Mniej boeingów w kwietniu

Boeing zmniejszył w kwietniu tempo dostaw samolotów do 56, o 10 mniej niż w marcu, ale i tak wyprzedził Airbusa, który przekazał 52.

Publikacja: 12.05.2014 09:52

Na gorszy wynik, nie pozwalający osiągnąć przewidywanej liczby dostaw w całym roku, wpłynął spadek wydanych samolotów wąskokadłubowych B737: klienci dostali 39 sztuk, a miesiąc wcześniej 44. Ponadto koncern przekazał po osiem B787 i B777, a w marcu wydał ich po 10. Z fabryki odleciał tylko jeden B47, miesiąc temu dwa.

Koncern wyjaśnił, że spadek dostaw wobec marca był mniejszy od wzrostu produkcji w ostatnim roku; liczba wydanych maszyn była o 12 większa niż w kwietniu 2013 dzięki zwiększeniu rytmu produkcji.

- Miesięczne wahania są normalną rzeczą i zależą od różnych czynników, np. od preferencji klientów co do terminu odbioru — wyjaśnił rzecznik Chaz Bickers. Boeing nadal przewiduje dostarczenie w tym roku 715-725 samolotów — dodał.

Inwestorzy obserwują tempo dostaw samolotów, bo ich producenci otrzymują  zapłatę w chwili odbioru. Inwestorom Boeinga zależy szczególnie na zwiększeniu tempa dostaw, bo chcą, aby firma miała gotówkę na skup swych akcji z rynku, na wypłatę dywidendy i na odzyskanie 25 mld dolarów odroczonych kosztów związanych z produkcją Dreamlinera.

Większe tempo produkcji

Boeing stara się zwiększyć w bieżącym kwartale rytm produkcji B737 do 42 miesięcznie i do 47 co miesiąc w 2017 r. Konkurencyjny A320 powstaje teraz w liczbie 42 sztuk, Airbus chce dojść w II kwartale 2016 do 46 co miesiąc. Wzrosło też tempo powstawania B787 do 10 miesięcznie.

Reklama
Reklama

W montowni w Południowej Karolinie pojawiły się w tym roku problemy, koncern musiał zatrudnić kilkuset dodatkowych pracowników i wysyłać samoloty do Everett na końcowy montaż. Koncern podał, że osiąga postępy w redukowaniu problemów produkcji w Karolinie, bez podania szczegółów. Wiadomo, że pracownicy dostaną w maju premię, jeśli osiągną założony poziom produkcji.

Jeśli koncern utrzyma tempo dostaw z pierwszych 4 miesięcy, to w całym roku wyda klientom 651 samolotów. Rok temu było ich 648. Airbus zamierza dostarczyć 626 maszyn, tyle samo co w 2013 r.

Na gorszy wynik, nie pozwalający osiągnąć przewidywanej liczby dostaw w całym roku, wpłynął spadek wydanych samolotów wąskokadłubowych B737: klienci dostali 39 sztuk, a miesiąc wcześniej 44. Ponadto koncern przekazał po osiem B787 i B777, a w marcu wydał ich po 10. Z fabryki odleciał tylko jeden B47, miesiąc temu dwa.

Koncern wyjaśnił, że spadek dostaw wobec marca był mniejszy od wzrostu produkcji w ostatnim roku; liczba wydanych maszyn była o 12 większa niż w kwietniu 2013 dzięki zwiększeniu rytmu produkcji.

Reklama
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama