Reklama

Problemy chińskich banków

Największe banki Państwa Środka, zagrożone najsłabszym wzrostem zysków od ponad dziesięciu lat, mogą dodatkowo ucierpieć z powodu konieczności rekordowego podwyższenia kapitału

Publikacja: 24.08.2014 13:34

Chińscy giganci w kleszczach prymitywnego modelu

Chińscy giganci w kleszczach prymitywnego modelu

Foto: Bloomberg

Industrial & Commercial Bank of China (ICBC), największy chiński pożyczkodawca i jego notowani na giełdzie najgroźniejsi konkurenci w tym roku będą chcieli podwyższyć kapitał o łącznie 63 miliardy dolarów sprzedając akcje zwykłe i uprzywilejowane. Ich potrzeby są więc większe aniżeli ich amerykańskich i europejskich rywali potrzebujących w sumie 56 miliardów dolarów świeżego kapitału.

Nowe akcje uprzywilejowane będą oznaczać dodatkowe zobowiązanie do wypłaty kosztownych dywidend, co negatywnie przełoży się na zatrzymane w spółkach zyski. Chińskie banki legitymują się najniższymi wskaźnikami cena/zysk wśród banków o statusie globalnym , a ich możliwości ekspansji ograniczają rosnące złe kredyty i niepewna kondycja gospodarki.

- To zaklęty krąg - zauważa Chen Xingyu, szanghajski analityk Phillip Securities Research. Jego zdaniem, w przeciwieństwie do amerykańskich i europejskich konkurentów, chińskie banki wciąż funkcjonują według „bardzo prymitywnego i kapitałochłonnego modelu" oferując głównie depozyty i pożyczki, co oznacza, że zawsze potrzebują uzupełnienia kapitałów.

Czołowa chińska piątka bankowa (ICBC, Bank of China, Agricultural Bank of China, China Construction Bank i Bank of Communications) w 2014 r. prawdopodobnie zwiększą zysk o 7 proc. do 924 miliardów juanów (150 mld dolarów), wskazują prognozy analityków zebrane przez Bloomberga. Pięć największych pożyczkodawców w USA zainkasuje około 70 miliardów dolarów i czołówka europejska 47 mld USD. W najbliższy czwartek wynikami za drugi kwartał pochwali się ICBC, który według prognoz powinien zwiększyć zysk o 7,4 proc. do 12,2 miliarda dolarów.

Średni wskaźnik C/Z czołowej chińskiej piątki notowanej na giełdzie w Hongkongu dla przyszłych zysków wynosi 5. To mniej niż połowa wyceny tamtejszego referencyjnego wskaźnika Hang Seng Index. Brytyjski HSBC notowany w Londynie ma ten wskaźnik na poziomie około 12, a nowojorski JPMorgan Chase prawie 10.

Reklama
Reklama

Apetyt inwestorów na akcje chińskich banków ograniczają rosnące zły kredyty. Tamtejsze instytucje są uzależnione od wzrostu akcji kredytowej, co sprawia, iż znowu w przyszłości będą musiały pozyskiwać kapitał z rynku , wskazuje Xue Huiru, analityk SWS Research Twierdzi on, że dużym zagrożeniem dla chińskich banków jest pogorszenie jakości aktywów.

Aby zmienić model funkcjonowania chińskie banki muszą zwiększać usługi od których będą inkasować prowizje. Chodzi zwłaszcza o karty kredytowe, bankowość inwestycyjną, czy rozliczanie transakcji, wylicza Tang Yayun z Northeast Securities.

Industrial & Commercial Bank of China (ICBC), największy chiński pożyczkodawca i jego notowani na giełdzie najgroźniejsi konkurenci w tym roku będą chcieli podwyższyć kapitał o łącznie 63 miliardy dolarów sprzedając akcje zwykłe i uprzywilejowane. Ich potrzeby są więc większe aniżeli ich amerykańskich i europejskich rywali potrzebujących w sumie 56 miliardów dolarów świeżego kapitału.

Nowe akcje uprzywilejowane będą oznaczać dodatkowe zobowiązanie do wypłaty kosztownych dywidend, co negatywnie przełoży się na zatrzymane w spółkach zyski. Chińskie banki legitymują się najniższymi wskaźnikami cena/zysk wśród banków o statusie globalnym , a ich możliwości ekspansji ograniczają rosnące złe kredyty i niepewna kondycja gospodarki.

Reklama
Banki
Revolut chce być bankiem. Planuje oddział w Polsce
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Banki
Wyniki BNP Paribas bez fajerwerków. Kursy w dół
Banki
PKO BP bije rekord zysków. I szykuje sojusz z Allegro.
Banki
NBP: banki zarabiają coraz więcej. Od początku roku to już 36 mld zł
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Banki
Dlaczego banki chętnie wchodzą w fintechowe sojusze?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama