W 2010 r. Polacy kupią w sumie niemal 57 mld papierosów, o ok. 4 proc. mniej niż rok wcześniej – szacuje firma badawcza Euromonitor International. Za cztery lata liczba ta zmaleje do ok. 50,5 mld sztuk.
Prognozowany przez analityków spadek nie jest zaskoczeniem, ponieważ sprzedaż papierosów zmniejsza się w naszym kraju od kilku lat. – Wielkość legalnego rynku papierosów w Polsce będzie się nadal kurczyć z powodu rosnącej akcyzy, która przekłada się na wzrost cen – uważa Krzysztof Kępiński, kierownik ds. relacji z rządem w British American Tobacco, wiceliderze polskiego rynku papierosów.
Od 1 stycznia 2011 r. akcyza na papierosy pójdzie w górę o 4 proc. Według różnych szacunków ich ceny wzrosną w związku z tym o 60 – 90 groszy za paczkę. – Rząd zakłada, że w 2011 r. legalna sprzedaż może się zmniejszyć o 2,5 proc., ale naszym zdaniem spadek będzie większy i może sięgnąć ok. 5 proc. – mówi Krzysztof Kępiński.
Wzrost akcyzy czeka nas także w kolejnych latach. Polska musi spełnić bowiem zobowiązania wobec Unii Europejskiej. W 2018 r. akcyza na papierosy ma wynosić w naszym kraju nie mniej niż 90 euro za tysiąc sztuk papierosów. Firmy tytoniowe, którym kolejne podwyżki są nie na rękę, zwracają uwagę, że pośpiech resortu finansów w podnoszeniu akcyzy jest niepotrzebny. Szacuje się bowiem, że już teraz poziom akcyzy to ok. 70 euro na tysiąc sztuk.
Według Euromonitora w wyniku kolejnych podwyżek cen do 2014 r. nasze wydatki na papierosy zwiększą się do niemal 6,7 mld euro (według aktualnego kursu jest to prawie 27 mld zł). Będą o blisko jedną piątą wyższe niż w 2010 r.