Otwarcie centralnego odcinka drugiej linii metra na przełomie 2014 i 2015 będzie sprzyjać rozwojowi Nowego Światu, który od lat jest najdroższą  ulicą handlową w Polsce. Najemcy muszą się liczyć z kosztami rzędu 1 tys. euro za 1 mkw. lokalu. Dodatkowo jak podaje Jones Lang LaSalle zakończenie budowy metra może przyczynić się do wykreowania nowego ciągu handlowego wzdłuż ul. Świętokrzyskiej. Możliwości dla najemców przyniesie realizacja kilku projektów przewidzianych na najbliższe lata, obejmujących powstanie nowych i przebudowę istniejących budynków przy ul. Świętokrzyskiej, Nowy Świat, Chmielnej, Kruczej, Marszałkowskiej i Placu Trzech Krzyży. Potencjał rozwoju stwarza też remont kamienic wzdłuż ul. Chmielnej i Nowego Światu.

- Ulice handlowe w Warszawie stopniowo zyskują na znaczeniu i stają się obiektem zainteresowania najemców, coraz częściej także z branży mody. W ostatnim czasie swoje sklepy otworzyły takie marki jak m in. COS, Food&Joy, Gucci, Giorgio Armani, YSL, czy Lanvin. Otwarcie salonu w domu handlowym vitkAc zapowiada także Louis Vuiton – mówi Anna Wysocka, Dyrektor Działu Najmu Powierzchni Handlowych w Polsce, Jones Lang LaSalle.

Nadal jednak najemcy planujący otworzenie swojego sklepu na jednej z warszawskich ulic handlowych stoją przed kilkoma istotnymi wyzwaniami takimi jak ograniczona dostępność powierzchni spełniającej kryteria wielkości i standardów międzynarodowych sieci, niejasna sytuacja własnościowa, konieczność poniesienia znaczących nakładów finansowych przy adaptacji lokalu do wymagań najemcy, długotrwałe procedury administracyjne wynikające z zabytkowego charakteru budowli czy mała dostępność miejsc parkingowych. Jednak ograniczona podaż nowej powierzchni w galeriach oraz fakt, że sprzedaż na ulicach handlowych nie stanowi konkurencji dla istniejących sklepów, a jest uzupełnieniem ich oferty, zachęcają sieci do otwierania swoich butików w takich lokalizacjach. Powyższe czynniki oraz zmieniające się nawyki zakupowe klienta, w tym poszukiwanie nowych form spędzania czasu i zakupów, będzie stanowiło ważny impuls do dalszego rozwoju stołecznych ulic handlowych".

W aglomeracji warszawskiej przeważa segment centrów handlowych oferujący ponad 1 mln mkw. powierzchni najmu w 34 obiektach. To największe zasoby w kraju, jednak w stolicy nadal jest niedobór nowoczesnej podaży (pustostany to tylko ok. 2 proc.), silny popyt najemców na powierzchnię wysokiej jakości i jeden z najniższych wśród ośmiu głównych aglomeracji wskaźników nasycenia powierzchnią handlową na   tysiąc mieszkańców (428 mkw.). Powyższe czynniki w połączeniu z koniunkturą i rosnącym poziomem zamożności mieszkańców aglomeracji tworzą pole dla dalszego rozwoju. Do końca 2013 r. przybędzie 40,5 tys. mkw. powierzchni najmu. W 2014 r. zrealizowany zostać może tylko jeden projekt - Sky Fashion (17 tys. mkw.). Kilka dużych przedsięwzięć przygotowywanych jest do realizacji na lata 2015 i następne. Zalicza się do nich: Galerię Wilanów (77 tys. mkw.), Galerię Białołęka (60 tys. mkw.), Galerię Nova (rozbudowa Auchan Piaseczno o 43 tys. mkw.), rozbudowę Atrium Promenada (o 20 tys. mkw.) oraz rozbudowę Tesco Kabaty (o 30,5 tys. mkw.).