Są już efekty: jak poinformowała w piątek PLK, od początku czerwca do końca sierpnia wypadkowość zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o jedną trzecią. Jeśli w ubiegłoroczne wakacje na przejazdach doszło do 75 wypadków, to w roku obecnym było ich tylko 51.

W zdarzeniach rannych zostało 7 osób a 10 poniosło śmierć. Analogicznie w 2013 roku poszkodowanych zostało 10 osób, a 20 zginęło. Przyczyną wszystkich wakacyjnych tragedii na skrzyżowaniu toru i drogi był brak ostrożności kierowców.

Na poprawę bezpieczeństwa na przejazdach wpływ mają techniczne przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury: to m.in. modernizacja jezdni, czy też objęcie obiektów monitoringiem. W ramach remontów na przejazdach będzie m.in. instalowana ostrzegająca kierowców samoczynna sygnalizacja, wymieniane mają być wyeksploatowane urządzenia rogatkowe. Wśród działań PLK są także spotkania i akcje profilaktyczne, prowadzone wspólnie ze Strażą Ochrony Kolei oraz policją. Do kierowców i pieszych trafiły setki ulotek, instrukcji i apeli o bezpieczne zachowania.

Polskie przepisy określają sześć kategorii jednopoziomowych skrzyżowań dróg publicznych z torami kolejowymi. Kategoria przejazdu jest tym wyższa, im więcej pociągów i samochodów przez niego przejeżdża. Najwyższą kategorią jest "A", czyli przejazd z rogatkami lub bez, gdzie ruchem kierują pracownicy kolejowi. Najniższa kategoria przejazdu to "D", czyli przejazdy bez rogatek i półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej. Kategorię "E" mają przejścia przez tory.