Przejęcie Pekao prostsze, niż planowano

Zamiast przez specjalną spółkę, PZU i PFR kupią akcje Pekao bezpośrednio.

Aktualizacja: 31.03.2017 07:24 Publikacja: 30.03.2017 21:29

Powszechny Zakład Ubezpieczeń, Polski Fundusz Rozwoju i włoski UniCredit upraszczają strukturę transakcji kupna akcji Banku Pekao. Instytucje podpisały aneks do zawartej w grudniu umowy, w wyniku którego transakcja nie będzie przebiegała dwuetapowo, ale PZU i PFR kupią akcje banku bezpośrednio i w jednej transzy. Chodzi o 32,8 proc. kapitału Pekao, które kosztować będzie w sumie 10,6 mld zł (20 proc. kupi PZU, pozostałe 12,8 proc. PFR).

Pierwotny plan zakładał, że w pierwszym etapie PZU miało przejąć 100 proc. udziałów w spółce celowej (SPV – Special Purpose Vehicle), która będzie właścicielem akcji Pekao dających 20 proc. ogólnej liczby głosów. W tym samym momencie PFR miał bezpośrednio kupić 10 proc. akcji. W drugim etapie, przeprowadzonym nie wcześniej niż po 60 dniach od pierwszego, PFR miał kupić bezpośrednio pozostałe akcje (2,8 proc.). Chodziło o to, aby uniknąć konieczności przeprowadzania wezwania – w ciągu 60 dni można kupić nie więcej akcji niż 10 proc. w głosach, powyżej tego progu konieczne jest wezwanie (spółka była krytykowana za to rozwiązanie). Zmiana sposobu przeprowadzenia transakcji wynika prawdopodobnie stąd, że od 17 marca zaczęła obowiązywać znowelizowana ustawa o ofercie publicznej, co doprowadziło do uchylenia obowiązku przeprowadzania tzw. małych wezwań.

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Teraz 4 zł za tydzień dostępu!

Czytaj 46% taniej przez 4 miesiące

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Banki
Gazprom przejmuje aktywa Deutsche Banku w Rosji. To potężna kwota
Banki
Co trzeba naprawić w państwowych bankach
Banki
Te banki z UE nie chcą rozstać się z Rosją. Pazerność zamiast etyki
Banki
Alior Bank szuka nowego prezesa. Miotła w zarządzie
Banki
Ostatnie ostrzeżenie Białego Domu. Raiffeisen bliski utraty amerykańskiego rynku