Reformy ekonomiczne w Europie wymagają świadomego obywatelstwa – stwierdzili uczestnicy Forum Ekonomicznym w Krynicy. Elektroniczna komunikacja zaś powinna wzmacniać społeczeństwo obywatelskie – skonkludowali.
– Nie ma podstaw sądzić, aby oparta na Internecie komunikacja miała osłabiać więzi społeczne czy zniechęcać obywateli do publicznego zaangażowania. Jest wręcz przeciwnie: technologie dają zupełnie nowe narzędzia budzenia aktywności i umożliwiania im udziału w życiu publicznym – powiedział Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji, jeden z uczestników dyskusji.
Wymienił między innymi elektroniczne serwisy do konsultacji nowych aktów prawnych. Według niego państwo powinno aktywnie wdrażać takie narzędzia. Poza odroczonymi korzyściami z zaangażowania obywateli przyspieszają procedury i obniżają koszty działania administracji.
Media są jednym z czynników życia społecznego, a rynek wymusza na nich ciągłe zmiany.
– Łatwość masowej e-komunikacji ma także swoje ciemne strony: łatwość szerokiego kolportowania niesprawdzonych informacji czy nawet plotek i oszczerstw. Dlatego tak ważne jest zachowanie na rynku dostawców rzetelnej i obiektywnej informacji. Rynek medialny znajduje się jednak na rozdrożu, szuka nowych dróg i świadomości nowych nośników, np. tabletów, po stronie reklamodawców – powiedział Grzegorz Hajdarowicz, właściciel i prezes spółki Presspublica, wydawcy „Rz".