Silnik spalinowy został wynaleziony przez Belga, pierwszy na świecie automobil skonstruował Niemiec, zawody samochodowe zaczęto pod koniec XIX wieku organizować we Francji, a najsłynniejszy tor wyścigowy – Indianapolis – znajduje się w USA. Mimo tego za kolebkę wyścigów uważa się Wielką Brytanię. To tutaj mieści się „Dolina Krzemowa" tego sportu: w promieniu stu kilometrów od Silverstone swoje siedziby ma osiem z jedenastu zespołów Formuły 1. Jedyne wyjątki to włoskie ekipy Ferrari i Toro Rosso oraz szwajcarski Sauber, ale nawet w Maranello, Faenzy i Hinwil pracują brytyjscy inżynierowie, i to na bardzo wysokich szczeblach.
Grand Prix Wielkiej Brytanii odbywała się w przeszłości na różnych torach. Poza Silverstone także na pagórkowatym Brands Hatch w hrabstwie Kent oraz w Aintree pod Liverpoolem – wiosce słynącej bardziej z konnej gonitwy Grand National niż z wyścigów Formuły 1, ale i tak w latach 1955-62 odbyło się tam pięć rund światowego czempionatu. Od 1987 roku gospodarzem brytyjskiego wyścigu jest już nieprzerwanie Silverstone – tor, który wymienia się jednym tchem wraz z innymi legendarnymi miejscami, które są nieodłączną częścią wyścigowego dziedzictwa. Obiekt w hrabstwie Northampton nie jest tak sławny jak uliczna pętla w Monako, a pod względem liczby zorganizowanych wyścigów na głowę bije go włoska Monza, gdzie kierowcy od 1950 roku tylko raz nie walczyli o punkty mistrzostw świata – w sezonie 1980, kiedy z powodu modernizacji toru ścigano się na Imoli. Jednak to właśnie na Silverstone narodziły się wyścigowe mistrzostwa świata, właśnie we wspomnianym 1950 roku.
Często się słyszy, że wówczas odbył się „pierwszy wyścig Formuły 1" lub „pierwszy wyścig Grand Prix" w historii. To mit, z którym warto się rozprawić. Zawody „Grand Prix" organizowano od 1906 roku, a pojęcie Formuły 1 powstało tuż po wojnie, w 1946 roku. Ułożono wówczas „formułę" – zestaw przepisów, którym musiały odpowiadać samochody wyścigowe. Kategorię najszybszych aut wymiennie zwano „Formułą 1", „Formułą I" albo „Formułą A". Z czasem pozostała już tylko ta pierwsza nazwa, a pierwszym wyścigiem rozegranym zgodnie z nowymi regulaminami technicznymi były zawody o Grand Prix Turynu, które odbyły się 1 września 1946 roku.
Niespełna cztery lata później, 13 maja 1950 roku, na torze Silverstone zainaugurowano mistrzostwa świata, czyli cykl wyścigów, w których kierowcy (a od 1958 roku także konstruktorzy) zdobywali punkty do klasyfikacji rocznej. W tamtych czasach do mistrzostw wliczano nie więcej niż dziesięć wyścigów rocznie, a zawodnicy rywalizowali także w licznych zawodach Formuły 1, które nie były zaliczane do mistrzowskiego cyklu. Takie wyścigi organizowano jeszcze na początku lat 80.
Określanie wyścigu rozegranego w 1950 roku na Silverstone mianem „początku Formuły 1" można zatem przyrównać do stwierdzenia, że historia piłki nożnej rozpoczęła się w 1930 roku, od pierwszych w historii mistrzostw świata zorganizowanych w Urugwaju. Zarówno Formuła 1, jak i wyścigi o nazwie Grand Prix istniały wcześniej – choć oczywiście nie zmienia to faktu, że majowe zawody sprzed 63 lat, które swoją obecnością uświetnił król Jerzy VI z małżonką Elżbietą, były kamieniem milowym w historii wyścigowego sportu.