Reklama

Bez porozumienia

Litwa, Łotwa i Estonia nie porozumiały się w sprawie utworzenia spółki akcyjnej Rail Baltica.

Publikacja: 23.12.2013 08:52

Jak podaje agencja Delfi, Łotwa i Estonia nie chcą by Litwa przyłączyła się do magistrali łączącej republiki z zachodem Europy.

- Udało się nam przeczytać całą umowę, ale problem udziału Wilna pozostał nierozwiązany. Umówiliśmy się, że 10 stycznia będziemy znów rozmawiać - informował media Arenius Jackus szef departamentu rozwoju i stosunków międzynarodowych ministerstwa transportu Litwy.

Łotwa i Estonia nie chcą zgodzić się na to, by do ustalonej trasy Rail Baltica odchodziła nitka litewska.

- Estonia i Łotwa nie wiadomo czemu uważają, że litewska część trasy nie jest częścią Rail Baltica - dodał Litwin.

Punktem spornym jest propozycja Litwy, by zmienić ustaloną trasę tak, by prowadziła ona przez Wilno, a nie tak jak było ustalone - przez Kowno.

Reklama
Reklama

Rail Baltica to projekt trasy kolejowej standardowej szerokości torów (1435 mm), która połączy republiki bałtyckie, przez Polskę z Niemcami. Trasa ma przebiegać z Tallina, przez Rygę, Kowno, Warszawę do Berlina.

Firma konsultacyjna AECOM, która sporządziła prognozę opłacalności projektu, jako główne źródło dochodów wskazała na przewozy towarowe. Dla republik nadbałtyckich jest to kluczowa sprawa, bowiem region nie ma własnych surowców naturalnych. Odcinek do polskiej granicy ma kosztować ok. 3,5 mld euro.

W październiku 2011 r. Rail Baltic zyskała na Litwie status „projektu wagi państwowej". Strona litewska liczy, że już w 2014 r będzie można szybko (120 km/h) podróżować z Kowna do stolic Europy.

Realizacja inwestycji ma się odbywać etapami. Odcinek Rail Baltica z Białegostoku przez Ełk i Olecko do Suwałk, znajduje się w planach dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030. Miałaby być realizowana w latach 2021-2030.

Inwestycja na odcinku Suwałki-Trakiszki-granica państwa, jest przewidziana do realizacji w latach 2013-2015.

Jak podaje agencja Delfi, Łotwa i Estonia nie chcą by Litwa przyłączyła się do magistrali łączącej republiki z zachodem Europy.

- Udało się nam przeczytać całą umowę, ale problem udziału Wilna pozostał nierozwiązany. Umówiliśmy się, że 10 stycznia będziemy znów rozmawiać - informował media Arenius Jackus szef departamentu rozwoju i stosunków międzynarodowych ministerstwa transportu Litwy.

Reklama
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Biznes
Tak handel może skorzystać na cyfrowej rewolucji
Biznes
Abramowicz i Janukowycz przegrali z Brukselą. Pozostają na czarnych listach, odcięci od majątków
Biznes
43 mld euro z UE dla Polski, wyzwanie demograficzne i rozwój energetyki w Afryce
Reklama
Reklama