Reklama

Nieubankowieni to też atrakcyjni kleinci

„Nieubankowieni” z prowincji to potencjalne 3,8 mld zł przychodów

Publikacja: 31.05.2012 03:45

Ubankowienie będzie rosło w kolejnych latach

Ubankowienie będzie rosło w kolejnych latach

Foto: Rzeczpospolita

Nadal dużą część dorosłych Polaków stanowią osoby „nieubankowione", bo z kont korzysta zaledwie 67 proc. społeczeństwa.

Najniższe wskaźniki ubankowienia w Polsce występują w grupie wiekowej 66+, podczas gdy odsetek klientów w wieku 23 – 45 lat korzystających z usług bankowych jest najwyższy i przekracza 80 proc.

Blisko połowa, czyli 4,9 mln populacji „nieubankowionych" klientów, mieszka na obszarach wiejskich, 25 proc. zaś i odpowiednio 2,5 mln w miastach do 50 tys. mieszkańców – wynika z raportu firmy Deloitte.

Przychody nieubankowionych

Jednak – zdaniem ekspertów – ta grupa stanowi duży potencjał dla wielu graczy na rynku finansowym. „Nieubankowieni" zamieszkujący tereny wiejskie oraz miasta do 50 tys. mieszkańców to pula przychodów o wartości prawie 3,8 mld zł. Wzrost ubankowienia w tej grupie o 1 punkt procentowy oznacza wypracowanie dla banku, który ich pozyska, przychody w wysokości prawie 100 mln zł.

Z kolei pula przychodów osób „nieubankowionych" zamieszkujących w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców to ponad 1,8 mld zł. Mogłyby one wypracować dodatkowe

Reklama
Reklama

76 mln zł przychodu dla banku, jeżeli w tej grupie nastąpiłby wzrost ubankowienia o 1 punkt – wyliczają eksperci Deloitte. Ze względu na niezaspokajane przez banki potrzeby kredytowe wielu „nieubankowionych" klientów korzysta z usług instytucji parabankowych. Wykonują oni również podstawowe transakcje – przede wszystkim opłacają rachunki – poza sektorem bankowym.

„Nieubankowionych", zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, z sukcesem pozyskuje Bank Pocztowy. W ciągu roku przybyło mu 260 tys. klientów, z czego 71 proc. z miast poniżej 50 tys. mieszkańców. Ponad połowa to osoby z miejscowości poniżej 5 tys. osób. Bank zabiega także o klientów z grupy seniorów, którzy stanowią aż 41 proc. nowo pozyskiwanych.

Oferta dla seniorów

– Osoby starsze to bardzo lojalni i rzetelni klienci – mają stałe dochody, a jeżeli już potrzebują pożyczki, to spłacają ją terminowo, gdyż nie lubią mieć nieuregulowanych należności – podkreśla Szymon Midera, wiceprezes Banku Pocztowego. O grupę osób, które do tej pory nie korzystały z usług bankowych, skutecznie walczy także Alior. Umożliwia on bezprowizyjne opłacanie rachunków w swoich placówkach i dzięki temu część klientów korzysta „przy okazji" także z innych produktów. W ubiegłym roku dzięki tej ofercie otworzył 175 tys. kont osobistych. Banki, dla których nie jest priorytetem walka o istniejących klientów, bardziej skłaniają się w swoich działaniach akwizycyjnych w kierunku młodych, nieubankowionych konsumentów, którzy stawiają dopiero pierwsze kroki na rynku bankowym.

To grupa ponad 3 mln osób, które w ciągu następnych 10 – 13 lat pojawią się na polskim rynku – szacuje Deloitte. Szacunkowa wartość przychodów dostarczonych przez tych klientów w 2015 r. wyniesie 558 mln zł. Do 2020 roku będzie to już 1,9 mld zł, a w 2025 już 3,5 mld zł.

O najmłodszych zabiega PKO BP, który wprowadził pierwszy serwis bankowości internetowej dla dzieci poprzez nową ofertę Szkolnych Kas Oszczędności. To program edukacyjny, dzięki któremu dzieci w wieku szkolnym uczą się oszczędzania i gospodarowania pieniędzmi w specjalnie dla nich stworzonym serwisie transakcyjnym.

Na młodzież już korzystającą z usług finansowych oraz na te grupy wiekowe, które wkrótce wejdą na rynek bankowy, stawia m.in. BRE, który pracuje nad nową odsłoną mBanku. Będzie on wykorzystywał poprzez swoje aplikacje możliwości portali społecznościowych. Jak zapowiedzieli przedstawiciele banku, ma to być „Facebook finansów". Wkrótce innowatorski projekt bankowości internetowej zaprezentuje też Alior Bank.

Nadal dużą część dorosłych Polaków stanowią osoby „nieubankowione", bo z kont korzysta zaledwie 67 proc. społeczeństwa.

Najniższe wskaźniki ubankowienia w Polsce występują w grupie wiekowej 66+, podczas gdy odsetek klientów w wieku 23 – 45 lat korzystających z usług bankowych jest najwyższy i przekracza 80 proc.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Banki
Bank Rosji obniżył stopy procentowe. Nie chciał, ale musiał
Banki
Ile rezerw frankowych w bankach? Zaskakujące wyniki
Banki
Prezes UOKiK chce chronić klientów banków nowym podatkiem. Czy to się sprawdzi?
Banki
Czy Donald Trump chce trzymać Jerome'a Powella w niepewności?
Banki
Szefowa Banku Rosji pod sąd. Jest wniosek do Trybunału w Hadze
Reklama
Reklama