Niemcy na pewno nie zablokują budowy gazoportu

Nasi zachodni sąsiedzi nie mają już żadnych wątpliwości co do wpływu terminalu gazowego w Świnoujściu na środowisko, więc nie zablokują budowy

Publikacja: 04.10.2010 02:16

Terminal, który pozwoli Polsce na import gazu od dowolnego producenta, ma być gotowy w połowie 2014 r., a we wrześniu na teren inwestycji weszli wykonawcy. Premier Donald Tusk zapewniał w sobotę w Świnoujściu, że zniknęły wszelkie przeszkody w budowie „dotyczące uwarunkowań transgranicznych”.

I rząd otrzymał „upragniony komunikat” od niemieckich partnerów w tej sprawie. – Strona niemiecka nie będzie zgłaszała już żadnych wątpliwości dotyczących uwarunkowań środowiskowych – stwierdził. – To ważny moment, bo rozstrzyga ostatecznie, że inwestycja nie będzie w żaden sposób blokowana.

Komisja Europejska, która też wiedziała o wątpliwościach Niemiec co do wpływu budowy terminalu gazowego na środowisko, miesiąc temu poinformowała, że czeka na ostatni list od odpowiednich władz niemieckich z potwierdzeniem, że cała procedura została zakończona.

[wyimek]2,9 mld zł ma kosztować budowa terminalu LNG w Świnoujściu[/wyimek]

Gazoport umożliwi import na początek ok. 5 mld m sześc. gazu rocznie, a w dalszej perspektywie do 7,5 mld m. Jednak wydaje się mało prawdopodobne, by tyle właśnie surowca docierało do terminalu na polskie potrzeby. Na razie PGNiG mówi o możliwych dostawach w wysokości ok. 2 mld m sześc. rocznie. Z terminalu LNG w Świnoujściu mogliby korzystać też Litwini, ale potrzebny jest do tego kosztowny gazociąg łączący oba kraje.

Zdaniem premiera za sprawą budowy terminalu LNG Polska jest na najlepszej drodze do zrównoważonego systemu dostaw gazu. – Będzie można około jednej trzeciej potrzeb gazowych Polski realizować poprzez gazoport, jedną trzecią zapewni tradycyjny dostawca rosyjski, a resztę krajowe wydobycie – mówił w sobotę.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne