To główny wniosek wypływający z analizy "Biznes i prawa człowieka: czas na pragmatyzm", przygotowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Łamanie praw człowieka może się w krótkim okresie danej firmie wręcz opłacać. Jednak jest to droga donikąd. Co ciekawsze firmy i sektory gospodarki, które opinia publiczna intuicyjnie wiąże z zagrożeniami dotyczącymi praw człowieka jak np. przemysł wydobywczy, naftowy, czy handel bronią są bardziej wyczulone na te problemy niż firmy z innych branż. - Sytuacja w przypadku branż, których połączenie z kwestiami praw człowieka nie jest już tak oczywiste, np. sektora bankowego czy branży motoryzacyjnej jest mocno zróżnicowana – mówi Mirella Panek-Owsiańska, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Do działań firm, które bezpośrednio naruszają prawa człowieka należy m.in.: narażanie pracowników na pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia bez zapewnienia im niezbędnych środków bezpieczeństwa czy dyskryminujące założenia rekrutacji. Firma narusza prawa człowieka także wtedy, gdy współpracuje z nieetycznymi przedsiębiorstwami np. poprzez udzielanie im pożyczek albo, gdy wykorzystuje do produkcji podzespoły i surowce pochodzące z nielegalnych źródeł.
W czerwcu 2011 roku Rada Praw Człowieka ONZ przyjęła pierwszy dokument w całości poświęcony prawom człowieka w kontekście działalności gospodarczej – Wytyczne ONZ dot. biznesu i praw człowieka. Nie nakładają one co prawda żadnych nowych obowiązków na państwa lub biznes, ale podkreślają znaczenie wypracowywania skutecznych rozwiązań w zakresie praw człowieka. Z interpretacji wytycznych ONZ wynika, że zagrożenie naruszenia praw człowieka powinno być traktowane jako kolejny element ryzyka biznesowego. Dane dotyczące praw człowieka powinny być uwzględniane w audytach tzw. due diligence, które oceniają przedsiębiorstwa przygotowywane do sprzedaży.
Również Polska zobowiązała się do opracowania Krajowego Planu Wdrażania Wytycznych. Unia Europejska już stworzyła wytyczne dla małych i średnich przedsiębiorstw, w planie są też wskazówki dla poszczególnych sektorów: agencji rekrutacyjnych i pośrednictwa pracy, telekomunikacji oraz sektora wydobywczego (ropy i gazu).