Należąca do grupy PKP spółka Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała umowę z firmą IPRON Consulting, której eksperci mają przeszkolić instruktorów PLK. Co ostatni pełnią role pracowników wsparcia i są odpowiedzialni za pierwszy kontakt ze wszystkimi uczestnikami zdarzeń.
W grupie PKP pomoc psychologiczną mają już zapewnioną pracownicy PKP Intercity. Szczególnie jest to ważne dla osób, które doświadczyły wypadku np. samobójstwa na torach, czy wjazdu samochodu pod pociąg. Każdy maszynista może liczyć na pomoc psychologa.
Projekt Pierwszej Pomocy Psychologicznej ma być kolejnym przedsięwzięciem spółki mającym wspierać pracowników szczególnie związanych z bezpieczeństwem i ruchem pociągów. - Chcemy zapewnić pracownikom maksymalne wsparcie po stresujących zdarzeniach, które mogą wystąpić w pracy – tłumaczy wiceprezes PLK, Andrzej Pawłowski.
Pracownicy PLK mogą w ciągu 48 godzin od zdarzenia zadzwonić bezpośrednio na infolinię, aby uzyskać wsparcie. Pracownik sam podejmuje decyzję o takiej formie pomocy, a psycholog w trakcie rozmowy telefonicznej decyduje o formie działania. Może być to jedynie rozmowa telefoniczna bądź cykl sesji psychologicznych. Treść rozmów z psychologiem jest całkowicie poufna.
Do wypadków najczęściej dochodzi na przejazdach kolejowych. PLK inwestuje blisko miliard złotych w ich modernizację: obejmie 1300 przejazdów kolejowo-drogowych, co ma się przyczynić do zmniejszenia liczby wypadków.