Globalny sojusz Qantasa z Emirates

Australijski przewoźnik mający problemy zawarł z Emirates z centralą w Dubaju 10-letni sojusz, który pomoże mu zmniejszyć straty w przewozach międzynarodowych

Publikacja: 06.09.2012 16:33

Globalny sojusz Qantasa z Emirates

Foto: Bloomberg

Porozumienie ogłoszone w Sydney przewiduje przeniesienie od marca ośrodka przesiadek (hub) w lotach do i z Europy z Singapuru  do Dubaju, koordynowanie cen i sprzedaży biletów, wspólną rezerwację miejsc (code-sharing), wspólne poczekalnie i programy lojalnościowe. Pod względem biznesowym zastosowano model  równego dzielenia się zyskami, ale bez wzajemnego przejmowania udzia łów przez partnerów.

Porozumienie zakłada także zakończenie istniejącego od 20 lat  partnerstwa Qantasa z British Airways na tzw. kangurzym szlaku do Londynu. Samoloty A380 Qantasa będą latać codziennie z  Sydney i Melbourne  do  brytyjskiej stolicy przez Dubaj, co oznacza, że obie linie będą oferować  98 lotów tygodniowo między Australią i Dubajem. Qantas zrezygnuje także  z korzystania z lotniska we Frankfurcie.

Qantas stanie się drugim przewoźnikiem  korzystającym z Terminala 3 i nowego zbudowanego w Dubaju specjalnie dla superjumbo. W konsekwencji, dotychczasowe loty Qantasa przez Singapur i Hongkong będą kończyć się w tych miastach, a ich godziny zostaną zmienione, aby zapewnić podróżnym dogodne przesiadki tego samego dnia na inne kierunki w Azji.

- Głównym celem tego sojuszu Est zapewnienie silnej, wiarygodnej  pozycji Qantasowi i przywrócenie  rentowności  jego działu międzynarodowego – oświadczył  prezes Alan Joyce. Jego firma jest nadal zdecydowana osiągnąć równowagę tego działu w 2015 roku finansowym.  (W sierpniu Qantas podał o pierwszej rocznej starcie 244 mln AUD, 248 mln USD, od czasu jego prywatyzacji w 1995 r.).

Joyce odmówił skomentowania oszacowań analityków, że sojuszu  pozwoli Qantasowi oszczędzać rocznie brutto 90-100 mln dolarów australijskich. Odmówił także podania własnych prognoz takich oszczędności.

Klienci Emirates zyskają dzięki sojuszowi dostęp do wewnętrznej sieci australijskiej liczącej ponad 50 miast i niemal 5 tys. lotów tygodniowo.

Porozumienie wymaga akceptacji władz australijskich, powinno wejść w życie od  kwietnia.

Australijski przewoźnik  miał trudny ostatni rok z powodu rekordowych kosztów paliwa, rosnącej konkurencji i sprzeciwu związków zawodowych na cięcia kosztów. W sierpniu musiał anulować zamówienie na 35 samolotów  B787 Dreamliner

Emirates z kolei był zainteresowany zwiększeniem działalności w Australii, gdzie  działają już rywale, Etihad i Qatar Airways. Pierwszy z nich podwoi do 10 proc. udziały w konkurencie  Qantasa, Virgin Australia. Drugi zaczął latać do Perth.

Rynek przyjął  bardzo dobrze ogłoszony sojusz: akcje Qantasa zakończyły sesję w Sydney wzrostem o 6,67 proc.

Porozumienie ogłoszone w Sydney przewiduje przeniesienie od marca ośrodka przesiadek (hub) w lotach do i z Europy z Singapuru  do Dubaju, koordynowanie cen i sprzedaży biletów, wspólną rezerwację miejsc (code-sharing), wspólne poczekalnie i programy lojalnościowe. Pod względem biznesowym zastosowano model  równego dzielenia się zyskami, ale bez wzajemnego przejmowania udzia łów przez partnerów.

Porozumienie zakłada także zakończenie istniejącego od 20 lat  partnerstwa Qantasa z British Airways na tzw. kangurzym szlaku do Londynu. Samoloty A380 Qantasa będą latać codziennie z  Sydney i Melbourne  do  brytyjskiej stolicy przez Dubaj, co oznacza, że obie linie będą oferować  98 lotów tygodniowo między Australią i Dubajem. Qantas zrezygnuje także  z korzystania z lotniska we Frankfurcie.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?