Ultrabooki zdobywają rynek laptopów

Po­nad 40 proc. lap­to­pów sprze­da­nych w 2015 r. bę­dzie ul­tra­bo­oka­mi – twier­dzi IHS iSup­pli. In­tel za­in­we­stu­je w tę tech­no­lo­gię 300 mln dol. 70 no­wych mo­de­li tych supercienkich laptopów ma się uka­zać w 2012 r. Sprze­daż Mac­Bo­oka Air firmy Apple ma w tym ro­ku się­gnąć 7 mld dol., co da jej niemal połowę rynku

Publikacja: 16.03.2012 02:44

Ultrabooki zdobywają rynek laptopów

Foto: materiały prasowe

– W tym ro­ku na ry­nek wej­dzie oko­ło 70 no­wych mo­de­li ul­tra­bo­oków, a pro­du­cen­ci za­czną ze so­bą kon­ku­ro­wać ce­no­wo. Zna­czą­cy spa­dek kosz­tów ta­kie­go za­ku­pu na­stą­pi już w dru­gim kwar­ta­le – za­po­wia­da w roz­mo­wie z „Rz" To­masz Kle­kow­ski, szef In­te­la na Eu­ro­pę Środkową i Wschod­nią.

In­tel jest naj­więk­szym na świe­cie pro­du­cen­tem mi­kro­pro­ce­so­rów, a za­ra­zem wła­ści­cie­lem li­cen­cji na ul­tra­bo­oki, czy­li no­wy typ kom­pu­te­rów prze­no­śnych łą­czą­cych w so­bie wy­daj­ność lap­to­pów z mo­bil­no­ścią ta­ble­tów. Ma­szy­ny te dzia­ła­ją na spe­cjal­nie skon­stru­owa­nej pły­cie zin­te­gro­wa­nej z pro­ce­so­rem i ba­te­rią. Ze­staw ten mo­cą do­rów­nu­je kom­pu­te­rom sta­cjo­nar­nym, jest ener­go­osz­częd­ny, a do te­go moż­na go za­mknąć w obu­do­wie o gru­bo­ści nie­prze­kra­cza­ją­cej 21 mm. Ca­łość wa­ży nie wię­cej niż 1,5 kg. Ta­ka mo­bil­na kon­struk­cja wy­ma­ga­ła jed­nak kil­ku kom­pro­mi­sów, ja­k m. in. brak wy­mien­nej ba­te­rii, wbu­do­wa­ne­go na­pę­du CD /DVD czy wyj­ścia dla ka­bla sie­cio­we­go.

Szyb­ki roz­wój

– Two­rząc te urzą­dze­nia, wy­szli­śmy da­le­ko po­za sam pro­ce­sor. Za­ło­ży­li­śmy, że ul­tra­bo­ok ma star­to­wać ze sta­nu uśpie­nia w cią­gu 1,5 – 7 s. po otwar­ciu ekra­nu i wy­trzy­mać na jed­nym ła­do­wa­niu ba­te­rii osiem go­dzin pra­cy – wy­mie­nia Kle­kow­ski.

Ul­tra­bo­oki, któ­rych pro­duk­cja ru­szy­ła na do­bre w po­ło­wie ubie­głe­go ro­ku, wy­twa­rza­ją już wszy­scy li­czą­cy się pro­du­cen­ci kom­pu­te­rów, w tym Sam­sung, Dell, HP, To­shi­ba, Acer, Asus czy Le­no­vo. Od te­go cza­su fir­my kom­pu­te­ro­we za­pre­zen­to­wa­ły oko­ło stu mo­de­li tych urzą­dzeń. In­tel za­po­wie­dział, że w cią­gu naj­bliż­szych trzech – czte­rech lat za­in­we­stu­je w tę tech­no­lo­gię 300 mln dol.

Nie dzi­wi de­ter­mi­na­cja kon­cer­nu, któ­ry sta­ra się uszczk­nąć dla sie­bie jak naj­więk­szy ką­sek z ro­sną­ce­go gwał­tow­nie ryn­ku urzą­dzeń prze­no­śnych. In­tel ma obec­nie w rę­ku 80 proc. udzia­łów w świa­to­wym ryn­ku mi­kro­pro­ce­so­rów, ale nie obej­mu­je to ta­ble­tów, dla któ­rych kon­ku­ren­cją ma­ją być ul­tra­bo­oki.

In­tel pro­gno­zu­je, że pod ko­niec te­go ro­ku pro­mo­wa­ny przez nie­go typ kom­pu­te­rów bę­dzie sta­no­wić aż 40 proc. ryn­ku lap­to­pów na świe­cie. Jesz­cze śmie­lej sza­cu­je po­ten­cjał ryn­ku To­masz Kle­kow­ski: – W 2012 r. ul­tra­bo­oki bę­dą sta­no­wi­ły do 80 proc. sprze­da­nych kom­pu­te­rów prze­no­śnych w ska­li Eu­ro­py, w tym rów­nież w Pol­sce – mó­wi. – Są­dzę, że w tym ro­ku Po­la­cy ku­pią kil­ka­set ty­się­cy tych urzą­dzeń. Nie był­bym za­sko­czo­ny, gdy­by to by­ło na­wet pół mi­lio­na sztuk.

Bar­dziej sto­no­wa­ne pro­gno­zy opu­bli­ko­wa­ła fir­ma ba­daw­cza IHS iSup­pli, któ­ra twier­dzi, że w 2012 ro­ku ul­tra­bo­oki bę­dą sta­no­wić pra­wie 13 proc. ryn­ku lap­to­pów, a do­pie­ro w 2015 ro­ku ma to być 43 proc. W Pol­sce, we­dług GfK Po­lo­nia, ul­tra­bo­oki mia­ły w 2011 r. ok. 5-proc. udział w sprze­da­ży kom­pu­te­rów.

Czar­ny koń ryn­ku?

– Sza­cu­je­my war­tość ryn­ku ul­tra­bo­oków w Pol­sce w 2011 r. na 30-40 mln zł – mó­wi Szy­mon Win­cio­rek, me­ne­dżer roz­wo­ju biz­ne­su w ASUS Pol­ska. – W 2012 ro­ku sprze­da­li­śmy już 4 tys. na­szych Zen­bo­oków. Chce­my, aby ul­tra­bo­oki sta­no­wi­ły co naj­mniej 5 proc. na­szej te­go­rocz­nej sprze­da­ży.

Czy pro­mo­wa­ne przez In­te­la ma­szy­ny rze­czy­wi­ście ma­ją szan­sę stać się czar­nym ko­niem bran­ży kom­pu­te­ro­wej?

– Wzrost udzia­łu ul­tra­bo­oków na pol­skim ryn­ku kom­pu­te­rów prze­no­śnych oce­nia­my na kil­ka­dzie­siąt pro­cent w ska­li ro­ku – twier­dzi Kon­rad Mróz z Pol­skiej Te­le­fo­nii Cy­fro­wej. – To sprzęt nie­co droż­szy od stan­dar­do­wych lap­to­pów, ale o je­go atrak­cyjn­no­ści sta­no­wi du­ża wy­daj­ność, wa­ga, wiel­kość i mniej­sze za­po­trze­bo­wa­nie na ener­gię.

Nie wszyst­kie opi­nie są tak po­zy­tyw­ne, zwłasz­cza je­śli mo­wa o ce­nie ul­tra­bo­oka. – Sprze­daż tych urzą­dzeń by­ła ma­ło za­do­wa­la­ją­ca dla pro­du­cen­tów – twier­dzi Da­mian Go­dos, ana­li­tyk fir­my IDC. – Po­wo­dem jest wy­so­ka ce­na ta­kich kom­pu­te­rów, prze­kra­cza­ją­ca 4 tys. zło­tych.

– Ul­tra­bo­oki wciąż nie sta­no­wią du­że­go za­gro­że­nia dla kon­ku­ren­cji – do­da­je Mark Mo­sko­witz, dy­rek­tor wy­ko­naw­czy ban­ku in­we­sty­cyj­ne­go JP Mor­gan. – Uwa­ża­my, że aby by­ły kon­ku­ren­cyj­ne, ich ce­na mu­si spaść po­ni­żej 800 dol. (ok. 2,5 tys. zł – przyp. red.). Do­pie­ro wte­dy bę­dą sta­no­wić za­gro­że­nie dla Mac­Bo­oka Air fir­my Ap­ple.

Spa­dek cen wi­dać już dziś. Koszt wcho­dzą­ce­go do sprze­da­ży 14-ca­lo­we­go Sam­sun­ga NP5­30U­4B to 3739 zł w Kom­pu­tro­ni­ku i 3799 zł w RTV?Eu­ro AGD. Ta­kiej ma­szy­ny jesz­cze dwa mie­sią­ce te­mu nie ku­pi­li­by­śmy ta­niej niż za 4 tys zł. – Osią­gnię­cie 800 dol. nie jest pro­ble­mem i bę­dzie­my mie­li na ryn­ku wie­le ul­tra­bo­oków jesz­cze tań­szych – twier­dzi Kle­kow­ski.

Ry­nek lap­to­pów to obec­nie naj­bar­dziej in­trat­na część kom­pu­te­ro­we­go tor­tu, sta­no­wią­ca dwie trze­cie je­go ob­ję­to­ści. Rów­nież w Pol­sce, jak po­da­je fir­ma IDC, kom­pu­te­ry prze­no­śne zdo­mi­no­wa­ły sprze­daż pe­ce­tów i sta­no­wią aż 70 proc. ryn­ku.

Komputery coraz cieńsze

Na początku był MacBook Air

Idea superpłaskiego i lekkiego laptopa nie jest nowa. Pierwszym takim komputerem, w dodatku działającym na podzespołach Intela, był MacBook Air, notebook firmy Apple. Jego premiera odbyła się w styczniu 2008 r. Steve Jobs anonsował go wówczas jako „najcieńszy notebook na świecie". Z naszych informacji wynika, że kiedy wygasła Apple'owi umowa na wyłączne korzystanie z technologii Intela, ten ostatni zaczął udostępniać ją innym producentom komputerów pod szyldem ultrabooka. Zestaw komponentów, z których korzystał wcześniej MacBook Air, został zmodyfikowany, a więc m.in. wyposażony w nowszą wersję procesora. Zalew ultrabooków nie stał się jednak początkiem końca MacBooka Air. Analitycy JP Morgan wróżą laptopowi Apple'a w 2012 r. dobrą sprzedaż na poziomie 1,6 mln sztuk w każdym kwartale, o rocznej wartości 7 mld dol. Firma International Strategy & Investment Group szacuje ubiegłoroczny udział MacBooka Air w rynku ultra- booków na 89 proc. W 2012 r. udział ten zmniejszy się do 46 proc., a w 2013 r. – do 32 proc. Nie oznacza to jednak spadku sprzedaży superlekkich laptopów Apple'a. Ten sam raport podaje, że wzrośnie ona z 6,3 mln sztuk w 2011 r. do 8,4 mln w 2012 r. i 10,4 mln w 2013 r.

– W tym ro­ku na ry­nek wej­dzie oko­ło 70 no­wych mo­de­li ul­tra­bo­oków, a pro­du­cen­ci za­czną ze so­bą kon­ku­ro­wać ce­no­wo. Zna­czą­cy spa­dek kosz­tów ta­kie­go za­ku­pu na­stą­pi już w dru­gim kwar­ta­le – za­po­wia­da w roz­mo­wie z „Rz" To­masz Kle­kow­ski, szef In­te­la na Eu­ro­pę Środkową i Wschod­nią.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca