C919 rośnie na konkurenta Airbusa i Boeinga

Chiński samolot pasażerski był jedynym modelem na pierwszym w Chinach salonie lotniczym, ale rosnąca liczba zamówień wskazuje, że może stać się rywalem Airbusa i Boeinga

Publikacja: 19.11.2012 14:17

C919 rośnie na konkurenta Airbusa i Boeinga

Foto: Bloomberg

Przedsiębiorstwo z udziałami skarbu państwa Commercial Aircraft  Corporation of China (COMAC) poinformowało o uzyskaniu  podczas salonu w  Zhuhai zamówień na 50 sztuk 168-miejscowego samolotu, dzięki czemu łączny portfel zamówień wzrósł do 380 sztuk.

Szybki wzrost gospodarki Chin wywołuje duży popyt na samo kloty, bo rosnące dochody mieszkańców zachęcają do podróżowania. Boeing stwierdził niedawno w  20-letniej prognozie, że kraj ten będzie potrzebować 5260 cywilnych  samolotów odrzutowych.

Chiny chcą, by część tego gigantycznego rynku przypadła miejscowym firmom, bo pracuje nad własną technologią , a następnie zakłada eksport. Pokazany samolot jest symbolem dumy narodowej, kiedyś będzie konkurentem   B737 i rodziny A320. Nie nastąpi to szybko, przedstawiciele branży lotniczej i analitycy mówią o co najmniej 10 latach.

Wyzwania są ogromne. Chiny muszą nie tylko doprowadzić do pierwszego lotu, zakładanego w 2014 r., ale także zwiększyć tempo produkcji i stworzyć rynek przekonując kupujących do jego bezpiecznego użytkowania i niezawodności.

- Celem Chińczyków jest dojście w ciągu kilku lat do takiego samego poziomu, na jakim znajdują się inni, zwłaszcza Airbus i Boeing – stwierdził dyrektor generalny hiszpańskiej firmy lotniczej Aritex, David Lopez Grange. – Dziesięć lat  to niedługo. Za kilka lat Chiny będą ważnym graczem – dodał.

Aritex jest głównym dostawcą  Airbusa, teraz zdobył kontrakt  na montowanie centralnego dźwigaru skrzydła w C919, elementu  łączącego skrzydło z kadłubem.

COMAC twierdzi, że jego produkt będzie  mieć chińskie cechy, ale korzysta z zagranicznej technologii kluczowych elementów. Np. silniki będą dostarczone przez francusko-amerykańską spółkę CFM International.

- Ten projekt stwarza Chinom szansę  uzyskania dostępu do pewnych technologii poprzez współpracę z innymi krajami, a jednocześnie rozwijania własnego przemysłu lotniczego – ocenia analityk lotnictwa w chińskim domu maklerskim – Samolot może zdobyć udział w rynku, ale minie sporo  lat, zanim będzie mógł konkurować z dwoma największymi, Boeingiem i Airbusem. – dodał.

Chińskie marzenia o własnym przemyśle lotniczym sięgają  lat 70., kiedy  żona Mao Tse-tunga, Jiang Qing  poparła projekt budowy samolotu. Powstały  jednak  tylko trzy Y-10, a ponieważ były za ciężkie, to nie nadawały się do użytku.

COMAC pracuje nad C1 9191, ale także nad mniejszymi samolotami regionalnymi na 78-90 pasażerów. Ten projekt jest jednak opóźniony o kilka lat. Regionalny ARJ21 wykonał pierwszy próbny lot w 2008 r. Rok później miały zacząć się jego dostawy, ale sprawa jakoś ucichła.

COMAC przejął od swego udziałowca AVIC ten projekt, w listopadzie zapowiedział produkowanie 50 sztuk rocznie koło 2014. Teraz ma 4 prototypy. Do 2020 r. chce osiągnąć produkcję 150 większych C919 rocznie. – Rosnąca liczba zamówień wskazuje na poparcie dla C919 ze strony krajowych i zagranicznych klientów – oświadczył szef COMAC, He Dongfeng

Niektórzy potencjalni nabywcy nie spieszą się jednak, jak choćby tani przewoźnik Spring Airlines, który jest wierny samolotomA320. – Jeśli osiągi C919  będą zadowalające  i przyjmie sie na rynku, to możemy wtedy zastanowić się nad jego  kupnem – stwierdził rzecznik Spring,  Zhang Wuan.

Najnowszymi klientami COMAC są dwie linie chińskie – Joy Air należąca częściowo do AVIC i istniejąca od 2 lat Hebei Airlines. Wśród zagranicznych klientów  znalazła się firma leasingu GE Capital Aviation Services, która zamówiła 10 sztuk. Inna firma  związana z GE zapowiedziała  dostawy silników  i awioniki za pośrednictwem spółek z Chińczykami.

Przedsiębiorstwo z udziałami skarbu państwa Commercial Aircraft  Corporation of China (COMAC) poinformowało o uzyskaniu  podczas salonu w  Zhuhai zamówień na 50 sztuk 168-miejscowego samolotu, dzięki czemu łączny portfel zamówień wzrósł do 380 sztuk.

Szybki wzrost gospodarki Chin wywołuje duży popyt na samo kloty, bo rosnące dochody mieszkańców zachęcają do podróżowania. Boeing stwierdził niedawno w  20-letniej prognozie, że kraj ten będzie potrzebować 5260 cywilnych  samolotów odrzutowych.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?