Reklama
Rozwiń
Reklama

Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji

Już trzy czwarte firm w Unii osiągnęło w 2024 r. co najmniej podstawowy poziom wykorzystania technologii cyfrowych. To także zasługa przyspieszenia w Polsce.

Publikacja: 01.05.2025 10:12

Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji

Foto: Adobestock

Ubiegły rok przyniósł wyraźny postęp cyfryzacji biznesu w krajach Unii. Jak wynika z najnowszych danych Eurostatu, odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących technologie cyfrowe na co najmniej podstawowym poziomie (basic) zwiększył się w minionym roku do 74 proc. z 59 proc. rok wcześniej.

Tę średnia podwyższa unijna czołówka, którą tworzą kraje skandynawskie. Liderami są Finlandia i Dania, gdzie ponad 90 proc. firm osiągnęło co najmniej bazowy poziom cyfryzacji, przy czym prawie co piąta jest zaawansowana technologicznie. Pierwszą trójkę zamyka Szwecja z ponad 87 proc. udziałem podstawowej cyfryzacji i 14 proc. zaawansowanych technologicznie przedsiębiorstw.

Cyfrowi giganci

Jak wynika z danych Eurostatu, ubiegłoroczny postęp cyfryzacji był przede wszystkim zasługą rozwoju najbardziej licznych w krajach Unii małych i średnich firm. Na koniec 2024 r. już 73 proc. z nich mogło się pochwalić wykorzystaniem nowych technologii na co najmniej podstawowym poziomie, który oznacza używanie w codziennym biznesie minimum czterech z 12 rodzajów rozwiązań technologicznych (w tym n.p. sztucznej inteligencji, mediów społecznościowych, przetwarzania w chmurze, zarządzania relacjami z klientami (CRM), albo sprzedaży przez internet). Takich MŚP było w minionym roku o 15 pkt. proc. więcej niż w 2023 r.

Wolniej postępowała cyfryzacja dużych firm, które jednak i tak są znacznie bardziej zaawansowane technologicznie niż reszta przedsiębiorstw. W ubiegłym roku już 98 proc. z nich wykorzystywało technologie cyfrowe na co najmniej podstawowym poziomie a prawie 41 proc. dużych firm osiągnęło bardzo wysoki stopień zaawansowania technologicznego - rzędu 10-12 pkt, co oznacza, że korzystały praktycznie ze wszystkich rodzajów rozwiązań ICT. Wśród ogółu przedsiębiorstw ten najwyższy poziom intensywności cyfrowej osiągnęło w ub. roku tylko nieco ponad 7 proc. firm a wśród MSP jedynie 6 proc.

 Z danych Eurostatu wynika, że w ubiegłym roku byliśmy na czwartym miejscu w Unii pod względem inwestycji w kompetencje ICTpracowników.

Reklama
Reklama

Polski sukces i presja na kompetencje ICT

Swój wkład w ubiegłoroczne przyspieszenie cyfryzacji w Unii miały też polskie firmy. W 2024 r. już siedem na dziesięć przedsiębiorstw mogło się u nas pochwalić wykorzystaniem nowych technologii na co najmniej podstawowym poziomie, podczas gdy rok wcześniej było ich tylko 52 proc. Również w Polsce najbardziej zaawansowane cyfrowo są duże firmy – prawie 37 proc. z nich osiągnęło bardzo wysoki stopień zaawansowania technologicznego, choć nadal brakowało im trochę do unijnej średniej (41 proc.).

Szanse na cyfrowe przyspieszenie w Polsce dają inwestycje w podwyższanie kompetencji pracowników. Z danych Eurostatu wynika, że w ubiegłym roku byliśmy na czwartym miejscu w Unii pod względem dbałości o kompetencje ICT wśród pracowników. W ubiegłym roku rozwijała je prawie co trzecia z firm (31 proc.) , czyli sporo więcej niż rok wcześniej gdy robiła to co czwarta. Tymczasem średnio w Unii w szkolenia ICT inwestowało tylko 22 proc. przedsiębiorstw, na czele z biznesem w Finlandii (38 proc.)

Czytaj więcej

Już ponad 10 milionów specjalistów ICT w Unii Europejskiej

Innowacyjne startupy i reszta

Podobnie jak w całej Unii problemy z cyfryzacją mają nad Wisłą firmy z sektora MŚP. W ubiegłym roku 31 proc. z nich korzystało z rozwiązań ICT jedynie w bardzo niewielkim stopniu albo wcale (średnio w Unii takich firm było 27 proc.) a tylko niespełna 5 proc. z małych i średnich była bardzo zaawansowana cyfrowo. Dużą część z nich mogły stanowić polskie startupy technologiczne, które coraz częściej wdrażają innowacje wykorzystujące AI.

Na razie jednak Polska- obok Bułgarii i Rumunii - jest wśród państw, które w najmniejszym stopniu korzystają ze sztucznej inteligencji (U nas wspomaga się nią tylko 6 proc. przedsiębiorstw). W całej Unii ten odsetek jest ponad dwukrotnie większy (13,5 proc.) i znacząco wzrósł w porównaniu do 8 proc. rok wcześniej. Jak wynika a danych Eurostatu, najczęściej firmy sięgają po narzędzia AI do analizowania oraz do generowania tekstów a także do transkrypcji wypowiedzi.

Czytaj więcej

Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama