiero rozpoczynały zdobywanie rynku, a ich ceny wahały się od 450 do 1000 zł. Dziś ten przedział jest podobny (od 200 zł do 2000 zł), ale jakość i funkcje produktów zmieniły się diametralnie. Lustrzanki stały się wszechobecne i osiągalne dla każdego. Co raz częściej klienci zmieniają na nie kompakty (rynek wzrósł w tym roku o 50 proc.).

Reklama
Reklama

Jednak mimo rewolucji cenowej roku 2009 sprzedawcy elektroniki nie zaliczą do udanych – w Polsce rynek traci wartościowo do 10 proc. Na wartości zyskuje tylko sprzęt AGD (2-4 proc. wzrostu) praz płaskie telewizory (ponad 5 proc. w górę). Sprzedaż modeli kineskopowych spada w ujęciu rocznych o około 90 proc.

[ramka][b] Jak spadała cena 1 GB pamięci flash (w zł)[/b]

[b]2005 r.:[/b] 456 zł

[b]2006 r.:[/b] 270 zł

[b]2007 r.:[/b] 131 zł

[b]2008 r.:[/b] 42 zł

Reklama
Reklama

[b]2009 r.:[/b] 25 zł[/ramka]

Sieć marketów z elektroniką Saturn właśnie świętuje piątą rocznicę rozpoczęcia działalności w Polsce. Według sieci zmiany to efekt postępu technologicznego i wzrost zainteresowania konsumentów.

Trudno się dziwić, że w ostatnich latach sprzedaż płaskich telewizorów rosła w tempie co najmniej 20 proc. rocznie, skoro ich ceny spadały tak mocno. Kiedy w 2004 r. startowały dwa markety Saturna reklamowany wówczas był w gazetce telewizor plazmowy 42 cale firmy Medion w cenie 8888 zł. Choć cena wydaje się astronomiczna to wszystkie egzemplarze zostały sprzedane w przeciągu pierwszych dwóch godzin.

Reklama
Biznes
Cyberatak na polskie biuro podróży. Wyciekły dane klientów
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Spotkanie Trump–Xi, ustawa schronowa a ceny mieszkań, auta w Polsce tanieją
Biznes
Centra usług widzą szansę w rozwoju AI. Czas transformacji
Biznes
Równe płace, równe szanse – Grupa Żabka ponownie z certyfikatem EQUAL-SALARY
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Horyzont Europa to Liga Mistrzów europejskiej nauki
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama