Reklama

Rosyjski rynek szansą dla General Motors

Amerykańska firma, która w Europie wciąż ponosi straty, wprowadzi na dynamicznie rosnący rosyjski rynek 12 nowych samochodów

Publikacja: 25.06.2012 18:32

Rosyjski rynek szansą dla General Motors

Foto: Bloomberg

Na rosyjskim rynku General Motors chce zniwelować straty ponoszone w krajach Europy Zachodniej, gdzie od 1999 r. europejski oddział firmy przyniósł 16,4 mld straty. Amerykanie podwoją moce produkcyjne fabryki Opla w Petersburgu i wprowadzą na rosyjski rynek 12 nowych samochodów, po tym jak w zeszłym roku łączna sprzedaż należących do koncernu Chevroletów, Opli i Cadillaków wzrosła o 53 proc. do 244 tys. Dan Akerson, prezes GM, zapowiedział

Kiedy zachodnioeuropejski rynek samochodowy maleje piąty rok z rzędu, rosyjski jest najszybciej rozwijającym się na świecie z dynamiką wynoszącą w ubiegłym roku 40 proc. Potencjał jest duży, bo na 1000 obywateli Rosji przypada zaledwie 271 samochodów. Dla porównania w Niemczech i Wielkiej Brytanii są to odpowiednio 564 i 523 auta. Zeszłoroczna sprzedaż samochodów w Rosji wyniosła 2,65 mln sztuk i według Akersona wzrośnie do 3 mln w bieżącym roku.

Brzemię Opla

Głównym problemem GM jest borykający się z kiepską sprzedażą i stratami finansowymi Opel. W zeszłym tygodniu rozpoczęły się prace rozbudowujące fabrykę tego producenta w Petersburgu, która w 2015 r. będzie mogła rocznie wytwarzać 230 tys. samochodów, a zatrudnienie w tym zakładzie zwiększy się o 60 proc. do 4 tys. Wtedy z taśm rosyjskich fabryk należących do GM każdego roku będzie mogło zjeżdżać łącznie 350 tys. pojazdów. W sumie amerykański koncern w ciągu najbliższych 5 lat zainwestuje w Rosji ok. 1 mld dol.

Jednak prezes GM podkreślił, że zwiększenie sprzedaży Opla w Rosji i płynące z tego tytułu zyski będą jedynie krótkoterminowym rozwiązaniem problemów firmy, która pracuje nad wprowadzeniem długoterminowego planu naprawczego jej europejskiego oddziału. W połowie czerwca zarząd firmy ogłosił chęć zamknięcia fabryki Opla w Bochum. Ważnymi elementami strategii GM mającej poprawić sytuację firmy jest nie tylko gwałtowny wzrost udziału w rosyjskim rynku, ale także zwiększenie rocznej sprzedaży w Chinach.

W Rosji w zeszłym roku Opel sprzedał 67 tys. aut, kiedy w 2008 r. było to 98 tys. Jednak ten 32 proc. spadek był mniejszy niż załamanie całego rynku w 2009 r., kiedy sprzedaż zmalała o 48 proc. Jak zapowiedział Tim Lee, szef operacji zagranicznych GM, celem firmy jest osiągnięcie sprzedaży Opla na poziomie z roku 2008. Jego zdaniem sprzedaż wszystkich aut koncernu w Rosji w bieżącym roku sięgnie 300 tys. sztuk.

Reklama
Reklama

Mocna konkurencja

W 2011 r. GM miał 9 proc. udział w rosyjskim rynku, a jak twierdzi Warren Browne, były szef oddziału GM na Rosję, w najbliższych latach firma ta powinna zdobyć od 10 do 15 proc. rosyjskiego rynku i może przynosić największe zyski w regionie. Najgroźniejszą konkurencją dla Amerykanów będą inni wytwórcy spoza Rosji. – Jasne jest, że naszymi największymi rywalami są zagraniczni producenci – uważa Akerson.

Wprawdzie w ubiegłym roku Chevrolet był najlepiej sprzedającą się zagraniczną marką samochodów w Rosji (173 tys. aut), to w tym roku należąca do GM firma straciła fotel lidera na rzecz Renault. Zapowiada się między obiema firmami zacięta rywalizacja, bo sprzedaż od stycznia do maja obu producentów różniła się o zaledwie 932 sztuki.

Pozycji amerykańskiego koncernu zagrozić mogą ruchy ze strony konkurencji. W maju Nissan-Renault ogłosiło plany przejęcia pakietu kontrolnego firmy AwtoWAZ, największego rosyjskiego producenta samochodów. Z kolei Volkswagen i Ford ogłosili plany zwiększenia produkcji w Rosji korzystając z zachęt podatkowych przyciągających zagraniczne inwestycje. Wytwórcy samochodów mogą importować części z zerowym lub 3 proc. cłem w zamian za inwestycje, dzięki którym w Rosji można będzie produkować przynajmniej 300 tys. aut rocznie.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama