Co więcej rynek ma dalej doskonałe perspektywy. Choć obecnie w ramach systemów franczyzowych rozwijają się głównie sieci spożywcze, to nie brakuje także przykładów z branży bankowej czy usługowej. Firma Profit System w swoim dorocznym raporcie prognozuje, że do końca 2013 roku powstanie kolejne 3 tys. placówek franczyzowych, a ich łączna liczba przekroczy 54 tys.

Branża spożywcza powiększyła się w 2012 r. o 1,8 tys. sklepów na licencji. W Polsce działało ponad 24,5 tys. sklepów franczyzowych oferujących artykuły spożywcze i przemysłowe, to o 1,8 tys. więcej niż w roku poprzednim. Liderem, kolejny rok z rzędu w tym segmencie, jest należąca do Grupy Eurocash sieć abc, która powiększyła się o 713 nowych punktów i liczy 5,3 tys. sklepów. Z kolei ponad połowa nowych systemów franczyzowych powstała w gastronomii. Jednak już banki wstrzymują rekrutację, a biura nieruchomości trwają w stagnacji razem z rynkiem mieszkaniowym. W 2012 roku działało 2949 placówek bankowych na licencji – o 433 mniej niż w ubiegłym roku. Tak duża zmiana miała miejsce za sprawą Monetii, która nie należy już do Banku DnB NORD i nie została uwzględniona w tegorocznym zestawieniu. Niemniej dziewięć, z piętnastu rozwijających sieć partnerską banków, odnotowało wzrosty. Na plusie zakończyły rok m.in. Alior Bank (+ 120), Invest Bank (+46), Meritum Bank (+42), Pekao SA (+19), Eurobank (+19), Bank Zachodni WBK (+13) czy Getin Noble Bank (+11).

Nie był to także łatwy rok dla firm odzieżowych. Z rynku zniknęło 20 odzieżowych systemów franczyzowych, ubyło też 320 sklepów z odzieżą i obuwiem. To największy spadek na rynku franczyzy w 2012 roku, ale mimo to branża odzieżowa wciąż pozostaje na pierwszym miejscu pod względem liczby systemów, których na koniec roku działało 142.

W 2012 roku w Polsce działały 864 systemy franczyzowe, czyli o 59 więcej niż w roku poprzednim. Najwięcej, bo aż 29 powstało w gastronomii. Zdaniem Profit System dynamika wzrostu liczby systemów franczyzowych utrzyma się i do końca 2013 roku może ich być nawet 930. – Na polskim rynku wciąż jest miejsce na nowe koncepty franczyzowe, natomiast ich debiut jest o wiele trudniejszy niż jeszcze kilka lat temu. Przede wszystkim franczyzobiorcy są bardziej świadomi swoich wyborów i potrafią zweryfikować dobrą ofertę. W 2012 roku zadebiutowało 100 nowych systemów, ale 41 zakończyło swoją działalność, czyli o 28 mniej niż rok wcześniej. Ta tendencja świadczy o dojrzałości polskiego rynku franczyzy – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa Profit System.