Wydatki świąteczne 5 proc. w górę

W całej Europie konsumenci są dalecy od optymizmu, ale na świętach oszczędzać nie chcą. Wybiorą jednak bardziej praktyczne prezenty.

Publikacja: 08.11.2013 01:03

Wydatki świąteczne 5 proc. w górę

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Handlowcy w napięciu oczekują na wyniki sezonu świątecznego, ponieważ dla branży to kluczowy okres w roku. Amerykańska organizacja National Retail Federation podała, że zależnie od firmy przypada na niego 20–40 proc. rocznych obrotów. W 2012 r. ten sezon odpowiadał w sumie za 19,3 proc. obrotu branży.

Wygląda na to, iż konsumenci raczej dadzą jej w tym roku powody do zadowolenia. Jak wynika z dorocznego badania firmy Deloitte, które przeprowadzono w 17 krajach, choć w Europie wciąż dominuje pesymizm, to jednak na zakupy świąteczne wielkiego przełożenia to nie ma. Ogółem budżet statystycznej europejskiej rodziny na ten cel wyniesie w tym roku 450 euro (niemal 1,9 tys. zł) i będzie nieznacznie, bo tylko 0,7 proc. wyższy niż rok temu.

Polska rodzina deklaruje, że wyda ok. 1126 zł, czyli ok. 5 proc. więcej niż rok temu. 78 proc. sfinansuje je głównie z oszczędności, a tylko co dwudziesta osoba myśli o kredycie.

– Europa Wschodnia, Niemcy i Dania wyraziły optymizm w badaniu, zachodnia część kontynentu i Polska nadal negatywnie oceniają sytuację gospodarczą. Aż 56 proc. polskich respondentów ocenia, że nasza gospodarka jest w złej kondycji. Odmiennego zdania jest tylko co dziesiąty badany. 42 proc. spodziewa się pogorszenia sytuacji w przyszłości – mówi Magdalena Jończak, dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.

W Polsce drugi rok z rzędu więcej pieniędzy wydamy na jedzenie niż na okolicznościowe prezenty, chociaż jeszcze dwa lata były one priorytetem – w Europie ta kategoria odpowiada za największą część świątecznego budżetu. – Na prezentach łatwiej oszczędzić, a na żywność wydatków ciąć nikt nie chce – w końcu zastawiony stół to symbol tych świąt – mówi przedstawiciel jednej z sieci.

Pragmatyzm konsumentów widać również po oczekiwaniach odnośnie do świątecznych upominków. – Najbardziej wymarzonym prezentem dla statystycznego Europejczyka jest nadal gotówka, która wygrywa z książkami i podróżami. W Polsce po raz pierwszy od lat także wygrywają pieniądze, które wybiera aż 46 proc. respondentów, czyli o 6 pkt proc. więcej niż w ubiegłym roku –wyjaśnia Piotr Świętochowski, dyrektor w Dziale Audytu Deloitte. – Jeszcze dwa lata temu gotówka znajdowała się na trzecim miejscu, w tym roku wyprzedziła zarówno popularne książki, jak i perfumy i kosmetyki – dodaje.

W czołówce znalazły się również bony prezentowe, co pokazuje, że Polacy nieszczególnie mają zaufanie do osób, które chcą je obdarować. Tym bardziej że w naszym kraju konsument nie ma prawa do zwrotu towaru do sklepu, ponieważ mu się nie podoba.

Choć co roku rośnie liczba zwolenników wcześniejszego robienia zakupów świątecznych, to jednak tylko 4 proc. ankietowanych chciało je zrobić jeszcze w październiku (badanie zostało przeprowadzone we wrześniu), a co czwarty planuje je skompletować w listopadzie. Nadal ponad 70 proc. zostawia je na grudzień, co oznacza zatłoczone centra handlowe oraz stanie w ogromnych kolejkach.

Handlowcy do sezonu świątecznego przygotowują się wyjątkowo skrupulatnie, jednak ze znacznie większym niż zwykle ruchem trudno sobie poradzić. Amerykańskie sieci handlowe w tym okresie chcą zatrudnić 720 tys. dodatkowych pracowników. W Polsce skupiają się na asortymencie.

– Jeśli chodzi o produkty przemysłowe, prace nad ofertą świąteczną rozpoczynamy niemal tuż po samych świętach. Już w styczniu spotykamy się z przedstawicielami producentów, by omówić szczegóły „zimowej" oferty na bieżący rok. Duża część kontraktów jest podpisywana wiosną – mówi Michał Sikora, kierownik ds. komunikacji zewnętrznej w Tesco Polska.

– Z uwagi na przywiązanie Polaków do tradycji dni kalendarza, święta i ważne dla Polaków wydarzenia wytyczają tendencje ofertowe w handlu – wtóruje biuro prasowe Carrefour Polska.

Jednak jeśli chodzi o prognozy wyników, handlowcy wciąż są ostrożni. – W ubiegłym roku byliśmy zadowoleni z wyników sprzedaży w tym okresie, podobnie było we wcześniejszych latach. Wierzymy, że w tym roku wyniki sprzedaży będą równie satysfakcjonujące – podaje biuro prasowe Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka.

Amerykanie jeszcze czekają

W USA sezon świątecznych zakupów oficjalnie rozpoczyna się dzień po Święcie Dziękczynienia, czyli w tym roku 29 listopada. Na ten dzień, choć to dopiero początek sezonu, sieci handlowe szykują specjalne oferty i mocno obniżają ceny. Z badania opublikowanego na firmowym blogu przez Prosper Insights & Analytics wynika, że 48,2 proc. konsumentów w USA w tym roku planuje świąteczny budżet na takim samym poziomie co rok temu – w 2012 r. deklarowało tak 46,3 proc. ankietowanych. Z kolei wzrost wydatków planuje 8,9 proc. – 10,2 proc. rok temu. Według branżowej organizacji National Retail Federation w tym roku Amerykanie w okresie świątecznym ogółem wydadzą 602,1 mld dol. – 3,9 proc. więcej niż rok temu.  – Nasza prognoza to realistyczne spojrzenie na sytuację gospodarczą. Generalnie detaliści są optymistami, jeśli chodzi o wyniki w 2013 r., choć mają nadzieję, że polityczne debaty na temat poziomu wydatków rządowych nie spowodują wzrostu pesymizmu konsumentów – wyjaśnia w komunikacie Matthew Shay, prezes NRF. Podobnie jak w innych krajach zdecydowanie najszybciej rośnie wartość zakupów prezentów w sklepach internetowych. Z prognozy Shop.org wynika, że świąteczny e-commerce zyska 13–15 proc. Delikatny, ale jednak optymizm widać również, jeśli chodzi o nastawienie konsumentów w Wielkiej Brytanii. Firma badawcza Verdict podała bowiem, że w tym roku Brytyjczycy na święta Bożego Narodzenia mają wydać 88,4 mld funtów, o 2,2 proc. więcej niż rok temu. Jednocześnie będzie to najwyższy poziom świątecznych wydatków od 2007 r., czyli od ostatnich przed wybuchem kryzysu finansowego.

Adam Chróścielewski, dyrektor, dział audytu Deloitte

Grudzień to dla całej branży handlowej, jak również właścicieli centrów handlowych kluczowy okres, stąd wszyscy z niecierpliwością oczekują na jego wyniki. Choć Polacy wciąż generalnie pesymistycznie oceniają perspektywy gospodarcze kraju, to jednak wyniki dotyczące przyszłości wyglądają lepiej niż ocena sytuacji aktualnej. W zasadzie w całej Europie dominuje wciąż pesymizm, ale ze wskazaniem na oczekiwanie poprawy. Jednak konsumenci wciąż są ostrożni – preferują praktyczne i niezbyt drogie prezenty, chętnie kupują w sklepach dyskontowych, polują na okazje, wyprzedaże itp. Widać stały wzrost liczby osób chcących prezenty kupić przez Internet – pod tym względem Polska ma lepsze wyniki niż średni poziom dla Europy.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca