Reklama

Ultrabooki zdobywają rynek laptopów

Po­nad 40 proc. lap­to­pów sprze­da­nych w 2015 r. bę­dzie ul­tra­bo­oka­mi – twier­dzi IHS iSup­pli. In­tel za­in­we­stu­je w tę tech­no­lo­gię 300 mln dol. 70 no­wych mo­de­li tych supercienkich laptopów ma się uka­zać w 2012 r. Sprze­daż Mac­Bo­oka Air firmy Apple ma w tym ro­ku się­gnąć 7 mld dol., co da jej niemal połowę rynku

Publikacja: 16.03.2012 02:44

Ultrabooki zdobywają rynek laptopów

Foto: materiały prasowe

– W tym ro­ku na ry­nek wej­dzie oko­ło 70 no­wych mo­de­li ul­tra­bo­oków, a pro­du­cen­ci za­czną ze so­bą kon­ku­ro­wać ce­no­wo. Zna­czą­cy spa­dek kosz­tów ta­kie­go za­ku­pu na­stą­pi już w dru­gim kwar­ta­le – za­po­wia­da w roz­mo­wie z „Rz" To­masz Kle­kow­ski, szef In­te­la na Eu­ro­pę Środkową i Wschod­nią.

In­tel jest naj­więk­szym na świe­cie pro­du­cen­tem mi­kro­pro­ce­so­rów, a za­ra­zem wła­ści­cie­lem li­cen­cji na ul­tra­bo­oki, czy­li no­wy typ kom­pu­te­rów prze­no­śnych łą­czą­cych w so­bie wy­daj­ność lap­to­pów z mo­bil­no­ścią ta­ble­tów. Ma­szy­ny te dzia­ła­ją na spe­cjal­nie skon­stru­owa­nej pły­cie zin­te­gro­wa­nej z pro­ce­so­rem i ba­te­rią. Ze­staw ten mo­cą do­rów­nu­je kom­pu­te­rom sta­cjo­nar­nym, jest ener­go­osz­częd­ny, a do te­go moż­na go za­mknąć w obu­do­wie o gru­bo­ści nie­prze­kra­cza­ją­cej 21 mm. Ca­łość wa­ży nie wię­cej niż 1,5 kg. Ta­ka mo­bil­na kon­struk­cja wy­ma­ga­ła jed­nak kil­ku kom­pro­mi­sów, ja­k m. in. brak wy­mien­nej ba­te­rii, wbu­do­wa­ne­go na­pę­du CD /DVD czy wyj­ścia dla ka­bla sie­cio­we­go.

Szyb­ki roz­wój

– Two­rząc te urzą­dze­nia, wy­szli­śmy da­le­ko po­za sam pro­ce­sor. Za­ło­ży­li­śmy, że ul­tra­bo­ok ma star­to­wać ze sta­nu uśpie­nia w cią­gu 1,5 – 7 s. po otwar­ciu ekra­nu i wy­trzy­mać na jed­nym ła­do­wa­niu ba­te­rii osiem go­dzin pra­cy – wy­mie­nia Kle­kow­ski.

Ul­tra­bo­oki, któ­rych pro­duk­cja ru­szy­ła na do­bre w po­ło­wie ubie­głe­go ro­ku, wy­twa­rza­ją już wszy­scy li­czą­cy się pro­du­cen­ci kom­pu­te­rów, w tym Sam­sung, Dell, HP, To­shi­ba, Acer, Asus czy Le­no­vo. Od te­go cza­su fir­my kom­pu­te­ro­we za­pre­zen­to­wa­ły oko­ło stu mo­de­li tych urzą­dzeń. In­tel za­po­wie­dział, że w cią­gu naj­bliż­szych trzech – czte­rech lat za­in­we­stu­je w tę tech­no­lo­gię 300 mln dol.

Nie dzi­wi de­ter­mi­na­cja kon­cer­nu, któ­ry sta­ra się uszczk­nąć dla sie­bie jak naj­więk­szy ką­sek z ro­sną­ce­go gwał­tow­nie ryn­ku urzą­dzeń prze­no­śnych. In­tel ma obec­nie w rę­ku 80 proc. udzia­łów w świa­to­wym ryn­ku mi­kro­pro­ce­so­rów, ale nie obej­mu­je to ta­ble­tów, dla któ­rych kon­ku­ren­cją ma­ją być ul­tra­bo­oki.

Reklama
Reklama

In­tel pro­gno­zu­je, że pod ko­niec te­go ro­ku pro­mo­wa­ny przez nie­go typ kom­pu­te­rów bę­dzie sta­no­wić aż 40 proc. ryn­ku lap­to­pów na świe­cie. Jesz­cze śmie­lej sza­cu­je po­ten­cjał ryn­ku To­masz Kle­kow­ski: – W 2012 r. ul­tra­bo­oki bę­dą sta­no­wi­ły do 80 proc. sprze­da­nych kom­pu­te­rów prze­no­śnych w ska­li Eu­ro­py, w tym rów­nież w Pol­sce – mó­wi. – Są­dzę, że w tym ro­ku Po­la­cy ku­pią kil­ka­set ty­się­cy tych urzą­dzeń. Nie był­bym za­sko­czo­ny, gdy­by to by­ło na­wet pół mi­lio­na sztuk.

Bar­dziej sto­no­wa­ne pro­gno­zy opu­bli­ko­wa­ła fir­ma ba­daw­cza IHS iSup­pli, któ­ra twier­dzi, że w 2012 ro­ku ul­tra­bo­oki bę­dą sta­no­wić pra­wie 13 proc. ryn­ku lap­to­pów, a do­pie­ro w 2015 ro­ku ma to być 43 proc. W Pol­sce, we­dług GfK Po­lo­nia, ul­tra­bo­oki mia­ły w 2011 r. ok. 5-proc. udział w sprze­da­ży kom­pu­te­rów.

Czar­ny koń ryn­ku?

– Sza­cu­je­my war­tość ryn­ku ul­tra­bo­oków w Pol­sce w 2011 r. na 30-40 mln zł – mó­wi Szy­mon Win­cio­rek, me­ne­dżer roz­wo­ju biz­ne­su w ASUS Pol­ska. – W 2012 ro­ku sprze­da­li­śmy już 4 tys. na­szych Zen­bo­oków. Chce­my, aby ul­tra­bo­oki sta­no­wi­ły co naj­mniej 5 proc. na­szej te­go­rocz­nej sprze­da­ży.

Czy pro­mo­wa­ne przez In­te­la ma­szy­ny rze­czy­wi­ście ma­ją szan­sę stać się czar­nym ko­niem bran­ży kom­pu­te­ro­wej?

– Wzrost udzia­łu ul­tra­bo­oków na pol­skim ryn­ku kom­pu­te­rów prze­no­śnych oce­nia­my na kil­ka­dzie­siąt pro­cent w ska­li ro­ku – twier­dzi Kon­rad Mróz z Pol­skiej Te­le­fo­nii Cy­fro­wej. – To sprzęt nie­co droż­szy od stan­dar­do­wych lap­to­pów, ale o je­go atrak­cyjn­no­ści sta­no­wi du­ża wy­daj­ność, wa­ga, wiel­kość i mniej­sze za­po­trze­bo­wa­nie na ener­gię.

Nie wszyst­kie opi­nie są tak po­zy­tyw­ne, zwłasz­cza je­śli mo­wa o ce­nie ul­tra­bo­oka. – Sprze­daż tych urzą­dzeń by­ła ma­ło za­do­wa­la­ją­ca dla pro­du­cen­tów – twier­dzi Da­mian Go­dos, ana­li­tyk fir­my IDC. – Po­wo­dem jest wy­so­ka ce­na ta­kich kom­pu­te­rów, prze­kra­cza­ją­ca 4 tys. zło­tych.

Reklama
Reklama

– Ul­tra­bo­oki wciąż nie sta­no­wią du­że­go za­gro­że­nia dla kon­ku­ren­cji – do­da­je Mark Mo­sko­witz, dy­rek­tor wy­ko­naw­czy ban­ku in­we­sty­cyj­ne­go JP Mor­gan. – Uwa­ża­my, że aby by­ły kon­ku­ren­cyj­ne, ich ce­na mu­si spaść po­ni­żej 800 dol. (ok. 2,5 tys. zł – przyp. red.). Do­pie­ro wte­dy bę­dą sta­no­wić za­gro­że­nie dla Mac­Bo­oka Air fir­my Ap­ple.

Spa­dek cen wi­dać już dziś. Koszt wcho­dzą­ce­go do sprze­da­ży 14-ca­lo­we­go Sam­sun­ga NP5­30U­4B to 3739 zł w Kom­pu­tro­ni­ku i 3799 zł w RTV?Eu­ro AGD. Ta­kiej ma­szy­ny jesz­cze dwa mie­sią­ce te­mu nie ku­pi­li­by­śmy ta­niej niż za 4 tys zł. – Osią­gnię­cie 800 dol. nie jest pro­ble­mem i bę­dzie­my mie­li na ryn­ku wie­le ul­tra­bo­oków jesz­cze tań­szych – twier­dzi Kle­kow­ski.

Ry­nek lap­to­pów to obec­nie naj­bar­dziej in­trat­na część kom­pu­te­ro­we­go tor­tu, sta­no­wią­ca dwie trze­cie je­go ob­ję­to­ści. Rów­nież w Pol­sce, jak po­da­je fir­ma IDC, kom­pu­te­ry prze­no­śne zdo­mi­no­wa­ły sprze­daż pe­ce­tów i sta­no­wią aż 70 proc. ryn­ku.

Komputery coraz cieńsze

Na początku był MacBook Air

Idea superpłaskiego i lekkiego laptopa nie jest nowa. Pierwszym takim komputerem, w dodatku działającym na podzespołach Intela, był MacBook Air, notebook firmy Apple. Jego premiera odbyła się w styczniu 2008 r. Steve Jobs anonsował go wówczas jako „najcieńszy notebook na świecie". Z naszych informacji wynika, że kiedy wygasła Apple'owi umowa na wyłączne korzystanie z technologii Intela, ten ostatni zaczął udostępniać ją innym producentom komputerów pod szyldem ultrabooka. Zestaw komponentów, z których korzystał wcześniej MacBook Air, został zmodyfikowany, a więc m.in. wyposażony w nowszą wersję procesora. Zalew ultrabooków nie stał się jednak początkiem końca MacBooka Air. Analitycy JP Morgan wróżą laptopowi Apple'a w 2012 r. dobrą sprzedaż na poziomie 1,6 mln sztuk w każdym kwartale, o rocznej wartości 7 mld dol. Firma International Strategy & Investment Group szacuje ubiegłoroczny udział MacBooka Air w rynku ultra- booków na 89 proc. W 2012 r. udział ten zmniejszy się do 46 proc., a w 2013 r. – do 32 proc. Nie oznacza to jednak spadku sprzedaży superlekkich laptopów Apple'a. Ten sam raport podaje, że wzrośnie ona z 6,3 mln sztuk w 2011 r. do 8,4 mln w 2012 r. i 10,4 mln w 2013 r.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama